مربیان خارجی سپاهان و تراکتور: «اینجا نمی‌مانیم چون برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها افتضاح است»

مورایس، وضع قانون جدید سقف بودجه در فوتبال ایران برای باشگاه‌های لیگ برتری را «مزخرف» خواند و ضمن تمجید از پیشرفت فوتبال عربستان سعودی، عملکرد مدیران ورزش جمهوری اسلامی را غیرقابل دفاع دانست

ژوزه مورایس و پاکو خمس، سرمربیان تیم‌های سپاهان و تراکتورسازی- فرارو

ژوزه مورایس و پاکو خمس، سرمربیان تیم‌های سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز، در گفت‌وگوهایی با رسانه‌های ایرانی و پرتغالی، ضمن انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی لیگ برتر و قوانین داخلی فوتبال ایران و همچنین ضعف‌های زیرساختی مانند نبود زمین چمن استاندارد و باکیفیت، اعلام کردند که به زودی فوتبال ایران را ترک خواهند کرد.

کیفیت نامناسب زمین‌های چمن ورزشگاه‌های ایران، در کنار سایر مشکلات زیرساختی که از قطعی برق در حین بازی‌ها تا سکوهای تخریب‌شده و سرویس بهداشتی و رختکن نامناسب را شامل می‌شود، در ماه‌های اخیر موج گسترده‌ای از اعتراض بازیکنان و مربیان شاغل در فوتبال ایران را به همراه داشته است و کار را به جایی رساند که حتی ستارگان خارجی النصر را نیز پس از مسابقه با پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، حیرت‌زده و خشمگین کرد.

اکنون ژوزه مورایس، سرمربی نامدار پرتغالی تیم سپاهان اصفهان که پیش از این دستیار اول ژوزه مورینیو در تیم‌های رئال مادرید، چلسی، اینترمیلان و پورتو بوده است، در گفت‌وگو با وب‌سایت «نوچیسیاززامینودو»، ضمن تمجید از پیشرفت فوتبال عربستان سعودی و ورود فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان به لیگ این کشور، از حضور در فوتبال ایران ابراز ناامیدی کرد و گفت که علاقه دارد به‌زودی هدایت یکی از تیم‌های لیگ کشورش را برعهده بگیرد.

مورایس ۵۸ ساله با سابقه قهرمان شدن با تیم‌های الهلال عربستان سعودی و چونبوک موتورز کره‌جنوبی در این دو لیگ معتبر آسیایی به‌عنوان سرمربی، درباره کسر امتیاز از تیمش به دلیل قوانین انضباطی جدید در فوتبال ایران می‌گوید: «این فصل لیگ برتر ایران را بهتر از فصل قبل شروع کردیم و تاکنون در هر ۵ بازی به پیروزی رسیدیم، اما فدراسیون ایران ناگهان قوانینی را وضع کرد که به نظر من تفسیر نادرستی از قوانین بازی جوانمردانه در دنیا است. آن‌ها برای هر باشگاه محدودیت بودجه در نظر گرفتند که مزخرف است، زیرا همه باشگاه‌ها امکانات یکسانی ندارند. مثلا ما در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کنیم و تیم‌هایی شرکت نمی‌کنند. ما ۵۰ هزار هوادار در ورزشگاه‌ها داریم و باشگاه‌هایی فقط پنج هزارنفر طرفدار دارند. مثلا می‌گویند چرا قرارداد بازیکنان خارجی به جای یورو به دلار تنظیم شد! یا درصد افزایش حقوق‌ها را با محدودیت مواجه کردند و به همین دلایل کاریکاتوری، ما را با کسر ۴ امتیاز مجازات کردند.»

او همچنین ضمن انتقاد از تیم‌های پرسپولیس و استقلال بابت طرح شکایت از سپاهان و متهم کردن این دو تیم به «برد در زمینی ناعادلانه و غیرورزشی»، به تشریح کیفیت فوتبال ایران پرداخت و گفت: «ایرانی‌ها فوتبال فیزیکی، فنی و سریعی دارند واز کیفیت بالای فنی و حتی بدنی بازیکنان ایرانی بسیار متعجب هستم. آن‌ها تماشاگران زیادی هم در فوتبال دارند و قهرمانی در این لیگ بسیار جذاب خواهد بود، اما امکانات سخت‌افزاری باشگاه‌ها و ورزش ایران، درحالی که این کشور توانایی مالی بالایی دارد، تاسف‌برانگیز است. امیدوارم در آینده نزدیک اوضاع بهتر شود.»

از سوی دیگر، ژوزه مورایس معتقد است که سطح برخی از تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال عربستان سعودی درحال نزدیک شدن به سطح تیم‌های معتبری همچون رئال مادرید و لیورپول است و تاکید کرد که تیم‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند بازیکنانی را که در حد بازیکنان خارجی تیم‌های سعودی باشند، جذب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که تیمش با تیم پرستاره الاتحاد عربستان سعودی در لیگ قهرمان آسیا هم‌گروه است، افزود: «ما (در سپاهان) نه می‌توانیم آن حقوق‌ها را پرداخت کنیم و نه مثل آن‌ها می‌توانیم در نقل‌وانتقالات حاضر شویم. اما در این گروه واقعا مبارزه جالبی را درپیش داریم. حقیقت این است که الاتحاد در این گروه با‌کیفیت‌ترین تیم است، ولی ما هم در سپاهان می‌توانیم تعادل داشته باشیم، چون ۱۱ بازیکن با‌کیفیت داریم.»

ژوزه مورایس ضمن بیان اینکه گمان نمی‌کرد روزی با چنین تحول و پیشرفت شگرفی در فوتبال عربستان سعودی مواجه شود، گفت: «صادقانه بگویم که نه، من فکر می‌کردم که خوب، کریستیانو رفت و سپس یکی یا دوتا دیگر به آنجا می‌روند و انتظار این‌همه نام بزرگ و ستارگان جوان را نداشتم. امروزه به‌خاطر حضور بازیکنانی که توپ طلا را برده‌اند، مانند بنزما و کریستیانو رونالدو، یا نیمار و دیگران، تمام نگاه‌ها در سراسر جهان به لیگ عربستان سعودی است. کریستیانو هم کسی است که به پتانسیل خود ایمان دارد و جاه‌طلبی‌های خاص خود را دارد و در نهایت فکر کرد که زمان خوبی است تا یک قهرمانی متفاوت را امتحان کند. من با او هستم، چون آن قهرمانی و عرب‌ها را می‌شناسم. من با او هستم، زیرا او سفیر فوتبال در سراسر جهان است. حضور او به رشد فوتبال در کشوری که من هم در مقطعی در آن حضور داشته‌ام، کمک بزرگی می‌کند. با حضور کریستیانو، ستارگان دیگر ناگهان به این فکر کردند که اگر او به آنجا رفت، چرا ما نرویم؟»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود با این رسانه پرتغالی، از اینکه هدایت سه تیم مدعی قهرمانی در لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان سعودی بر عهده هموطنانش است، احساس غرور کرد و پیش‌بینی کرد که ژوزه مورینیوی نامدار نیز در سال‌های آتی هدایت تیم‌ ملی فوتبال عربستان سعودی یا یکی از باشگاه‌های این کشور را قبول کند.

از سوی دیگر پاکو خمس، سرمربی کارنامه‌دار و اسپانیایی تیم تراکتورسازی تبریز، نیز با تایید مواضع ژوزه مورایس درباره امکانات ضعیف زیرساختی در ورزش ایران و نبود برنامه‌ریزی مناسب در لیگ برتر، گفت: «بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم که آیا ارزش دارد من با این وضعیت نامطلوب چمن در ایران بمانم؟»

بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا و سرمربی اسبق تیم‌های لاسپالماس، رایاواکانو و گرانادا، افزود: «فدراسیون باید برنامه‌ریزی‌هایش را بسیار بهتر کند. ما هیچ‌وقت از زمان بازی‌ها و تمرین باخیر نیستیم و این برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود که لیگ فوتبال ایران هیچ‌وقت حرفه‌ای نشود. برنامه‌ریزی سازمان لیگ، یک بحران است که باید هرچه سریع‌تر حل شود. فوتبال ایران ظرفیت پیشرفت خیلی خوبی دارد، اما مثلا در قضیه زمین‌های بازی باید پیشرفت کنند تا تماشاگران بیشتری جذب فوتبال ایران شوند. زمین ورزشگاه یادگار تبریز نرم شده است و از کیفیت خوبی برخوردار نیست. سال گذشته هم گفتم که باید این چمن عوض شود. بعضی وقت‌ها فکرش را می‌کنم که آیا ارزش دارد من با این وضعیت نامطلوب چمن، در ایران بمانم؟ زمستان امسال هم (به دلیل بارش برف) قطعا مشکلات سال گذشته را خواهیم داشت.»

پس از پایان مسابقه تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان در ورزشگاه آزادی تهران و در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا، مارسلو بروزوویچ، یکی از ستاره‌های تیم النصر و هافبک تیم ملی کرواسی، گفته بود: «بازی زیبا برای من و بازیکنان مهم نبود. فقط دنبال این بودیم بازی زودتر تمام شود تا مصدوم نشویم. چنین چمن افتضاحی را حتی در فقیرترین کشورهای دنیا هم ندیده بودم. امیدوارم دیگر هیچ‌وقت اینجا بازی نکنم.»

بیشتر از فوتبال