جان‌ کربی: ارتباط بین گروه‌های نیابتی در منطقه و سپاه پاسداران بسیار مستقیم است

جان کربی‌: ایران فعالانه برخی از حمله‌ها به پایگاه‌های آمریکا را در خاورمیانه تسهیل می‌کند

Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی کاخ سفید، در  آغاز کنفرانس خبری دوشنبه، ۲۳ اکتبر (یکم آبان)، گفت که  ایالات متحده در آخرهفته شاهد افزایش حمله‌های موشکی و پهپادی گروه‌های نیابتی برخودار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نظامی و پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه بوده است. او افزود که در برخی موارد، تهران فعالانه این حمله‌ها را  تسهیل کرده است.

کربی در پاسخ به پرسشی درباره رابطه این گروه‌ها با تهران، گفت: «حمایت ایران از این گروه‌ها امری مخفی نیست؛ بسیار آشکار است. آن‌ها بودجه‌شان را مخفی نکرده‌اند. منابعی مانند مهمات و موشک‌هایی که این گروه‌ها شلیک می‌کنند، ایران فراهم می‌کند و آن‌ها را آموزش می‌دهد. منظورم این است که ارتباطی که بین این گروه‌ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد، ارتباط بسیار مستقیمی است.»

با تشدید حمله‌های اسرائیل به غزه در چند روز گذشته، پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه نیز هدف حمله نیروهایی قرار گرفته است که گفته می‌شود به تهران نزدیکند. پنتاگون یکشنبه، ۲۲ اکتبر، در واکنش به آنچه «تشدید تنش‌های اخیر ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه» توصیف کرد، گفت که آمادگی نظامی آمریکا را در خاورمیانه بالا می‌برد. در پی این اقدامات بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «ما از احتمال تشدید حمله‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران علیه پرسنل و شهروندان خود نگرانیم. بر این باوریم که تشدید تنش در آینده محتمل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، به وزیر دفاع دستور داده است تا اقدامات لازم را برای آماده شدن نیروهای نظامی آمریکا انجام دهند تا هم از نظر توانایی دفاع از نیروهای خود و هم واکنش قاطعانه در موارد ضروری، آماده باشند.

کربی افزود که آمریکا می‌داند که این گروه‌ها از حمایت سپاه پاسداران و رژیم جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

او گفت: «ما می‌دانیم که ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد، و می‌دانیم که از نزدیک رویدادها را رصد می‌کند و در برخی موارد، فعالانه این حمله‌ها را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری‌ها به نفع خود سوء‌استفاده کنند، تحریک می‌کند.»

کربی در ادامه گفت: «اجازه نمی‌دهیم هیچ تهدیدی علیه منافع ما در منطقه بدون چالش باقی بماند و همانطور که رئیس ‌جمهوری بایدن گفته است، پیام ما به هر عامل متخاصمی که جویای تشدید یا گسترش این درگیری‌ها باشد، بسیار ساده است: «این کار را نکن.»

با این حال، کربی افزود که ایران حمایت خود را از حمله به منافع ایالت متحده در منطقه انکار می‌کند.

او در بخش دیگری از این کنفرانس خبری نیز درباره نقش تهران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گفت: «اطلاعات ویژه‌ای در دست نداریم که نشان دهد آن‌ها در کارگردانی اتفاقی که هفتم اکتبر رخ داد، مشارکت داشته‌اند. با این حال، می‌دانیم که ایران کارهای بدی در همراهی با آدم‌های بد در این منطقه از جهان انجام می‌دهد.»