واشینگتن از خنثی کردن حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد

پهپادهای تهاجمی در تلاش برای حمله به پایگاه هوایی عین الاسد عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، رهگیری شدند

تصویری از پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است- AYMAN HENNA / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که ارتش ایالات متحده حمله‌ به نیروهای آمریکایی در عراق را خنثی کرد.

این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که ارتش ایالات متحده موفق شد دو پهپاد مهاجم را قبل از اینکه بتوانند به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق حمله کنند، رهگیری کند.

پایگاه عین‌الاسد واقع در غرب عراق، میزبان نیروهای آمریکایی است و پیش از این نیز مورد حمله قرار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌هایی که در داخل عراق علیه منافع آمریکا انجام می‌شوند، معمولا به گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شوند؛ اگرچه تهران معمولا مسئولیت این حمله‌ها را نمی‌پذیرد. در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ سپاه پاسداران حمله‌های موشکی علیه این پایگاه انجام داده بود تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس را بگیرد. 

مقام‌های آمریکایی در گفتگو با رویترز، از بیان اینکه چه کسی مظنون حمله جدید به پایگاه عین‌الاسد است خودداری کردند؛ اما این حمله در شرایطی انجام شده که نیروهای آمریکایی در منطقه به دلیل فعالیت گروه‌های مورد حمایت تهران در بحبوحه تنش‌های شدید در منطقه به دلیل جنگ اسرائیل و حماس، در حالت آماده‌باش قرار دارند.

این حادثه ساعاتی پس از آن رخ داد که حمله به بیمارستانی در غزه باعث کشته شدن فلسطینیان شد.

اسرائیل انفجار در بیمارستان الاهلی را ناشی از پرتاب راکت گروه جهاد اسلامی فلسطین دانسته، اما این گروه مسئولیت چنین حمله‌ای را رد کرده است.

مقام‌های فلسطینی می‌گویند که نیروی هوایی اسرائیل به بیمارستان حمله کرده و وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را به انجام «قتل عام» متهم کرده است.

در نتیجه پیامدهای ناشی از کشته شدن غیرنظامیان در بیمارستان الاهلی، اردن اعلام کرد که نشستی که قرار بود روز چهارشنبه با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن برگزار شود را لغو می‌کند.

با این حال سفر روز چهارشنبه بایدن به اسرائیل و دیدار او با نتانیاهو انجام می‌شود.

به دنبال فراخوان حزب‌الله برای «روز خشم» پس از حمله به بیمارستان الاهلی، اعتراض‌هایی در لبنان، اردن، ترکیه و ایران و برخی کشورهای دیگر در جریان است. 

عراق هم حمله به بیمارستان الاهلی را «به‌شدت» محکوم کرده است. در این کشور، تنش بر سر جنگ غزه بالا است. علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه عراق، هفته گذشته اسرائیل را محکوم کرد و از جهان خواست در مقابل «وحشیگری وحشتناک» غزه بایستد.

بیشتر از جهان