کنعانی: ما دنبال گسترش جنگ نیستیم؛ گروه‌های مقاومت خودشان تصمیم می‌گیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید جمهوری اسلامی به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد دارد

کنعانی تاکید کرد جمهوری اسلامی به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد داردــ dolat.ir

در حالی‌ که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در تازه‌ترین سخنانش به‌صراحت گفت که جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ادعا کرد که گروه‌های مقاومت از تهران دستور نمی‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه ۲۲ آبان، ایالات‌ متحده آمریکا را به «اتهام‌زنی و حمایت غیرقابل قبول از اسرائیل» متهم کرد و در سخنانی تهدیدآمیز گفت: «استمرار پشتیبانی آمریکا از جنایت‌های ‌رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ساز گشایش جبهه‌های جدید شود.»

کنعانی افزود: «آمریکا باید درک کند که تنها با توقف فوری کشتار، رفع کامل محاصره انسانی و خروج نظامیان از منطقه می‌تواند از احتمال گسترش جنگ به دیگر مناطق جلوگیری کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی موافقت حاکمان ایران با هرگونه راه‌حل دو کشوری در موضوع فلسطین را انکار کرد و گفت: «جمهوری اسلامی به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد دارد و ابراهیم رئیسی در اجلاس ریاض هم این موضوع را مطرح کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی با سلب مسئولیت از جمهوری اسلامی در افزایش تنش‌ها به دلیل دخالت نیروهای مقاومت گفت: «آمریکایی‌ها به ما پیام داده‌اند که دنبال گسترش جنگ نیستیم و شما هم از نفوذتان برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده کنید. ما هم پاسخ دادیم که گروه‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند».

او حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را نیز «اشغالگرایانه» توصیف کرد و مدعی شد اقدام‌‌ گروه‌های نیابتی در آنجا علیه مواضع آمریکایی‌ها به جمهوری اسلامی ارتباطی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی به دنبال گسترش جنگ نیست، آمریکا را مسئول ادامه درگیری در غزه و مانع آتش‌بس دانست و گفت: «توقف جنگ یک خواست جهانی است اما آمریکا و چند کشور اروپایی تمکین نمی‌کنند.»

او به کشورهای اروپایی مانند فرانسه نیز کنایه زد و گفت: «آن دسته از کشورهایی که پیام‌هایی به ایران می‌فرستند بهتر است به جای ارسال پیام به حمایت‌های ضدانسانی‌شان از رژیم صهیونیستی پایان دهند و به این رژیم فشار آورند که به جنایاتش علیه مردم فلسطین پایان دهد.»

کنعانی در ادامه مدعی شد که کشورهای جهان برای توقف درگیری در غزه اقدام‌های بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهند. او تلاش کشورهای اسلامی در اجلاس ریاض را نیز به جمهوری اسلامی نسبت داد و مدعی شد که این نشست با «تلاش‌های دیپلماتیک ایران و همکاری عربستان سعودی» برگزار شد و «در  بسیج کردن کشورهای عربی و اسلامی در جلب‌توجه افکار عمومی به جنایت‌های صهیونیستی موفقیت‌آمیز بود».

به گفته کنعانی، «توقف جنگ، رفع محاصره، ارسال فوری کمک‌های انسانی و مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه» چهار اولویت ایران برای پایان درگیری‌ها است و اقدام‌های دیپلماتیک در این زمینه ادامه می‌یابد.

او تاکید کرد: «قطع مناسبات سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی و اخراج سفرای این رژیم باید در دستور کار دولت‌های اسلامی باشد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، مدافعان حقوق بشر را خطاب قرار داد و ادعا کرد که آن‌ها به «تهدید هسته‌ای و بمب‌های فسفری اسرائیل توجه ندارند».

او در پایان افزود: «حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین علیه رژیم نامشروع صهیونیستی امر پوشیده‌ای نیست و ما آن را کتمان نمی‌کنیم و به حمایت سیاسی و معنوی‌ از گروه‌های مقاومت ادامه می‌دهیم».

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه، از ارتقای سطح روابط تهران و قاهره خبر داد و گفت که این به «نفع دو طرف و کشورهای منطقه» است. او همچنین گفت که با «بهبود شرایط در یمن»، جمهوری اسلامی به این کشور سفیر اعزام می‌کند. 

این مقام دولتی درباره روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی گفت که زمینه برای همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور هم فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از پاسخگویی شفاف درباره تامین حقابه دریاچه هامون از رودخانه هیرمند و نتایج مذاکره با طالبان طفره رفت و تنها گفت که نتایج سفر هیئت طالبان به ایران «امیدآفرین» بود.