پس از تهاجم حماس، آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد؟

اگرچه جمهوری اسلامی ممکن است از حماس برای حمله نیابتی به اسرائیل استفاده کرده ‏باشد، ورود حزب‌الله به این جنگ ممکن است ایران و اسرائیل را به درگیری مستقیم بکشاند

اسکای نیوز روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) در گزارشی ضمن گفت‌وگو با کارشناسان سیاست بین‌الملل، به پیامدهای حمله حماس به اسرائيل و بررسی احتمال فراگیر شدن دامنه درگیری در خاورمیانه پرداخت.

این کارشناسان بر این نظرند که اسرائیل ممکن است با آسیب رساندن به تاسیسات هسته‌ای یا پایگاه‌های سپاه پاسداران در سراسر خاورمیانه، به ایران حمله کند. به گفته آن‌ها، ورود حزب‌الله به درگیری اسرائیل احتمالا باعث «آشوب» در منطقه خواهد شد و آمریکا را وارد درگیری ژئوپلیتیکی گسترده‌‌ای خواهد کرد.

پس از حمله روز شنبه حماس به اسرائيل، ایران متهم شد که در سازمان‌دهی این تهاجم نقش داشته است. اگرچه مقام‌های ایران دخالت مستقیم در حمله حماس را رد کرده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «پیشانی و بازوی کسانی را که حمله به رژیم صهیونیستی را طراحی کرده‌اند می‌بوسیم.»

سپاه پاسداران ایران مدت‌ها است با دادن کمک‌های مالی و نظامی به حماس از این سازمان حمایت می‌کند. در واقع، جمهوری اسلامی ایران نفوذش در منطقه را از رویه‌ای ضداسرائیلی به دست می‌آورد.

کارشناسان می‌گویند هم‌زمان با قوت گرفتن مذاکرات عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، حماس با حمایت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد فضا را متشنج کند و مانع این عادی‌سازی شود، زیرا احساس کرد توازن دیپلماسی در خاورمیانه علیه آن‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پروفسور مایکل کلارک، تحلیلگر نظامی، اگرچه این بار ایران ممکن است برای حمله به اسرائیل از غزه از حماس استفاده کرده باشد، ورود حزب‌الله به این بحران ممکن است ایران و اسرائیل را به درگیری مستقیم بکشاند.

او به اسکای نیوز گفت: «حزب‌الله عملا شاخه‌ای مسلح از سپاه پاسداران ایران است. بنابراین، اگر از مرز لبنان وارد درگیری کنونی شود، اسرائیل می‌تواند بگوید که جمهوری اسلامی پشت همه‌چیز بوده است و مقدمات حمله به ایران را فراهم کند.»

این کارشناس ادامه داد: «در صورت ادامه درگیری در اسرائيل، می‌توان احتمال داد که حزب‌الله راکت‌هایی از مرز لبنان شلیک کند یا دست به حمله زمینی بزند. ممکن است بخواهند دست به تهاجم بزنند و سعی کنند شمال اسرائیل را تصرف کنند.»

این تحلیلگر افزود که حزب‌الله بسیار بیشتر از حماس به‌عنوان نیروی مسلح متعارف شناخته می‌شود؛ موضوعی که آن را به چالشی بسیار بزرگ‌تر برای اسرائیل در درازمدت تبدیل می‌کند.

به گفته پروفسور کلارک، حمله اسرائیل به ایران ممکن است دو شکل داشته باشد. یکی اینکه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی آسیب بزند. دوم اینکه حمله به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سراسر منطقه، در کشورهایی مانند سوریه و لبنان و عراق را در نظر بگیرد.

علی بیلگیچ، متخصص روابط بین‌الملل و امنیت در دانشگاه لافبورو، نیز در این‌باره به اسکای نیوز گفت که استفاده از حماس برای حمله به اسرائیل راهی برای بازیابی نفوذ ایران در منطقه است.

او تاکید کرد: «این حمله ابزاری به جمهوری اسلامی می‌دهد که خودش را رهبر جهان اسلام و مدافع حقوق فلسطین در برابر رژیم اسرائیل نشان دهد. بنابراین، چنین درگیری‌ای برای ایران بسیار کارآمد است.»

این کارشناس در ادامه افزود: «با این حال، اگر تنش‌ها تشدید شود و حزب‌الله اسرائیل را به حمله مستقیم بکشاند، متحدان غربی نیز وارد عرصه خواهند شد.»

هشداری که پروفسور کلارک نیز آن را مطرح کرد و گفت: «اگر خاورمیانه دچار هرج‌ومرج شود، فضایی برای مقابله اسرائیل و غرب با ایران به وجود خواهد آمد که آمریکا آن را رهبری و منابع نظامی و مالی را از اوکراین به سمت این جبهه جدید هدایت خواهد کرد؛ درگیری‌ای که برای همه طرف‌ها پیامدهای سنگینی خواهد داشت.»