بلینکن از چین خواست از نفوذش برای توقف جنگ استفاده کند 

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در تماسی جداگانه به وانگ یی گفت که چین از موقعیتش به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها استفاده کند

وزیر خارجه چین در تماس با بلینکن خواستار نقش مسئولانه‌تر آمریکا در مسائل جهان شد-  Dita Alangkara / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه ۱۴ اکتبر پس از دیدار با همتای سعودی‌اش در ریاض و گفت‌وگو درباره جنگ اسرائیل و حماس به ابوظبی رفت. 

او قبل از پرواز به امارات متحده عربی  از چین - شریک تجاری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران- خواست تا از نفوذ خود برای ایجاد آرامش در خاورمیانه و درگیری میان گروه تندرو حماس و اسرائیل استفاده کند. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که بلینکن حین سفر به ریاض، تماس تلفنی یک‌ساعته «مفیدی» با وانگ یی، وزیر خارجه چین، برقرار کرد. 

آنتونی بلینکن روز شنبه در محل وزارت خارجه عربستان سعودی در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه آن کشور، ملاقات و درباره لزوم همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان و ایجاد آتش‌بس میان گروه تندرو و شبه‌نظامی حماس که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، با اسرائیل گفت‌وگو کرد.

بلیکن از روز جمعه ۱۳ اکتبر تور سفر به شش پایتخت عربی برای فشار جمعی به حماس را آغاز کرده است. او روز شنبه پس از دیدار با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در ریاض، در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، ملاقات کرد.

میلر که در این سفر بلینکن را همراهی می‌کند در هواپیما و در مسیر ریاض به ابوظبی درباره تماس تلفنی وزیران خارجه آمریکا و چین به خبرنگاران گفت:‌ «پیام ما این بود که از نظر او [آنتونی بلینکن] توقف گسترش بیشتر درگیری نفع مشترک واشنگتن و پکن است.» 

میلر افزود که بلینکن به همتای چینی‌اش گفت: «استفاده پکن از نفوذ خود در این میان مفید واقع خواهد شد.»

چین روابط نزدیک و دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و جمهوری اسلامی حامی گروه اسلامگرا و تندروی حماس است که کنترل غزه را در اختیار دارد. جهاد اسلامی دیگر گروه شبه‌نظامی فلسطینی در نوار غزه است. 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز روز شنبه در تماسی جداگانه به وانگ یی گفت که چین باید از موقعیتش به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای فشار به منظور «توقف فوری عملیات نظامی» در غزه استفاده کند. 

در یک هفته‌ای که از حمله حماس و شروع عملیات «طوفان الاقصی» علیه اسرائیل می‌گذرد، این گروه فلسطینی هزاران موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرده است.  

اسرائیل با حمله‌های کوبنده علیه نوار غزه این حمله را پاسخ داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون چند هزار نفر در نوار غزه و اسرائیل در جریان درگیری‌ها کشته و مجروح شده‌اند. 

در تماس تلفنی اخیر میان وزیران خارجه آمریکا و چین، وانگ یی‌ گفت که ایالات متحده نیز باید «نقش سازنده و مسئولانه بازی کند و در اسرع وقت مسئله را در مسیر یافتن راه‌حل سیاسی قرار دهد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از صورت‌جلسه وزارت خارجه چین از این گفت‌وگوی تلفنی نوشت:‌ «به گفته وانگ کشورهای بزرگ در برخورد با مسائل بین‌المللی فوری باید بی‌طرفی و انصاف را رعایت کنند، آرامش و خویشتن‌داری را حفظ کنند و در پایبندی به قوانین بین‌المللی پیشقدم شوند.» 

وزیر امور خارجه چین همچنین خواستار «برگزاری نشست بین‌المللی صلح برای ترویج دستیابی به اجماع گسترده» شده است. 

وانگ یی همچنین اجرای راه حل تاسیس دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل را «راه‌حل بنیادین خروج از مسئله» دانست. 

چین در بیانیه‌های رسمی درباره درگیری‌ جاری میان حماس و اسرائیل، به‌طور مشخص حمله گروه شبه‌نظامی و خشونت‌گرای حماس به اسرائیل را محکوم نکرده است و برخی مقام‌های غربی این موضع‌ را ضعیف دانسته و از آن انتقاد کردند. 

ایالات متحده آمریکا و چین دو قدرت بزرگ اقتصادی و رقیب عمده در عرصه تجارت و سیاست جهانی‌اند، اما در عین حال برای تثبیت روابط خود که اخیرا دچار برخی مشکلات شده است، تلاش می‌کنند. 

میلر گفت که درگیری خاورمیانه نمونه‌ای است که دو قدرت می‌توانند بر سر آن همکاری کنند. 

در اوایل سال جاری میلادی چین میانجی‌گری قراردادی را امضا کرد که طی آن جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از یک وقفه هفت ساله، روابط خود را از سرگرفتند.