پوتین: تسلیحات غربی ارسال‌شده به اوکراین به طالبان فروخته شده است

حکومت اوکراین تاکید دارد که کنترل کاملی بر تمام تسلیحات ارسال‌شده دارد

ولادیمیر پوتین -Alexey NIKOLSKY / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، جمعه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) ادعا کرد که برخی از تسلیحات غربی ارسال‌شده به اوکراین، از طریق بازار غیرقانونی تسلیحات به طالبان فروخته شده و به خاورمیانه راه پیدا کرده است.  

پوتین گفت: «اینک آن‌ها می‌گویند که تسلیحات از اوکراین وارد خاورمیانه می‌شود و البته به این دلیل است که فروخته می‌شود. تسلیحات به طالبان فروخته می‌شود و از آنجا به هر کجا می‌رود.» 

پوتین جزئیات یا سندی را برای این ادعای خود ارائه نکرد و همچنین نگفت که کدام نوع تسلیحات ارسال‌شده به اوکراین در اختیار طالبان قرار گرفته است.  

رژیم طالبان در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا و ناتو از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در افغانستان حضور نظامی داشتند و نیروهای نظام جمهوریت را حمایت آموزشی، مالی و تسلیحاتی می‌کردند. نیروهای حکومت سرنگون‌شده افغانستان را مربیان ناتو آموزش می‌دادند و تسلیحات آمریکایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.  

با سرنگونی حکومت افغانستان، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته بود که تسلیحات آمریکایی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در اختیار طالبان قرار گرفته است. گزارش‌هایی مبنی بر فروش این تسلیحات در بازار سیاه و دسترسی برخی از گروه‌های تروریستی به آن‌ها هم وجود دارد. 

مشخص نیست که چه مقدار تسلیحات پس از سرنگونی نظام جمهوریت از افغانستان قاچاق شده است.  

به‌طور مثال، شماری از نیروهای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) از تسلیحات آمریکایی به جامانده که نزد ارتش پیشین افغانستان بود، استفاده می‌کنند. البته برخی از جنگجویان تی‌تی‌پی برای چندین سال دوشادوش طالبان علیه حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن جنگیده بودند و با سرنگونی آن حکومت، تسلیحات را به‌عنوان غنیمت در اختیار گرفته بودند.  

روسیه در ۲۴ فوریه سال گذشته نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و از آن زمان تاکنون، کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین فرستاد‌ه‌اند.  

حکومت اوکراین تاکید دارد که کنترل کاملی بر تمام تسلیحات ارسال‌شده دارد. اما برخی از مقام‌های امنیتی غربی از اوکراین خواسته‌اند که اقدام‌های گسترده‌تری برای جلوگیری از فساد اتخاذ کند.  

در ژوئن ۲۰۲۲، یورگن استاک، رئیس اینترپل، هشدار داده بود که برخی از تسلیحات پیشرفته ارسال‌شده به اوکراین در دست گروه‌های سازمان‌یافته جنایتکار قرار می‌گیرد. 

در ماه مارس، گزارشی درباره جنگ اوکراین و تجارت غیرقانونی تسلیحات از طرف اندیشکده ابتکار جهانی علیه جنایت سازمان‌یافته فراملی منتشر شد که در آن آمده بود که تاکنون مقدار قابل توجهی تسلیحات از اوکراین خارج نشده است. 

با این حال، این گزارش هشدار داد که اگر به تهدیدها توجه نشود، هنگامی که جنگ کنونی به پایان برسد «میدان‌های نبرد اوکراین می‌تواند به زرادخانه جدیدی از هرج و مرج تبدیل شود و همه، از شورشیان در آفریقا گرفته تا گانگسترها در خیابان‌های اروپا را مسلح کند». 

بر اساس گزارش نهاد کیل برای اقتصاد جهانی، هشت کمک‌کننده بزرگ غربی به اوکراین به رهبری ایالات متحده، ۸۴ میلیارد یورو (۹۰ میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند. 

بیشتر از جهان