نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل؛ طالبان ورود مردان را ممنوع کردند

زنان در افغانستان به طور گسترده از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی حذف شده‌اند

در این نمایشگاه از قالی و نمد دستباف گرفته تا لباس و زیور‌آلات و آثار هنری برای فروش گذاشته شده است‌ــ ایندیپندنت فارسی

مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی افغانستان در کابل از روز سه‌شنبه ۲۳ آبان به مدت یک هفته میزبان نمایشگاه بزرگ صنایع‌دستی زنان افغانستان است. در این نمایشگاه، حدود یک هزار غرفه همگی با مدیریت زنان از سراسر افغانستان فعال‌اند، اما بازار به‌شدت راکد است زیرا تنها زن‌ها اجازه دارند وارد این نمایشگاه شوند.

این نمایشگاه را اتاق بازرگانی و صنعت زنان و بخش زنان سازمان ملل (UN WOMEN) با صرف هزینه بسیار برگزار کرده‌اند اما از آنجا که طالبان ورود مردان به این نمایشگاه را ممنوع کرده‌اند، بازار کار فروشندگان به‌شدت لطمه دیده است.

سما (نام مستعار)، یک بازاریاب زن که در این نمایشگاه کار می‌کند، به ایندیپندنت فارسی گفت که در سومین روز برگزاری این نمایشگاه، تعداد بازدید‌کننده‌ها بسیار اندک است. او افزود: «طالبان به مردان اجازه نمی‌دهند برای بازدید و خرید از نمایشگاه وارد سالن شوند، به همین دلیل فقط شمار اندکی مشتری زن داریم که با توجه به وسعت این نمایشگاه می‌توان گفت هیچ فروشی وجود ندارد.»

در حالی که زنان در افغانستان به طور گسترده از عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی حذف شده‌اند، سازمان ملل متحد و برخی نهادهای بین‌المللی حامی زنان تلاش می‌کنند با تعامل با طالبان برای زنان فرصت‌‌های کاری فراهم کنند اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های پایان‌ناپذیر طالبان همچنان مانعی بر سر راه این تلاش‌ها است.

نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل با نام «نمایشگاه توانمندسازی خدیجه کبری» با حمایت سازمان ملل و به مناسبت هفته «حمایت از مادر و کودک» برگزار شد. زنان هنرمندی که در دو سال گذشته به دلیل محدودیت حضور در بازارهای عمومی، کاروبارشان با افت شدیدی روبرو بود، به امید یافتن مشتری بیشتر به این نمایشگاه آمدند، اما حالا می‌گویند که در سه روز نخست این نمایشگاه فروش قابل‌ملاحظه‌ای نداشته‌اند.

یک خبرنگار محلی در کابل به ایندیپندنت فارسی گفت که در این نمایشگاه انواع مختلف آثار صنایع دستی زنان از لباس‌های دست‌دوزی‌شده گرفته تا زیورآلات، حکاکی، نقاشی، سازه‌های چوبی، فلزی، سنگی، قالی و نمد دستباف، فراورده‌های لبنی و میوه‌های خشک برای فروش ارائه شده‌اند. او افزود: «با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که طالبان برای تردد زنان وضع کرده‌اند، اینکه انتظار داشته باشیم زنان از سراسر کابل یا شهرهای اطراف برای خرید به این نمایشگاه بیایند، منطقی نیست.»

طالبان در دو سال گذشته به‌تدریج زنان را از همه سطوح اجتماعی حذف کردند. محدودیت‌هایی که برای زنان افغان وضع شده‌اند، دست و پای آن‌ها را بسته است.  با نگاهی گذرا به دو سال گذشته می‌توان حساب کرد که طالبان دست‌کم ۶۰ فرمان بازدارنده و حتی حذف‌کننده برای زنان صادر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار ممنوعیت تحصیل و کار زنان به صورت عمومی، به دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، زنان اجازه ندارد بدون محرم شرعی سوار خوردوهای مسافربری عمومی و تاکسی‌ها شوند و از ورود به پارک‌ها، مراکز تفریحی و باشگاه‌های ورزشی هم منع شده‌اند.

علاوه بر این، زنان در کابل، بلخ، هرات و برخی از شهرهای دیگر شاکی‌اند که در هر بار بیرون رفتن از خانه، در صورتی که همراه مرد نداشته باشند، در ایست‌‌بازرسی‌ها طالبان بازجویی می‌شوند و هدف آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

زهرا، یک پرستار زن که در بیمارستانی خصوصی در کابل کار می‌کند، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان تاکنون چندین بار او را در ایست‌‌‌بازرسی‌ها متوقف و بازخواست کرده‌اند، زیرا او در شیفت شب کار می‌کند و مجبور است عصرها سر کار برود.

طالبان پیش‌تر هم بازار کار گروهی دیگر از زنان شاغل را برچیده بودند؛ زمانی که حدود شش ماه قبل دستور منع کار آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه در سراسر افغانستان را صادر کردند. بخش بزرگی از محصولاتی که زنان صنعتکار تولید می‌کنند، در زمینه‌ زیبایی و مد است و بیشتر به درد فعالیت‌های آرایشگری می‌خورد. متوقف شدن کار آرایشگران و طراحان زیبایی بازار صنعت‌کاران را نیز کساد کرده است.