نتانیاهو: حماس بخشی از «محور شرارت ایران» است

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «هدف پیروزی است، پیروزی بر حماس و از بین بردن تهدید آن علیه اسرائیل یک بار برای همیشه»

بنیامین نتانیاهو-ABIR SULTAN/POOL/AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه جنگ که با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تا ساعتی پس از نیمه‌شب نیز ادامه داشت گفت که «حماس بخشی از محور شرارت ایران، حزب‌الله و حامیانشان است» و هدف آنها نابودی کشور اسرائیل و همه ما است. نتانیاهو گفت که «آنها می‌خواهند خاورمیانه را به بربریت بازگردانند و ما می‌خواهیم خاورمیانه با بیشترین سرعت پیشرفت کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه برخی گزارش‌ها از جمله گزارش وال‌استریت ژورنال از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل حکایت دارد، مقامات تهران و واشینگتن در موضعی مشترک منکر نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در این حمله شده‌اند. حماس هم باوجود تشکر از جمهوری اسلامی می‌گوید که این حمله را به‌تنهایی انجام داده است.

با این حال نتانیاهو خطاب به ایران و حزب‌الله نیز گفت: «ما را در شمال (لبنان) آزمایش نکنید. اشتباه‌هایی که تا کنون مرتکب شده‌اید را تکرار نکنید. زیرا هزینه‌ای که پرداخت خواهید کرد بسیار سنگین‌تر خواهد بود.» نتانیاهو گفت که همان‌طور که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «این کار را نکنید، من هم به عبری به شما می‌گویم مراقب باشید.» نتانیاهو در برنامه ۶۰ دقیقه سی‌بی‌اس در واکنش به پرسش مجری درباره اینکه آیا پیامی برای ایران دارد با توجه به حمله‌ای حزب‌الله لبنان گفته بود:‌«نکنید، نکنید، نکنید، نکنید.»

نتانیاهو با تاکید دوباره بر اینکه حماس همان داعش است درباره نبرد با حماس گفت: «این نبرد روشنی و تاریکی است، بین انسانیت و وحشی‌گری. اکنون بسیاری در جهان متوجه شده‌اند که حماس همان داعش است. نسخه‌ای از نازیسیم و همانگونه که جهان در مقابل نازی‌ها و داعش متحد شد، باید در برابر حماس نیز بسیح شود.» نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد:‌«جنگ ما جنگ شما است. اگر با ما در یک جبهه نایستید به سراغ شما خواهد آمد». 

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت که «هدف پیروزی است، پیروزی بر حماس و از بین بردن تهدید آن علیه کشور اسرائیل یک بار برای همیشه». نخست‌وزیر اسرائیل گفت که تمرکز بر بسیح نیروها و حرکت به سمت پیروزی است و در این مسیر عزم راسخ نیاز است چون پیروزی زمان‌بر است.

نتانیاهو تاکید کرد که جنگ آغاز شده است و در آن پیروز می شویم و تا پیروز نشویم جنگ متوقف نمی‌شود.

با گذشت ۱۰ روز از حمله حماس به اسرائیل و واکنش متقابل اسرائیل از شدت بحران کاسته نشده است و حمله‌های اسرائیل به مواضع حماس در غزه و مواضع حزب‌الله در لبنان ادامه دارد. وضعیت انسانی در غزه وخیم‌تر شده است و هزاران نفر کشته و مجروح شده‌اند. حماس نیز می‌گوید ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان در اختیار دارد و درخواست آزادی همه زندانیان فلسطینی را مطرح کرده است.

بیشتر از جهان