مرتضی بهبودی پس از تحمل ۹ ماه زندان آزاد شد ‏

طالبان این خبرنگار افغان-فرانسوی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده بودند

عکس مرتضی بهبودی با هشتگی که در حمایت از او راه‌اندازی شده بود-Aleks_Mostovaja/X@

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی که در حدود ۹ ماه پیش گروه طالبان او را در کابل بازداشت کرده بود، روز چهارشنبه ۲۶ مهر آزاد شد.

بر اساس اعلامیه‌ای که سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر کرده است، بهبودی پس از تحمل ۲۸۴ روز حبس در زندان طالبان، روز چهارشنبه با حکم دادگاه جرایم جنایی آزاد شد. در اعلامیه گزارشگران بدون مرز آمده است که دادگاه جنایی کابل مرتضی بهبودی را از اتهام‌هایی نظیر جاسوسی، حمایت غیرقانونی از خارجی‌ها، و کمک به عبور از کشورهای دیگر مبرا دانست و حکم به آزادی او داد.

الکساندرا، همسر فرانسوی مرتضی بهبودی، پس از آگاهی از آزادی او به گزارشگران بدون مرز گفت: «با آزادی مرتضی، نور به دنیای من بازگشت و زندگی من دوباره می‌تواند آغاز شود. من سپاسگزار همه حمایت‌ها هستم و خوشحالم که توانستم شاهد روشن شدن شخصیت زیبای مرتضی حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها باشم. هیچ‌کس نباید به‌خاطر روزنامه‌نگاری، غیرمسئولانه و خودسرانه بازداشت شود و وضعش ماه‌ها ناروشن باقی بماند. باز هم می‌گویم، روزنامه‌نگاری جرم نیست.»

در روزهای نخست بازداشت مرتضی بهبودی، گروه طالبان در مورد او اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد. تازه در ماه فوریه و پس از گذشت یک ماه از بازداشت بهبودی بود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، از بازداشت او خبر داد و گفت که طالبان با او درست رفتار خواهند کرد.

بازداشت بهبودی با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. نهاد های بین‌المللی حمایت از خبرنگاران از طالبان خواستند که او را هرچه زودتر آزاد کنند. اما طالبان او را ۲۸۴ روز در زندان نگاه داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد مدافع آزادی بیان به نام (INDEX ON CENSORSHIP، شاخص سانسور) مرتضی بهبودی را روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) نامزد دریافت جایزه آزادی بیان سال ۲۰۲۳ کرد. او به‌ پاس روزنامه‌نگاری شجاعانه و مصمم و اثرگذارش و اینکه سانسور و تهدید آزادی بیان را افشا می‌کند، نامزد دریافت این جایزه شده است.

هم‌زمان با آزادی بهبودی، دو خبرنگار رادیو نسیم در استان دایکندی نیز از زندان آزاد شدند. یک منبع در دایکندی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی، دو خبرنگار رادیو نسیم که سه هفته پیش طالبان آن‌ها را بازداشت کرده بودند، روز چهارشنبه به قید ضمانت موقتا آزاد شدند. با این حال، گفته می‌شود مدیر مسئول رادیو نسیم همچنان در بازداشت طالبان است. طالبان همچنین اجازه فعالیت دوباره به رادیو نسیم نداده‌اند.

در پی سلطه طالبان بر افغانستان، آزادی بیان در آن کشور بسیار ضربه دید. بیش از نیمی از رسانه‌های مستقل افغانستان مجبور شدند فعالیت‌هایشان را متوقف کنند. تعداد زیادی خبرنگار نیز از افغانستان خارج شدند. با این حال، رسانه‌هایی که زیر سلطه طالبان فعالیت می‌کنند با سانسور و نظارت سخت‌گیرانه این گروه مواجه‌اند. هر از گاهی نیز استخبارات (اطلاعات) طالبان عده‌ای از خبرنگاران را بازداشت می‌کند.

در افغانستان زیر حکومت طالبان، بازداشت و تهدید و ضرب و شتم خبرنگاران روالی عادی شده است. طالبان تعداد زیادی از خبرنگاران بین‌المللی را نیز از افغانستان اخراج کرده‌اند و به آنان اجازه ورود به آن کشور برای تهیه خبر و گزارش نمی‌دهند.