استمرار سرکوب خانواده‌های دادخواه و داغدار در ایران

خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری از نگهداری ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، و امیرحسین کوهکن، وکیل این خانواده، در سلول انفرادی اطلاعات سپاه خبر می‌دهند

تهدید و بازداشت خانواده های دادخواه- عکس شبکه‌های اجتماعی

در ماه‌های گذشته، حکومت جمهوری اسلامی ایران به روش‌های مختلف اقدام به سرکوب و تهدید خانواده کشته‌شدگان خیزش مردمی و خانواده‌های دادخواه و داغدار کرده است. همزمان با  فرارسیدن سالگرد خیزش مردمی ایران، این رویکرد تشدید شد.

باگذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، جوانی که در جریان خیزش مردمی ۱۴۰۱ اعدام شد، برخی از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش، از نگهداری او و امیرحسین کوهکن، وکیل این خانواده، در سلول انفرادی اطلاعات سپاه خبر داده‌اند.

سیامک اعظمی، برادر سپهر اعظمی، از کشته‌شدگان خیزش مردمی ایران، در خصوص بازداشت و شرایط نگهداری پدر محمد مهدی کرمی گفته است:  «آقایان کرمی و کوهکن در انفرادی و در اتاقی هشت‌متری نگهداری می‌شوند.»

بر اساس شنیده‌ها، این دو زندانی با اتهام‌های متعددی مواجه شده‌اند و خانواده‌های آنان نیز برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی، تحت ‌فشار قرار دارند. ممانعت از امکان حضور بر سر مزار محمدمهدی کرمی، از دیگر موارد آزار و اعمال محدودیت علیه خانواده او در دو ماه گذشته بوده است.

ماشاالله کرمی ۳۱ مرداد با اتهام حضور بر سر مزار فرزند خود و محمد حسینی، دیگر معترض اعدام‌شده، همراه با همسر و دیگر فرزندش بازداشت شدند. اما با وجود آزادی مادر و برادر محمدمهدی کرمی، از ۳۱ مرداد تاکنون، ماشاءالله کرمی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

بازداشت امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی، همزمان با بازداشت ماشاالله کرمی، نیز نشان‌دهنده آن است که اتهام‌های حکومت برای این دو زندانی، فراتر از صرفا حضور بر سر مزار دو جوان معترض اعدام‌شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شبکه‌های اجتماعی، اخباری نیز مبنی بر  تحت شکنجه قرارداشتن امیرحسین کوهکن منتشر شده است و به گفته نزدیکان و همکاران او، نهادهای امنیتی می‌کوشند او و ماشاالله کرمی را به پذیرش تمام اتهام‌های نهادهای امنیتی، و تن‌دادن به اعترافات اجباری وادارند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات موجود، سیروان کرمی، فرزند ماشالله کرمی، از هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد روند پرونده و شرایط بازداشت و نگهداری پدر خود منع شده است.

همچنین سینا یوسفی، وکیل دادگستری، هشدار داده است: «حال جسمی و روحی امیرحسین کوهکن بسیار وخیم شده و زیر شکنجه‌های وزارت اطلاعات، تصمیم به خودکشی گرفته است.»

با گذشت نزدیک به یک ماه از سالگرد آغاز خیزش مردمی، فشار امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان متوقف نشده است و در هفته‌های اخیر، این خانواده‌ها از تهدید شدن و منع هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان خبر می‌دهند.

صفا عائلی، دایی مهسا امینی، از جمله افرادی است که ۱۳ شهریور، پیش از فرارسیدن سالگرد خیزش، بازداشت شد. همزمان با سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی نیز برخی منابع، خبر بازداشت چندساعته و سپس حبس خانگی پدر مهسا را منتشر کردند.

پدر و خواهر محمد حسن‌زاده، جوان کشته‌شده در اعتراض‌های بوکان، نیز از جمله افرادی‌اند که شهریور امسال بازداشت‌ شده‌اند.

نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده، نیز در اصفهان و در حالی بازداشت شد که پیش‌تر، اواخر مرداد، نهادهای امنیتی کوروش وزیر، همسر شیرین علیزاده، را بازداشت کرده بودند.

مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، نیز یکی دیگر از اعضای خانواده‌های داغدار است که به دست نهادهای امنیتی بازداشت شده است. به گفته نزدیکان خانواده رضا معظمی، از کشته‌شدگان اعتراض‌ها، فرزاد معظمی، برادر او، نیز  ۱۴ شهریور در بروجرد بازداشت شد.

پسرعمو و خواهرزاده جمشید مختاری، مادر یلدا آقافضلی، و‌ فرهاد زارع، برادر میلاد زارع، نیز شمار دیگری از اعضای خانواده‌های داغدارند که به دست نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این موارد تنها گوشه‌ای از فشار حکومت جمهوری اسلامی ایران بر خانواده‌هایی است که عزیزانشان به دست نیروهای سرکوب کشته ‌شده‌اند و خود آنان نیز در یک سال گذشته همواره تحت شدیدترین فشارها بوده‌اند.

دلیل تشدید خشم حکومت در قبال این خانواده‌ها، ایستادگی آن‌ها علیه فشارها و دستور نیروهای امنیتی به سکوت و تایید روایت‌های جعلی از نحوه کشته‌شدن عزیزانشان است. این فشارها از طریق بازداشت، احضار و تهدید افراد خانواده‌ها صورت‌ گرفته، اما بر خلاف انتظار حکومت، موجب همبستگی این خانواده‌ها با یکدیگر شده است.

دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های مردمی در ایران از دی‌ ۱۳۹۶ تاکنون و فعال بودن حلقه‌هایی از آنان عنوان‌هایی همچون «مادران داغدار»، خشم حکومت را علیه آن‌ها دامن زده و موجب شده است که به سرکوب و بازداشت و حبس آنان اقدام کند.

با این حال، مقاومت خانواده‌های دادخواه همواره از حمایت جامعه برخوردار بوده است و در تازه‌ترین نمونه، کارزارهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از ماشاالله کرمی فعال‌اند که خواستار آزادی او و پاسخگویی نهادهای بازداشت‌کننده در خصوص شرایط نگهداری این پدر داغدار شده‌اند.