جزئیات حمله به بیمارستانی در غزه

اسرائیل: «کار جهاد اسلامی بود»؛ اسماعیل هنیه: «کار اسرائیل بود»

به گزارش الشرق، وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که حمله هوایی به بیمارستان باپتیست در غزه بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی به جا گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیمارستان الاهلی که پیش‌تر با نام المعمدانی شناخته می‌شد، یک مرکز درمانی مسیحی است که از ابتدای حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه پذیرای شمار زیادی از مجروحان بوده است.

در پی آغاز حملات تلافی‌جویانه هوایی نیروهای نظامی اسرائیل به نوار غزه که چند روزی است آغاز شده، سازمان ملل درباره این حملات ابراز نگرانی کرده و خواستار رعایت حقوق بشر در مورد شهروندان غیرنظامی غزه شده است.

رسانه الشرق به‌نقل از منابعش نوشته که به دنبال حمله به بیمارستان المعمدانی در نوار غزه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم گرفته است که نشست مشترک روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را لغو کند. از سوی دیگر، اسماعیل هنیه مسئولیت کامل حادثه مرگبار در بیمارستان غزه را متوجه اسرائیل و آمریکا دانسته است.

اسرائیل دست داشتن در انفجار بیمارستان غزه را تکذیب می‌کند و می‌گوید انفجار ناشی از اصابت راکت فلسطینی‌ها بوده است. از سوی دیگر، سازمان جهاد اسلامی نیز نقش داشتن در انفجار بیمارستان غزه را تکذیب می‌کند و اسرائیل را مسئول این حمله می‌داند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که سازمان جهاد اسلامی ادعای اسرائیل را مبنی بر اینکه این گروه مسئول انفجار در بیمارستان الاهلی در شهر غزه بوده، رد کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل به گزارش‌هایی مبنی بر حمله اسرائیل به این بیمارستان در غزه اشاره و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بیمارستان با راکت‌های پرتاب‌شده جهاد اسلامی هدف قرار گرفته است. به گفته او، ارزیابی ارتش بر اساس اطلاعاتی از چندین منبع است. در ادامه این بیانیه آمده است: «بر اساس تجزیه و تحلیل سامانه‌های عملیاتی ارتش اسرائیل، موشک‌باران از سوی دشمن به سمت اسرائیل انجام شده و در پی آن راکت‌ها به بیمارستانی در غزه اصابت کرده است.»

جاناتان کانریکوس، سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل، به سی‌ان‌ان گفت که قطعا اسرائیل به هیچ تاسیسات حساسی حمله نکرده است. او در ادامه تاکید کرد که ارتش اسرائیل از حضور غیرنظامیان در بیمارستان‌ها بسیار آگاه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گروه‌های فلسطینی فعال در نوار غزه را مسئول حمله هوایی شامگاه سه‌شنبه به بیمارستان المعمدانی معرفی کرد. هم‌زمان ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که سازمان جهاد اسلامی مسئول حمله مرگبار به بیمارستان غزه است.

وزارت بهداشت غزه که حماس آن را اداره می‌کند، می‌گوید که حمله هوایی اسرائیل باعث این انفجار شد و حدود ۵۰۰ نفر کشته شدند که بسیاری از آن‌ها به دلیل تهاجم مداوم اسرائیل آنجا پناه گرفته بودند. بر اساس این گزارش، حمله به این بیمارستان، مرگبارترین حمله هوایی اسرائیل در پنج جنگی بوده که از سال ۲۰۰۸ تاکنون انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از بیمارستان الاهلی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، آتش‌سوزی ساختمان و محوطه بیمارستان را نشان می‌دهد که پر از اجسادی‌ است که بسیاری از آن‌ها کودکان خردسال‌اند. این حمله در حالی انجام شد که ایالات متحده در تلاش بود اسرائیل را متقاعد کند به غیرنظامیان، گروه‌های امدادی و کارکنان بیمارستان‌ها در نوار غزه که از زمان حمله مرگبار حماس در هفته گذشته تحت محاصره کامل قرار دارند، اجازه عبور دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قرار بود روز چهارشنبه برای نشان دادن حمایت از اسرائیل و تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ از منطقه بازدید کند.

از سوی دیگر امارات و عربستان سعودی حمله به این بیمارستان را محکوم کردند. وزارت خارجه عربستان سعودی این حمله را «جنایت نفرت‌انگیز اسرائیل» خواند. امارات متحده عربی نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اسرائیل، از این کشور خواست «به قوانین بشردوستانه احترام بگذارد».

هاآرتص نیز گزارش داد که به گفته یک مقام روسی، روسیه و امارات خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه‌اند. دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در کانال تلگرامش نوشت که روسیه و امارات در مورد حمله به بیمارستان غزه خواستار تشکیل جلسه علنی فوری شورای امنیت سازمان ملل در صبح چهارشنبه شده‌اند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز سه‌شنبه شب در واکنش به حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی غزه گفت که آنچه در این بیمارستان رخ داده، یک «قتل‌عام» و «جنایت جنگی» است. به گزارش العربیه، پادشاه اردن هشدار داده که جنگ وارد مرحله خطرناکی شده است که منطقه را به فاجعه‌ای با پیامدهای شوم می‌کشاند.

حزب‌الله لبنان نیز اواخر وقت سه‌شنبه طی بیانیه‌ای، آنچه را حمله مرگبار اسرائیل به بیمارستانی در غزه، خواند محکوم کرد و گفت: «این حمله چهره جنایتکارانه واقعی این نهاد و حامی آن ایالات متحده را که مسئولیت مستقیم و کامل این قتل عام را بر عهده دارد، آشکار می‌کند.»

از سوی دیگر گزارش‌هایی هم از حمله اسرائیل به یک مدرسه در نوار غزه منتشر شده و گفته می‌شود این حمله نیز شش کشته به جا گذاشته است. به‌ گفته منابع فلسطینی، این مدرسه را آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اداره می‌کرد. مقام‌های محلی سازمان ملل ضمن تایید این خبر گفتند ده‌ها تن دیگر هم در جریان این حمله هوایی مجروح شده‌اند و شمار قربانیان ممکن است افزایش یابد. در بیانیه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، حمله هوایی به این مدرسه نشانگر «بی‌توجهی آشکار به جان غیرنظامیان» توصیف شده است.