طرح پیشنهادی یکی از رهبران حزب نتانیاهو برای اخراج فلسطینی‌ها از غزه

بر اساس این طرح، ساکنان غزه به جای انتقال به اردوگاه‌های پناهندگان، در شهرهای مختلف مصر اسکان داده خواهند شد

یکی از رهبران حزب حاکم لیکود در اسرائیل پس از افشای طرحی که ۵۰ سال پیش برای بهره‌برداری از جنگ آینده برای اخراج صدها هزار فلسطینی ارائه شده بود، طرحی را برای بهره‌جویی از جنگ کنونی ارائه کرده که هدف آن اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه است. بر اساس این طرح، ساکنان غزه به اردوگاه‌ها در سینای مصر منتقل نمی‌شوند، بلکه در چارچوب یک تفاهم، به قاهره و سایر شهرهای مصر خواهند رفت. این شخصیت اسرائیلی به دولت بنیامین نتانیاهو هشدار داد که «مانند رهبران احمق اسرائيل که پس از سال ۱۹۶۷ این کار را نکردند»، فرصت کنونی را از دست ندهد.

این طرح را امیر ویتمن، رئیس جناح لیبرال حزب لیکود، با همکاری مارچلو دی‌مونته، اقتصاددان ایتالیایی، تهیه و موسسه امور امنیت ملی و راهبردی مسگاو که ریاست آن را مئیر بن‌شابات، رئیس پیشین امنیت ملی اسرائيل، برعهده دارد، منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویتمن این طرح را در صحبتی با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل که موضوع آن بهره‌برداری از جنگ جاری در نوار غزه برای اخراج همه ساکنان نوار غزه به مصر بود، ارائه کرد. او بر این عقیده است که در گام نخست باید همه ساختمان‌های نوار غزه با خاک یکسان شوند، سپس لایحه‌ای در کنست (پارلمان اسرائیل) تصویب شود که بر اساس آن نوار غزه به اسرائيل ملحق شود، سپس پروژه‌های شهرک‌سازی ازسرگرفته شوند و غزه به یک منطقه توریستی مدرن و توسعه‌یافته تبدیل شود.

در این برنامه از او پرسیده شد که چگونه می‌توان این طرح را عملی کرد؟ آن هم در حالی که مصر از پذیرش فلسطینی‌ها به‌شدت امتناع می‌کند و اردن به دلیل نگرانی از احتمال سرایت خشونت به آن کشور پیشاپیش با چنین طرحی مخالفت خواهد کرد. ویتمن در پاسخ گفت: «هر پروژه با یک ایده آغاز می‌شود و به گفته ژنرال کارل فون کلاوزویتس، اندیشمند نظامی پروس، جنگ چیزی جز ادامه سیاست از طرق مختلف نیست؛ بنابراین دولت اسرائیل باید برای جنگ فعلی‌اش یک هدف سیاسی تعیین و به سمت آن حرکت کند.»

او در ادامه گفت: «ساکنان غزه باید بدون ارائه کمترین خدمات به منطقه‌ای در جنوب نوار غزه رانده شوند. سپس یک بحران انسانی شدید به‌وجود می‌آید که مصر نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. ما طوری به برنامه‌مان ادامه می‌دهیم که مقام‌های مصر متقاعد شوند بحران بر آن‌ها تحمیل شده است. هرچند کشوری مانند مصر نمی‌تواند چنین پروژه‌ای را قابل‌پذیرش بداند، ما طرحی را به مصر پیشنهاد می‌کنیم که برایش سودآور باشد.»

ویتمن گفت: «طرح ما ایجاد اردوگاه‌های جدید برای پناهندگان نیست، بلکه هدف اصلی اسکان فلسطینی‌های غزه در شهرهای مختلف مصر و اعطای شهروندی مصر به آن‌ها است. در حال حاضر مصر با چالش‌های اقتصادی بسیاری روبه‌رو است. طرح پیشنهادی ما به مصر در نخستین گام، هشت میلیارد دلار به خزانه آن کشور اضافه می‌کند، زیرا بر اساس این طرح، هر خانواده غزه مبلغی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار بابت غرامت از دست دادن خانه‌اش دریافت می‌کند تا آن را در مصر خرج کند. او با بیان اینکه هزینه این عملیات چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار می‌شود، یادآوری کرد که اسرائيل ۲۰۰ میلیارد شکل (واحد پول اسرائیل) یعنی حدود ۵۰ میلیارد دلار در جریان همه‌گیری کرونا هزینه کرد. بنابراین اکنون می‌تواند از عهده این هزینه برآید و حتی می‌تواند از جامعه جهانی درخواست کمک کند».

ویتمن به شهروندانش اطمینان می‌دهد که چنین پروژه‌ای با مخالفت بین‌المللی مواجه نخواهد شد زیرا جهان دیگر به چنین مسائلی اهمیت نمی‌دهد. او افزود: «با توجه به واکنش‌ها به جنگ کنونی می‌توان دریافت که در گذشته خبرنگاران خارجی همواره در تلاش برای دنبال‌کردن تحولات اسرائيل بودند، در حالی که در دهه گذشته این وضعیت کاملا دگرگون شده است. کسی که وقتش را صرف پرداختن به امور دیگران کند، در گذشته زندگی خواهد کرد. موضوعی که در اینجا اتفاق می‌افتد برای هیچ کس دیگری که در خارج زندگی می‌کند، اهمیتی ندارد. ممکن است برخی‌ اعتراض کنند، اما همه اعتراض‌ها به‌زودی خاموش می‌شوند».

ویتمن تاکید کرد سندی که او تهیه کرده، روی میز نمایندگان حزب لیکود در کنست گذاشته شده، اما هیچ‌کس در مورد آن اظهارنظر نکرده است. او در پایان گفت: «اکنون ما در یک فرصت تاریخی قرار داریم. تنها در جنگ ۱۹۶۷ چنین فرصتی برای تخلیه ساکنان غزه به‌وجود آمد، اما رهبران احمق ما که در آن زمان مشغول رقابت سر قدرت بودند، آن را از دست دادند. البته فرصت دستیابی به چنین پروژه‌هایی تنها در اوج بحران‌های بزرگ فراهم می‌شود.»

شایان ذکر است که نتانیاهو نیز در سال ۲۰۱۹ درباره «طرحی برای تشویق مردم غزه به خروج داوطلبانه» صحبت کرده بود. در آن زمان، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر حمل‌ونقل وقت اسرائيل که در حال حاضر اداره وزارت دارایی و امنیت داخلی را بر عهده دارد، اعلام کرد که از بازگشت اسرائیل به غزه برای اشغال و اداره آن و تشویق ساکنان غزه به خروج داوطلبانه حمایت می‌کند. او گفت: «مردم غزه متوجه این واقعیت شده‌اند که زندگی در نوار غزه نه به دلیل اسرائیل یا محاصره، بلکه به دلیل مساحت اندک زمین امکان‌پذیر نیست.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه