مکرون در کنفرانس کمک‌‌‌رسانی به غزه: همه جان‌ها ارزش برابری دارند و مبارزه با تروریسم هم بدون قاعده نیست

ارزیابی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه در نوار غزه نیاز است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، کنفرانس کمک‌‌ر‌سانی به غزه را با درخواست از مقام‌های اسرائیلی برای آتش‌بس فوری و لزوم حفظ جان غیرنظامیان در نوار غزه آغاز کرد و گفت: «همه جان‌ها ارزش برابری دارند» و نمی‌‌‌‌‌توان «استاندارد دوگانه» داشت. به‌گفته رئیس‌جمهوری فرانسه، «مبارزه با تروریسم هرگز نمی‌تواند بدون قاعده دنبال شود.»

شبکه خبری فرانس‌۲۴‌، عصر روز پنجشنبه نهم نوامبر (۱۸ آبان‌ ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های مکرون در کنفرانس پاریس نوشت محافظت از غیرنظامیان یک امر «کاملا ضروری و غیرقابل‌مذاکره» است.

کنفرانس کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها، روز پنجشنبه، به میزبانی رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس افتتاح شد. در این کنفرانس، شماری از مقام‌ها غربی، عربی، سازمان ملل متحد و نمایندگانی از سازمان‌ها غیردولتی با هدف ارائه کمک‌های فوری به غیرنظامیان و ساکنان غزه گرد هم آمده‌اند.

به‌گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مقام‌های اسرائیلی به کنفرانس پاریس دعوت نشده‌اند، اما از برگزاری آن خبر دارند و از قبل به آن‌ها اطلاع داده‌ شده است.

در این میان شارل میشل، رئیس شورای اروپا، روز پنجشنبه، به شبکه تلویزیونی فرانس‌۲ گفت: «رهبران اروپایی و آمریکا در متقاعد کردن اسرائیل برای این‌که لازم است هر چه زودتر عملیات نظامی در نوار غزه را با اهداف بشردوستانه متوقف کند مشکل دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برآورد شده است که از هنگام شروع جنگ و آغاز درگیری میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس، حدود ۷۰ درصد از جمعیت غزه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. به‌ گفته مقام‌های سازمان ملل، در حال حاضر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه در غزه نیاز است.

رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه، نیز بار دیگر تاکید کرد که اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند و این حماس است که با انجام حملات مرگبار هفت اکتبر، فلسطینی‌ها را در یک «وضعیت وحشتناک‌» قرار داده است.

به‌ گفته مکرون، فرانسه ۸۰ میلیون یورو (تقریبا معادل ۸۵ میلیون دلار آمریکا) کمک‌ بشردوستانه برای غیرنظامیان در غزه اختصاص داده است.

روزنامه لوموند هم در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های روز پنجشنبه‌ سامح شکری، وزیر خارجه مصر، در کنفرانس پاریس نوشت: «کاری که دولت اسرائیل انجام می‌دهد بسیار فراتر از حق دفاع از خود است و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشردوستانه محسوب می‌شود.»

به‌گفته وزیر امور خارجه مصر، اسرائیل تنها اجازه می‌دهد مقدار کمی کمک بشردوستانه با عبور از گذرگاه رفح وارد نوار غزه شود.  گذرگاه رفح در مرزهای شمال شرقی مصر، تنها مسیر زمینی به نوار غزه به‌شمار می‌رود که در محاصره ارتش اسرائیل قرار ندارد.

بیشتر از جهان