یک زندانی کرد پس از ۱۴ سال زندان، اعدام شد

قاسم آبسته، زندانی اهل‌ سنت، تمام اتهاماتش را رد کرده بود

او با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از «گروه‌های سلفی» روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی در نوشته‌هایش، آن را رد کرده بود- خبرگزاری مهر

سحرگاه یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، حکم اعدام قاسم آبسته به اتهام محاربه، پس از تحمل ۱۳ سال و ۹ ماه حبس، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد. خبرگزاری هرانا پیش‌تراعلام کرده بود که این زندانی سنی‌مذهب، یکشنبه گذشته، هفتم آبان، برای اجرای حکم اعدام، به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده است.

قاسم آبسته در بهمن ۱۳۸۸ بازداشت شد. او پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در زندان‌های اوین و ارومیه، در ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و سرانجام در مرداد سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.

آبسته با اتهاماتی از قبیل «محاربه» به دلیل هواداری از «گروه‌های سلفی» روبه‌رو شد، اما خود او در نوشته‌هایش این اتهام را رد کرده و بی‌اساس خوانده است.

آبسته و شش زندانی سنی‌مذهب دیگر، شامل انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، نخست در اسفند ۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اعدام محکوم شدند. سپس دیوان عالی کشور در دادگاهی به ریاست قاضی علی رازینی، این حکم را نقض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده متهمان مزبور نهایتا برای بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع، و محاکمه آن‌ها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خرداد ۹۸ برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در این محاکمه نیز مجددا برای این افراد حکم اعدام صادر کرد و پرونده مذکور بار دیگر برای بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد. در نهایت، شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۸، حکم اعدام این هفت زندانی سنی‌مذهب محبوس در زندان قزلحصار کرج را تایید کرد.

این در حالی‌ است که هفته گذشته، سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرد که در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، تعداد اعدام‌ها در ایران از مرز ۶۰۰ نفر گذر کرده است. سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به اینکه گذر از مرز ۶۰۰ اعدام در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳، در قیاس با آمار کل اعدام‌های سالانه در هشت سال اخیر، بی‌سابقه است، از جامعه جهانی خواست که اعدام‌های بی‌رویه را در جمهوری اسلامی ایران «با قوی‌ترین لحن» محکوم کند. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از  ۲۰۱۶ میلادی تا‌کنون، تعداد سالانه اعدام‌شدگان در ایران، مرز ۶۰۰ قربانی را رد نکرده بود.

با این حال، اعدام‌ها با اتهام محاربه کماکان در ایران ادامه دارد. افزون بر احکامی که در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» برای معترضان صادر شد، در یک سال گذشته احکام اعدام بسیاری که مربوط به سال‌های گذشته بود، نیز در این مدت اجرایی شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، خرداد سال جاری در سخنانی با ‌صراحت اعلام کرد که اعدام‌ها ادامه می‌یابند. رئیس دستگاه قضای نظام حاکم بر ایران، معترضان را «عناصر وابسته به دشمن» خواند و مدعی شد که محکومان، به‌ دلیل «اعمال و جنایت‌هایشان اعدام شدند و اعدام می‌شوند».