نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را سرنگون کرد

اطلاعات بریتانیا می‌گوید خسارات وارده بر پوتین در حمله اخیر احتمالا یکی از سنگین‌ترین خسارت‌ها در سال جاری است

سرباز اوکراینی مسلسلی را برای مقاومت در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین بررسی می‌کند‌ــ Sergei SUPINSKY / AFP

به گفته مقام‌ها، نیروهای اوکراینی در جریان حمله مجدد آخرهفته گذشته بیش از ۳۰ پهپاد شلیک کردند و نیروهای روسی در تلاش برای تصرف شهر شرقی آودیوکا دست‌کم یک تیپ کامل را از دست دادند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در تلگرام نوشت که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه ۳۶ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را بر فراز دریای سیاه و شمال غربی شبه‌جزیره کریمه منهدم کرده است و کی‌یف را به اجرای یک «حمله تروریستی» متهم کرد.

مقام‌های محلی در جنوب منطقه کرسنودار روسیه و مجاورت دریای سیاه گفتند که در حادثه‌ای دیگر در ساعات اولیه روز یکشنبه، یک پالایشگاه نفت هدف قرار گرفته و به آتش کشیده شده است، اما درباره دلیل این آتش‌سوزی توضیحی نداد. چندین رسانه محلی گفتند که این آتش‌سوزی ناشی از حمله پهپادی یا سقوط بقایای یک پهپاد بوده است.   

مقام‌های کی‌یف در مورد ادعاهای وزارت دفاع روسیه نظری نداده‌اند. این کشور جنگ‌زده به‌ندرت مسئولیت حمله به روسیه و مناطق تحت اشغال این کشور را می‌پذیرد، اما اعتراف کرده است که حمله به اهدافی در آنجا به ضدحمله‌اش کمک می‌کند.

در ماه‌های اخیر، حملات پهپادی و گلوله‌باران مناطق مرزی روسیه و شبه‌جزیره کریمه را که غیرقانونی الحاق‌شده است، به‌منزله بخش ثابت این تهاجم نظامی مستمر شاهد بوده‌ایم.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته که ولادیمیر پوتین «دست‌کم یک تیپ» از نیروهایش را طی حمله تهاجمی به شهر آودیوکا اوکراین از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی گفت: «مهاجمان چندین بار تلاش کردند آودیوکا را محاصره کنند، اما سربازان ما هر بار آن‌ها را متوقف کردند و به عقب راندند و خسارات سنگینی به بار آوردند. در این موارد، دشمن دست‌کم یک تیپ [از نیروهایش] را از دست داد.»

آودیوکا در حدود ۲۵ کیلومتری (۱۶ مایلی) شهر اشغالی دونتسک قرار دارد و از شمال، شرق و جنوب در محاصره قلمرو تحت کنترل روسیه قرار دارد، و تنها غرب آن به منظور تامین نیرو و تخلیه مردم برای کی‌یف باقی مانده است.

اوکراین مدعی است که روسیه در آخرین تلاشش برای [اشغال] این شهر زغال‌سنگ، تعداد زیادی نیرو وارد آن کرده است. حمله روسیه با ورود تانک و خودروهای نظامی سنگین که از اواسط اکتبر در حال حرکت به سمت این شهر بودند، تجدید شد. از آن زمان نیروهای روسیه سعی کردند با رگبار مداوم توپخانه، خیل نیروها و خودروهای جنگی به مواضع اوکراین حمله کنند.

وزارت دفاع بریتانیا در به‌روزرسانی اطلاعاتی‌اش درباره این جنگ نوشت خسارت‌هایی که بر پوتین وارد آمده، احتمالا جزو سنگین‌ترین خسارات روسیه در سال جاری بوده و مسکو احتمالا اجزای حدود هشت تیپ را برای این نبرد گماشته که «زیاد اما بی‌نتیجه»‌ بوده است.

اطلاعات بریتانیا گفت که وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه از تدابیری که روسیه در عملیات آودیوکا به کار گرفته است، «به‌شدت انتقاد کرده‌اند».

در جایی دیگر از این جبهه جنگ، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که نیروهایش پنج پهپاد انفجاری شاهد ساخت ایران را که روسیه شلیک کرده بود، سرنگون کردند.

چهار افسر پلیس دیگر نیز بر اثر انفجار گلوله‌ نظامیان روسی در نزدیکی خودرو آن‌ها در شهر سیورسک زخمی شدند؛ این شهر واقع در استان نیمه‌اشغالی دونتسک در نزدیکی خط مقدم در شرق این کشور واقع شده است که نیروهای اوکراینی و روسی برای کنترل آن با یکدیگر می‌جنگند.

© The Independent

بیشتر از جهان