جنگ اسرائیل و حماس سومین نشست بغداد را به تعویق انداخت

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سومین نشست بغداد که با ابتکار دولت فرانسه قرار بود در ماه نوامبر و با حضور امانوئل مکرون برگزارشود، به‌دلیل حمله اسرائيل به نوار غزه لغو شده‌ است

Christophe ARCHAMBAULT / AFP-رهبران عراق و فرانسه در کاخ الیزه 

سومین دوره نشست بغداد درباره ثبات منطقه‌ خاورمیانه که با حضور نمایندگانی از دولت فرانسه برگزار می‌شود، به‌دلیل وضعیت بحرانی منطقه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

کنفرانس بغداد سال ۲۰۲۳ قرار بود در ماه‌های پایانی ماه نوامبر و با شرکت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پایتخت عراق برگزار شود. مکرون تابستان گذشته اعلام کرده بود که این نشست با هدف حمایت از اعمال حاکمیت ملی عراق برگزار خواهد شد. 

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر به نقل از مقام‌های عراقی گزارش کرد فرهاد علاءالدین، مشاور رئیس‌جمهوری عراق، با بیان اظهاراتی لغو این نشست را تائید کرد و گفت که دلیل اصلی آن بحران در غزه و حوادث جاری و به‌ویژه رویدادهای فلسطین است. 

پیش از این روزنامه فیگارو چاپ پاریس، به نقل از مقام‌های وزارت خارجه دولت امانوئل مکرون این خبر را اعلام کرده‌ بود. با این حال، هنوز معلوم نیست درخواست لغو این نشست از طرف دولت فرانسه داده‌ شده یا اینکه دولت عراق با افزایش حمله‌های اسرائیل به نوار غزه و حمایت پاریس از دولت بنیامین نتانیاهو این تصمیم را گرفته‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، دولت عراق موضع به‌شدت سرسختانه‌ای در قبال اسرائیل در پیش گرفته و حمله‌های این کشور به غزه و قربانی شدن غیرنظامیان را «نسل‌کشی» توصیف می‌کند.

هم‌زمان، پایگاه نظامی آمریکایی و هم‌پیمانانشان در عراق هدف حمله‌های متعدد گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران قرار گرفته است. 

دولت عراق دهه‌ها است که یکی از مخالفان جدی گسترش کشوری به‌نام اسرائيل در منطقه خاورمیانه بوده است و مانند جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر از جهان