زورگویی علت یک مورد از هشت مورد خودکشی جوانان است

دانشمندان داده‌های ۲۲۰ هزار بزرگسال از ۸۳ کشور دنیا را بررسی کرده‌اند

کتک‌کاری و زورگویی علت اصلی خودکشی بیش از یک نفر از هر هشت جوان خودکشی‌کرده در سراسر دنیا است. Pixabay

طبق پژوهش جدیدی کتک‌کاری و قلدرمآبی از عوامل اصلی خودکشی در جوانان سراسر جهان است و پژوهشگران هشدار داده‌اند این مشکل از آنچه پیش از این گمان می‌رفت وخیم‌تر است. 

دانشمندان بریتانیا، چین و آمریکا در مطالعه‌ای بین‌المللی داده‌های ۲۲۰ هزار بزرگسال ۱۲ تا ۱۵ ساله را از ۸۳ کشور دنیا بررسی کردند.

با انجام این مطالعه معلوم شد کتک‌کاری و زورگویی علت اصلی خودکشی بیش از یک نفر از هر هشت جوان خودکشی‌کرده در سراسر دنیا است.

دانشمندان دانشگاه وولوِرهمپتون و دانشگاه علوم پزشکی گوانجوی چین مسئولیت این مطالعه را به عهده داشتند و گفته‌اند لازم بود سیاست‌ها و اقدامات برای کاهش خشونت و قلدری تقویت شوند تا بتوان خودکشی در میان جوانان را مهار کرد.  

هر سال در سراسر جهان حدود ۸۰۰ هزار نفر به خاطر خودکشی می‌میرند و خودکشی دومین علت اصلی مرگ جوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله است. خودکشی کودکان نیز علت ۲۲۰ هزار مورد از مرگ‌هایی است که هر سال رخ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش که در نشریه لَنست طب بالینی الکترونیکی (EClinicalMedicine) منتشر شده آمده ارتباط خشونت و کتک‌کاری با رفتارهایی مانند برنامه‌ریزی برای خودکشی و اقدام به این کار بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است.  

بیشترین ارتباط میان کتک‌کاری و افکار متمایل به خودکشی را در جنوب شرقی آسیا دیدیم. بیشترین رابطه‌ کتک‌کاری با برنامه‌‌ریزی برای خودکشی و اقدام به آن را نیز در کشورهای غرب اقیانوس آرام دیدیم.

پسرانی که خشونت‌دیده‌اند بیش از دختران احتمال دارد دست به خودکشی بزنند.

از میان این ۸۳ کشور بیشترین خطر وقوع خودکشی در ملت‌های آفریقایی وجود دارد. در مجموع بیش از یک سوم بزرگسالان در معرض خشونت و زورگویی قرار گرفته‌اند.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر جیمز تَنگ، گفت: «مطالعه ما نشان داد بزرگسالان سراسر دنیا خیلی بیشتر از آنچه یافته‌های مطالعه‌های قبلی نشان داده به خودکشی فکر می‌کنند، برای آن برنامه‌یزی می‌کنند و مخصوصاً دست به خودکشی می‌زنند.»

«هم‌چنین ارتباط مورد خشونت و قلدری قرار گرفتن با اقدام به خودکشی از همه عوامل دیگر بیشتر است و این نشان می‌دهد پرداختن به هرگونه قانون، سیاست و اقدامی برای کاهش یا توقف روند خشونت و زورگویی میان بزرگسالان می‌تواند در کاهش نرخ خودکشی بسیار مؤثر باشد. نسبت دست زدن به خودکشی در بزرگسالان و خودکشی‌های موفق بسیار زیاد و نزدیک بیست به یک است، به همین علت، جلوگیری از تلاش برای خودکشی و درمان آن باید در اولویت قرار گیرد.

پوفسور روئولینگ چن، استاد سلامت عمومی و آمار پزشکی دانشگاه وولوِرهمپتون، افزود: «آمار خودکشی و زورگویی و خشونت در بزرگسالان کشورهای مختلف و منطقه‌های مختلف سازمان بهداشت جهانی تفاوت چشمگیری داشت.»

«در منطقه آفریقا ممکن است فقر، ناآرامی‌ سیاسی و بیماری‌های مسری عامل افزایش احتمال خودکشی در میان بزرگسالان باشد. نرخ خشونت و زورگویی نیز ممکن است به خاطر وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی بزرگسالان، پایین بودن کیفیت محیط‌ خانه، مدرسه و اجتماع، خشونت سیاسی، جنگ و جرم و جنایت باشد.

«یافته‌های این پژوهش می‌تواند مبنایی برای پرداختن به اقدامات و راهبردهای پیشگیرانه‌ای در زمینه خودکشی بزرگسالان در سطح منطقه‌ای و ملی باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی