یک سرباز پیشین ارتش و یک غیرنظامی در افغانستان کشته شدند

یک غیرنظامی اهل پنجشیر پس از هفت ماه اسارت در زندان طالبان بر اثر شکنجه جان باخت

منابع در پنجشیر از بازداشت یک نظامی پیشین که به‌تازگی از ایران برگشته بود، خبر دادندــ AFP

در ادامه بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و قتل‌های فراقانونی طالبان در افغانستان، منابع در استان قندوز در شمال شرق افغانستان روز سه‌شنبه ۲۵ مهر از کشته شدن یک سرباز ارتش پیشین افغانستان خبر دادند. در همین حال، منابعی در پنجشیر نیز خبر کشته شدن یک غیرنظامی در زندان طالبان را تایید کردند.

به گفته منابع آگاه، عبدالقدیر، یکی از اعضای ارتش پیشین افغانستان، روز دوشنبه در شهرستان خان‌آباد استان قندوز کشته شده است. منابع تایید کردند که اعضای طالبان این نظامی پیشین را نخست از خانه‌اش بازداشت و سپس تیرباران کردند.

عبدالقدیر، عضو پیشین ارتش افغانستان بود و در دو سال گذشته فعالیت نظامی نداشت - رسانه‌های اجتماعی
 

در همین حال، یک منبع دیگر از بازداشت یک نظامی سابق که به‌تازگی از ایران برگشته بود خبر داد. به گفته این منبع، شمس‌الحق یوسفی، عضو نیروهای امنیتی و دفاعی دولت پیشین افغانستان که پس از سلطه طالبان به ایران پناه برده بود، اخیرا از ایران اخراج شده و به پنجشیر بازگشته بود که اعضای طالبان روز دوشنبه او را در استان پنجشیر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

طالبان دو هفته پیش نیز یک نظامی پیشین به اسم فرمانده حیدر اشکمشی را در مسیر تخارــ‌‌قندوز بازداشت و تصاویر اسارت او را در حالی که به شیوه تحقیر‌آمیزی تحت شکنجه بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در همین حال، از بازداشت و کشته شدن غیرنظامیان به اتهام همکاری با جبهه‌های مخالف طالبان یا انتساب به شهرهایی که بیشترین مخالفان طالبان در آن‌ها حضور دارند هم اخباری وجود دارد.

به گفته منابع، طالبان مطیع‌الله را به جرم «پنجشیری» بودن و فعالیت مدنی بازداشت کرده بودند - رسانه‌های اجتماعی
 
یک منبع آگاه در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفت که مطیع‌الله فتح زاده، یک جوان غیرنظامی اهل استان پنجشیر، که حدود هفته ماه پیش بازداشت شده بود، روز دوشنبه در زندان طالبان جان باخت . این منبع تصریح کرد: «مطیع‌الله به اتهام آشوب‌گری طالبان بازداشت و به یک سال حبس محکوم شده بود.» او تایید کرد که این جوان پنجشیری زیر شکنجه شدید و در زندان کشته شده است.

طالبان در دو سال گذشته بازداشت‌ و کشتار خودسرانه مخالفانشان را به‌شکلی بی‌رویه ادامه داده‌اند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها درباره این موضوع تحقیق کرده و این موضوع در رسانه‌ها نیز بازتاب یافته است. در آخرین مورد، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی، ۸۰۰ مورد قتل، شکنجه و بازداشت نظامیان دولت پیشین افغانستان را مستند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما طالبان همواره این گزارش‌ها را تکذیب کرده و مدعی‌اند که فرمان عفو عمومی را که رهبر این گروه صادر کرد، اجرا می‌کنند. در حالی که طالبان در دو سال گذشته، علاوه بر کشتار بی‌رویه نظامیان پیشین، صدها غیرنظامی را نیز به بهانه‌های مختلف بدون هیچ گونه دادگاه و بازپرسی، شکنجه کرده یا از بین برده‌اند. آخرین گزارش‌ها از منابع محلی در کابل نشان می‌دهد که اعضای طالبان دو روز پیش یک جوان پنجشیری به اسم عبدالعزیز را در یک ایست‌بازرسی فقط به جرم اینکه خودرو را به‌موقع متوقف نکرده بود، تیرباران کردند.

موارد این چنینی در دو سال اخیر بارها تکرار شده است و اعضای طالبان به دفعات غیرنظامیان و حتی زنان را فقط به دلیل اینکه در ایست‌بازرسی توقف نکرده‌اند یا در تاریکی شب در کوچه بوده‌اند، به گلوله بسته‌اند.

بیشتر از جهان