بریتانیا صدها مهاجر افغان را از پاکستان انتقال می‌دهد

انتقال مهاجران با پروازهای چارتر قرار است از روز پنجشنبه آغاز شود

هزاران مهاجر افغان در پاکستان، منتظر اسکان مجدد در کشور سوم‌اند-GEOFFROY VAN DER HASSELT/AFP

پس از یک وقفه طولانی، دولت بریتانیا تصمیم گرفته است روند انتقال مهاجران افغان به این کشور را از سر بگیرد. رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که بریتانیا تصمیم گرفته است صدها مهاجر افغان را که از مدت‌ها پیش در انتظار انتقال به این کشورند، با پروازهای چارتر به بریتانیا انتقال دهد. پرونده‌های مهاجرتی این افراد از ماه‌ها پیش در نهادهای مربوط در بریتانیا بررسی شده و قرار است این پروازها از رو پنجشنبه ۲۶ اکتبر (۴ آبان) آغاز شود. به گزارش رسانه پاکستانی اکسپرس نیوز، تصمیم به انتقال بخشی از مهاجران افغان به بریتانیا پس از آن گرفته شد که یک هیئت از کمیسیون عالی بریتانیا به پاکستان رفت و با مسئولان اداره هواپیمایی آن کشور در مورد امکان‌سنجی انتقال صدها مهاجر افغان مذاکره کرد. قرار شده است از هفته نخست نوامبر تا ۱۲ دسامبر نزدیک به ۳ هزار مهاجر افغان از پاکستان به بریتانیا منتقل شوند.

سیف‌الله، سخنگوی اداره هواپیمایی پاکستان، به شبکه خبری عرب نیوز گفته است که هیئتی ویژه از کمیسیون عالی بریتانیا به پاکستان آمده و با اداره هواپیمایی آن کشور در مورد انتقال مهاجران افغان با پروازهای چارتر این اداره گفت‌وگو کرده است. کمیسیون عالی بریتانیا از مقام‌های پاکستان خواسته است که زمینه انتقال مهاجران افغان به بریتانیا با هواپیماهای آن شرکت را مهیا کند. بر اساس توافقی که میان کمیسیون عالی بریتانیا و اداره هواپیمایی پاکستان صورت گرفته است، قرار است هر هفته یک پرواز از پاکستان به سوی بریتانیا صورت بگیرد. در نخستین پرواز، که روز پنجشنبه صورت می‌گیرد، ۲۰۰ مهاجر افغان به بریتانیا منتقل خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از منابع مطلع به رسانه‌های پاکستان گفته‌اند که تصمیم برای انتقال ۳ هزار مهاجر افغان به بریتانیا پس از آن گرفته شد که دولت پاکستان تصمیم گرفت از اول نوامبر در حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغان را که فاقد مدارک اقامت در پاکستان‌اند از آن کشور اخراج کند. دولت پاکستان از آغاز ماه اکتبر در حدود ۶۰ هزار مهاجر را اخراج کرده و گفته است که از آغاز ماه نوامبر، این روند تسریع خواهد شد. با اینکه دولت پاکستان تایید کرده است افغان‌هایی را که مدارک لازم برای اسکان مجدد در کشورهای سوم دارند اخراج نمی‌کند، گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پلیس پاکستان حتی دارندگان گذرنامه با ویزای معتبر را نیز اخراج کرده است. با وجود اینکه سازمان ملل متحد، نهادهای حامی حقوق مهاجرت، و چند دولت جهان- از جمله آمریکا- از پاکستان خواسته‌اند که تصمیم در مورد اخراج مهاجران افغان را تغییر دهد، دولت پاکستان گفته است این برنامه را به هر صورت ممکن اجرا خواهد کرد. وزارت کشور پاکستان می‌گوید افغان‌ها در ناامنی‌های تازه در آن کشور نقش دارند و در تعدادی از «حمله‌های تروریستی حضور مستقیم داشته‌اند».

دولت بریتانیا از ماه اوت سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۲۶ هزار افغان را به این کشور انتقال داده است. با انتقال سه هزار مهاجر دیگر به بریتانیا، شمار افغان‌های انتقال‌یافته به ۳۰ هزار می‌رسد. دولت بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۴۰ هزار مهاجر را به آن کشور انتقال خواهد داد.

بیشتر از جهان