بازداشت ۳۰۰ مرد و زن در یک مهمانی خصوصی شبانه در شاهرود

فرماندهی انتظامی سمنان از خانواده‌ها خواست تا فرزندانشان را کنترل کنند

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به طور مرتب به میهمانی‌های شهروندان حمله و آنها را به جرم شرکت در میهمانی مختلط بازداشت می‌کند - ATTA KENARE/AFP

فرماندهی انتظامی استان سمنان اعلام کرد که ۳۰۰ مرد و زن حاضر در یک مهمانی خصوصی شبانه در شهرستان شاهرود را دستگیر کرده است. سیدعلی میراحمدی، جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان، روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد که ماموران اطلاعات و امنیت عمومی شاهرود «با اشراف اطلاعاتی و طی گشت‌زنی نامحسوس، متوجه برگزاری پارتی شبانه مختلط و بی‌بندوبار در یک تالار واقع در حومه این شهرستان شدند».

فراجا مدعی شده است که مامورانش با «هماهنگی‌های لازم و رعایت موازین شرعی و قانونی»، اقدام به دستگیری ۳۰۰ نفر مرد و زن در این پارتی شبانه کردند. در این گزارش به هویت، اتهام‌های مطرح‌شده و محل نگهداری این افراد اشاره‌ای نشده است.

میراحمدی پارتی جوانان را آیین‌های غیرشرعی و حرام خواند و اعلام کرد که پلیس با این مهمانی‌های خصوصی برخورد قاطع و بی‌چون و چرا خواهد کرد. در همین راستا، تالاری که میزبان این مهمانی بود نیز به بهانه تخلف صنفی پلمب شد.

پلمب تالارهای مهمانی در حالی رخ می‌دهد که کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری نیز در طی ماه‌های گذشته پلمب شده‌اند و ماموران پلیس و همچنین ماموران غیررسمی و غیرقانونی امر به معروف اقدام به ایجاد مزاحمت برای کافه‌ها و مشتریان آن‌ها کرده‌اند و در مواردی نیز این مزاحمت‌ها با ایجاد رعب و وحشت، تهدید و درگیری همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این شرایط، با وجود اینکه حاکمیت برنامه‌ای برای تفریح جوانان و آزادی‌های فردی و جمعی آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، برای برنامه‌های تفریحی که جوانان با یکدیگر دارند نیز، ایجاد مزاحمت کرده و آن را تبدیل به مسئله‌ای خلاف موازین شرعی کرده است.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان حضور جوانان در این فضاها را «هنجارشکن و آسیب‌پذیر» خواند و خطاب به خانواده‌ها گفت که این اتفاق به‌دلیل نبود کنترل خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و از مردم خواست که فرزندان خود را کنترل و از حضور آنان در این گونه مراسم‌ها جلوگیری کنند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقادهایی است که فعالان حقوق بشر به نظام قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.

پلیس سمنان همچنین خبر از اجرای طرح ملی آرامش داد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با اشاره به اجرای طرح آرامش در نقاط مختلف استان همزمان با سراسر کشور گفت که اجرای دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر با اهتمام پیگیری می‌شود.

امیر حسین موسوی با اشاره به ضرورت اجرای طرح آرامش در شهرهای استان سمنان با شعار «شهری عاری از معتاد متجاهر» گفت: «در راستای پاک‌سازی و کنترل محسوس و نامحسوس نقاط آلوده شهرها، طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی از جمله دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر از سوی این پلیس به صورت همزمان و با جدیت و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، در تمام شهرستان‌ها اجرا شد.»

بر اساس این گزارش، در اجرای این طرح دو روزه ۱۰۵ نفر اعم از خرده‌فروش و معتادان متجاهر دستگیر شدند. تعداد ۱۰ دستگاه وسیله نقلیه نیز در راستای این طرح توقیف و مقادیر زیادی مواد مخدر کشف و ضبط شد.