رئيس‌‌جمهوری کره جنوبی عازم عربستان سعودی و قطر شد

یون در اولین سفر رسمی یک رهبر کره جنوبی به ریاض، روز یکشنبه ۲۲ اکتبر، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت‌وگو خواهد کرد

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی- AFP

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، روز شنبه ۲۱ اکتبر، برای گفت‌وگو در‌مورد همکاری‌های تجاری و بحث درباره شرایط امنیتی در بحبوحه بحران در خاورمیانه، عازم عربستان سعودی و قطر شد.

به گزارش رویترز، یون در اولین سفر رسمی یک رهبر کره جنوبی به ریاض، روز یکشنبه ۲۲ اکتبر، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت‌وگو خواهد کرد و ۲۴ تا ۲۵ اکتبر برای شرکت در نشست سران و یک مجمع تجاری، به قطر سفر می‌کند.

این سفر دولتی تقریبا یک سال پس از سفر ولیعهد عربستان سعودی به کره جنوبی و گفت‌وگو درباره همکاری در زمینه‌های انرژی، مسائل دفاعی و زیرساخت‌ها و همچنین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با شرکت‌های کره‌ای انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان مقام‌های دو کشور اعلام کردند که توسعه همکاری‌های دوجانبه را بررسی خواهند کرد. هم‌زمان با حضور شاهزاده محمد بن سلمان در کره جنوبی، شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، اعلام کرد قصد دارد در یکی از شرکت‌های کره جنوبی واقع در شهر بندری اولسان، هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند تا محصولات پتروشیمی با ارزش بالاتری تولید کند.

بر اساس اعلام آرامکو، این پروژه «شاهین» نام دارد و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری این شرکت سعودی در یک کشور آسیایی به شمار می‌رود.

در میان رهبران تجاری که رئيس‌جمهوری کره جنوبی را همراهی می‌کنند، چهره‌هایی شامل روسای شرکت‌های سامسونگ، جی وای لی، هیوندای موتور و چندین شرکت معتبر دیگر حضور دارند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در ۲۸ سپتامبر، اقتصاد عربستان سعودی را «در حال تغییر» توصیف کرد و دلیل آن را اصلاحات در حال اجرا در آن کشور برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع‌بخشی به منابع درآمد و افزایش رقابت بیان کرد. 

عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، رشد تولید ناخالص داخلی‌اش را به ۶۵ درصد برساند. این کشور در عین بهره‌مندی از منابع نفتی، تلاش می‌کند از طریق ایجاد پروژه‌های بلندمدت مانند تولید خودروهای الکتریکی و توسعه گردشگری، وابستگی اقتصادش به نفت را کم کند.

شاهزاده محمد بن سلمان، نوامبر ۲۰۲۲، با استقبال رسمی هان داک سو، نخست‌وزیر کره جنوبی، وارد سئول شد. در آن زمان، یکی از سرفصل‌های گفت‌وگوهای تجاری مقام‌های عربستان سعودی و کره جنوبی، توسعه شهر هوشمند نئوم، یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های ولیعهد سعودی بود. او که قصد دارد با احداث این شهر تا سال ۲۰۲۴، اتکای کشورش به درآمدهای نفتی را کاهش دهد، پیش‌تر گفته بود: «این طرح یک تریلیون ریال (۲۶۶ میلیارد دلار) به ارزش بازار سهام عربستان سعودی اضافه می‌کند.»

بیشتر از جهان