الهام علی‌اف پرچم آذربایجان را در قره‌باغ برافراشت

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «این شادی‌ای بزرگ و رویدادی تاریخی است»

الهام علی‌اف پرچم ملی جمهوری آذربایجان را در شهر خان‌کندی برافراشته و در همان مکان نیز سخنرانی کرده است - HANDOUT/Azerbaijani Presidential Press Office/AFP

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که پرچم کشورش را در منطقه قره باغ به اهتزاز درآورده است. به گزارش خبرگزاری آزرتاک، علی‌اف پس از برافراشته شدن پرچم آذربایجان در شهر اصلی قره‌‌باغ، گفت: «این شادی‌ای بزرگ و رویدادی تاریخی است.»

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری آذربایجان یکشنبه، ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر)، در پی عملیات نظامی برق‌آسای ماه گذشته که منطقه جداشده سابق «قره‌باغ کوهستانی» را به کنترل آذربایجان بازگرداند، پرچم ملی کشورش را در پایتخت این منطقه برافراشت. دفتر ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد که الهام علی‌اف پرچم ملی جمهوری آذربایجان را در شهر خان‌کندی برافراشته و در همان مکان نیز سخنرانی کرده است.

جمهوری آذربایجان شهر مرکزی قره‌باغ را «خان‌کندی»، و ارمنستان و شهروندان ارمنی این منطقه ‌آن را «استپاناکرت» می‌نامند. پس از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان که ماه گذشته جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار این منطقه را سرکوب کرد، کنترل آن کاملا در اختیار  حکومت مرکزی آذربایجان قرار گرفت و باعث شد که اکثر ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبارساکن  قره‌باغ به ارمنستان بگریزند.

چندی پیش و پس از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان برای تصاحب مجدد این بخش، سخنگوی ارتش آذربایجان اعلام کرد سربازان آذربایجانی و نیروهای حافظ صلح روسیه، برای خلع‌سلاح جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار در قره‌باغ همکاری داشته‌اند. مسکو نیز اعلام کرد که جدایی‌طلبان ارمنی بر اساس توافقنامه‌ای با میانجیگری روسیه، تسلیم تسلیحات خود را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قره‌باغ که ارمنی‌ها آن را آرتساخ می‌نامند، منطقه‌ای کوهستانی و محصور به خشکی در قفقاز جنوبی است. این سرزمین در سطح بین‌المللی، بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است. پس از سقوط امپراتوری روسیه در ۱۹۱۷ و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، آذربایجان و ارمنستان ادعای مالکیت آن را داشته‌اند و از آن زمان تاکنون، به‌ویژه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و استقلال یافتن جمهوری‌های آن، نقطه تنش میان دو کشور باقی مانده است. در دوران شوروی، این ناحیه بخشی از جمهوری شوروی آذربایجان، اما با خودمختاری ساکنان محلی ارمنی‌تبار، باقی ماند. نام رسمی این سرزمین در آن دوران، «منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی» بود.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ اول قره باغ (۱۹۸۸-۱۹۹۴) بین ارامنه و همسایگان آذربایجانی آن‌ها درگرفت. در طول این جنگ حدود ۳۰ هزار نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند، آذربایجان بخشی از قلمرو خود را از دست داد و ارمنی‌ها کنترل بیشتر قره‌باغ را در دست گرفتند. پس از آن، آذربایجان تصمیم گرفت که کنترل این سرزمین را پس بگیرد.

پس از دهه‌ها درگیری، جمهوری آذربایجان در ۲۰۲۰ عملیاتی نظامی را آغاز کرد که به «جنگ دوم قره‌باغ» شناخته می‌شد و به سرعت از خط دفاع ارمنستان عبور کرد. آذربایجان با حمایت ترکیه، در جنگی ۴۴ روزه به پیروزی چشمگیری دست یافت و بخش‌هایی از قره‌باغ را تصرف کرد. سپس در سپتامبر سال جاری میلادی، الهام علی‌اف عملیات نظامی تازه‌ای علیه جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار منطقه آغاز کرد و با شکست آنان، کنترل کامل این منطقه را به آذربایجان برگرداند.

بیشتر از جهان