حمایت ملکه بریتانیا از تصمیم «ساسکس‌ها» مبنی بر ترک جایگاه سلطنتی

این تصمیم واکنش‌های متفاوتی در میان مردم بریتانیا برانگیخت

ملکه در بیانیه خود از القاب رسمی – دوک و دوشس ساسکس – برای هری و مگان استفاده نکرد. -Tolga AKMEN / AFP

ملکه بریتانیا از تصمیم شاهزاده هری و همسرش، مگان، مبنی بر کناره‌گیری از جایگاه خود به عنوان اعضای ارشد سلطنتی حمایت کرد و گفت خانواده سلطنتی به خواست آنان «احترام گذاشته و آن را درک می‌کند.» این تصمیم در پی برگزاری یک نشست بحران خانوادگی درباره مسئولیت‌های آینده این زوج، گرفته شد.

ملکه بریتانیا اعلام کرد، پس از یک «دوره گذار» شاهزاده هری و مگان که به «دوک و دوشس ساسکس» معروف هستند، در کانادا و بریتانیا زندگی خواهند کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی کاخ باکینگهام منتشر شد، ملکه بریتانیا گفت: «امروز خانواده من بحث‌های بسیار سازنده‌ای درباره نوه‌ام و خانواده‌اش داشتند. من و خانواده‌ام به طور کامل از خواست هری و مگان برای تشکیل یک زندگی جدید - به عنوان یک خانواده جوان، حمایت می‌کنیم. اگرچه ما ترجیح می‌دادیم که آنها به عنوان اعضای تمام‌وقت خاندان سلطنتی باقی بمانند، به خواسته‌شان برای داشتن یک زندگی مستقل‌تر به عنوان یک خانواده، و هم‌زمان اعضای ارزشمند خانواده من، احترام گذاشته و آن را درک می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «هری و مگان به طور روشن گفتند که در زندگی جدید‌شان نمی‌خواهند به بودجه عمومی وابسته باشند. بنابراین بر یک دوره گذار توافق شده است که در آن ساسکس‌ها وقت خود در کانادا و بریتانیا سپری خواهند کرد. مسائل پیچیده‌ای برای خانواده من وجود دارد که باید حل شود و کارهای بیشتری هستند که باید انجام پذیرند. اما من درخواست کردم که تصمیم نهایی در روز‌های آتی گرفته شود.»

شاهزاده ولز و دوک کمبریج ملکه را در گفت‌و‌گو با شاهزاده هری در «سندرینگهام» همراهی کردند.

انتشار بیانیه با نام خود از سوی ملکه، کاری غیرمعمول بود. چنین بیانیه‌هایی معمولا هنگام عرض تسلیت پس از مرگ رئیس یک دولت خارجی یا ابراز همدردی پس از وقوع یک بلای طبیعی یا حمله تروریستی اعلام می‌شوند.

ملکه در بیانیه خود از القاب رسمی – دوک و دوشس ساسکس – برای هری و مگان استفاده نکرد.

هری و مگان روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کردند که می‌خواهند از جایگاه ارشد سلطنتی کناره گرفته و از نظر مالی مستقل باشد.

این زوج جوان این تصمیم شوک‌آور را بدون درمیان گذاشتن با ملکه یا سایر مقامات ارشد سلطنتی اعلام کردند، کاری که بنا به گزارش‌ها باعث سرخوردگی در کاخ سطلنتی شد.

با این حال، کاخ سلطنتی با اعلام اینکه برنامه هری و مگان نهایی نشده و بحث‌ها در «مرحله ابتدایی» باقی مانده است، آب سردی را بر روی بیانیه خود ریخت.

یک سخنگوی کاخ باکینگهام گفت: «ما به خواست آنان برای برخورداری از شیوه دیگری [از زندگی] احترام می‌گذاریم اما این‌ها مسائل پیچیده‌ای هستند که کار بر روی آن‌ها زمان می‌برد.»

مگان پس از اعلام تصمیم‌ خود و همسرش، به کانادا نزد پسر هشت‌ماهه‌اش آرچی بازگشت و گمان می‌رود از طریق تلفن در گفت‌و‌گوهای «سندرینگهام» شرکت کرده است.

همچنین گفته می‌شود که دو سگ خانگی هری و مگان پس از استراحت شش هفته‌ای این زوج جوان در ماه نوامبر، در کانادا باقی مانده‌اند. موضوعی که باعث مطرح شدن این فرضیه شده که ساسکس‌ها برنامه دارند به طور دائم در آمریکای شمالی زندگی کنند.

تصمیم این زوج برای کناره‌گیری از خاندان سلطنتی واکنش‌های متفاوتی در میان مردم بریتانیا برانگیخت.

بسیاری با هری و مگان همدلی کرده، اما گفتند اگر این دو دیگر مسئولیت‌های عمومی را انجام نمی‌دهند، نمی‌بایست از بودجه مالیات دهندگان برای مسائل امنیتی خود استفاده کنند. ​

نظرسنجی روزنامه «دیلی میل» نشان داد که 76 درصد مردم بریتانیا بر این باورند که هری و مگان پس از کناره‌گیری از جایگاه سلطنتی، باید از خیر محافظت پلیس شهری بگذرند. حدود 73 درصد هم همین نظر را درباره سایر امور امنیتی مربوط به این زوج داشتند که از جیب مالیات دهندگان پرداخت می‌شود.

اعلامیه ملکه، ساعاتی پس از بیانیه مشترک دوک و دوشس ساسکس بیان شد که در آن یک «ماجرای نادرست» را که در یکی از روزنامه‌های بریتانیایی به چاپ رسیده بود، رد کرده بودند. ظاهراً اشاره آنان به مقاله‌ نشریه «تایمز» بود که اتهاماتی مبنی بر وجود زورگویی در کاخ باکینگهام را مطرح می‌کرد.

در این بیانیه اعلام شد: «برای برادرانی که عمیقاً به مسائل مربوط به سلامت روانی اهمیت می‌دهند، استفاده از ادبیات تحریک‌آمیز به این صورت، رنجش‌زا و به طور بالقوه آسیب‌زننده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان