یوناما: اعمال محدودیت علیه زنان به بخشی از ماموریت حکومت طالبان تبدیل شده است

رزا اوتونبایوا گفت که اکثر زنان افغان با به رسمیت‌ شناختن رژیم طالبان‌ مخالف‌اند

اوتونبایوا خواستار اجماع جهانی برای حل بحران افغانستان شده است- X/@OIC_OCI

رزا اوتونبایوا، رئیس یوناما و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، از ادامه اعمال محدودیت‌ علیه زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت حقوق اساسی نیمی از جمعیت افغانستان نقض شده است. 

اوتونبایوا، روز چهارشنبه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر)، در نشستی با عنوان «زنان در اسلام» در شهر جده عربستان سعودی سخنرانی کرد و گفت اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و دختران، اکنون به بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم طالبان در افغانستان تبدیل شده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در دیدارهایش با زنان و دختران در افغانستان متوجه شده است که اکثر زنان افغان با به رسمیت شناختن رژیم طالبان مخالف‌اند. 

او در این نشست که سازمان همکاری اسلامی برگزار کرده بود، خاطر‌نشان کرد که بیش از ۵۰ درصد از زنان و دختران افغانستان بر این باورند که به رسمیت شناختن رژیم طالبان باید مشروط به رعایت حقوق زنان باشد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، با صدور فرمان‌های زن‌ستیزانه و وضع قوانین سختگیرانه علیه زنان، این قشر از جامعه را از تحصیل، کار و فعالیت‌های اجتماعی منع و به خانه‌نشینی مجبور کردند. بر اساس آمار نهادهای سازمان ملل متحد، با بیکار شدن زنان در افغانستان، به‌ویژه زنانی که نان‌آور خانواده بودند، هزاران نفر در این کشور به‌دلیل فقر و ناامنی غذایی آسیب‌پذیر شده‌اند. 

رئیس یوناما در این نشست خواستار اجماع جهانی برای حل بحران افغانستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، محدودیت‌های شدید اعمال‌شده علیه زنان و دختران در افغانستان، به انزوای این کشور در جامعه جهانی منجر شده است. 

او تاکید کرد: «‌پیام سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو آن و صدای جمعی جهان اسلام باید در افغانستان شنیده شود. زنان بخش‌ ضروری هر ملت برای تحول، توسعه و رشد هستند.»

طالبان در ابتدا اعلام کرده بودند که منع تحصیل و کار زنان، جنبه دینی دارد و کار و تحصیل زنان خلاف شریعت اسلامی است. این رویکرد آن‌ها با واکنش‌ تند کشورهای اسلامی و عالمان دینی در کشورهای مختلف مواجه شد، زیرا آنان تاکید کردند که دین اسلام با تحصیل و کار زنان مخالف نیست. 

با افزایش این واکنش‌ها، رژیم طالبان اعلام کرد که چالش‌های دیگری چون نصاب آموزشی و مساعد نبودن زمینه کار برای زنان در اداره‌های دولتی و غیردولتی سبب شده است که این تصمیم را اتخاذ کنند. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد با آنکه طالبان مخالف آموزش دختران در افغانستان‌اند، اما دختران رهبران این گروه در کشورهای دیگر از‌جمله کشورهای همسایه و حتی در داخل افغانستان، مخفیانه به مدرسه‌ می‌روند. 

یک گزارش وال‌استریت ژورنال در ماه مارس امسال نشان داد که تعدادی از اعضای طالبان دخترانشان را مخفیانه به این مدارس می‌فرستند تا تحصیل کنند. البته آن‌ها که توان مالی بهتری دارند، دختران خود را نزد بستگانشان در کشورهای همسایه فرستاده‌اند تا آنجا به مدرسه بروند.

محدودیت‌های شدید و قوانین سختگیرانه طالبان در دو سال گذشته علیه زنان در افغانستان، سبب شده است که اکثر زنان و دختران در چهاردیواری خانه، به بیماری‌های روحی و افسردگی دچار شوند. باوجود تاکید نهادهای مدافع حقوق بشر و کشورهای مختلف، طالبان نه‌تنها این محدودیت‌ها را کاهش نداده‌اند، بلکه هر روز بر این محدودیت‌ها افزوده‌اند. 

بیشتر از جهان