اعتراف‌گیری از مدیر مدرسه و همکلاسی‌های آرمیتا گراوند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: تیم پزشکی آرمیتا گراوند از اظهارنظر درباره وضعیت او خودداری می‌کند

خبرنگاران داخلی از اطلاع‌رسانی درباره آرمیتا گراوند منع شده‌اند‌ــ رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های حکومتی ایران در تازه‌ترین اقدامشان برای اثبات این ادعا که آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله، در اثر «افت فشار» در ایستگاه مترو شهدا به زمین افتاده و بیهوش شده است، به سراغ مدیر هنرستان محل تحصیل او و سه تن از دوستانش رفته‌ و مصاحبه‌ تصویری آنان به سبک اعترافات اجباری را منتشر کرده‌اند.

در ویدیویی که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، منتشر کرده، مدیر هنرستان عروه‌الوثقی و یکی از دوستان آرمیتا به نام محدثه که در محل حادثه حضور نداشتند، ادعا می‌کنند از ورود آرمیتا به واگن مترو تا بیهوش شدن او چند ثانیه هم طول نکشیده است.

در مصاحبه تصویری این رسانه حکومتی که مشخص نیست تحت چه شرایطی از اطرافیان آرمیتا گراوند گرفته شده است، فاطمه و مهلا، دو دختر نوجوانی که در روز حادثه همراه آرمیتا بودند، قرائت حکومتی درباره نحوه بیهوش شدن این دختر نوجوان را تکرار می‌کنند.

هم‌زمان با تلاش جمهوری اسلامی برای حفظ انحصار اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آرمیتا گراوند، نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامتی او تشدید شده است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد با بهره‌گیری از رویدادهای منطقه‌ای ماجرای آرمیتا را «مشمول مرور زمان» کند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز سه‌شنبه ۱۸ مهر، درباره آخرین وضعیت آرمیتا گراوند در کانال تلگرامی‌اش گزارش داد که این دختر نوجوان همچنان در کما است و مقام‌های امنیتی فقط به مادرش اجازه داده‌اند که خیلی کوتاه او را ببیند.

بر مبنای این گزارش، تیم پزشکی آرمیتا کماکان از هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت این دختر نوجوان خودداری می‌کند و همین مسئله نگرانی‌ها را افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای مسکوت نگه‌ داشتن ماجرای آرمیتا گراوند، کاربران ایرانی در فضای مجازی و معابر عمومی یاد و نام این دختر نوجوان را زنده نگه می‌دارند. طی روزهای اخیر به‌تناوب تصاویر و بنرهایی حاوی نام و عکس آرمیتا در فضاهای عمومی ایران نصب شدند. به‌تازگی نیز یکی از کاربران اکس (توییتر) تصویری جدید از لحظه بیهوش شدن آرمیتا در ایستگاه مترو منتشر کرد که نشان می‌دهد ماموران اورژانس و یک زن که گفته می‌شود پزشک است، در حال احیای قلبی آرمیتا هستند.

رنگ سفید دست آرمیتا در این عکس موردتوجه کاربران قرار گرفته و ‌درباره اینکه این دختر نوجوان تحت چه شرایطی به بیمارستان منتقل شد، نظرهای زیادی مطرح شده است.

هم‌زمان، کاربری به نام آوند فردی بر اساس ویدیوها و تصاویری که جمهوری اسلامی از ایستگاه مترو شهدا طی روزهای اخیر منتشر کرد، به بررسی این ماجرا پرداخته و به نتایج قابل‌توجهی دست پیدا کرده است. او در یک گزارش تصویری، بر اساس مستندات موجود به این نتیجه می‌رسد که درگیری آرمیتا با زنان آمر به معروف قبل از رسیدن قطار آغاز شده و با سوار شدن آنان ادامه پیدا کرده است.

در لحظات پایانی این گزارش تصویری، توجه مخاطب به سه زن جلب می‌شود؛ این سه زن چادری درست همان لحظه‌ای که ماموران اورژانس در حال احیای آرمیتا هستند، در سکوی مقابل به تماشا ایستاده‌اند و پس از اینکه متوجه دوربین‌های مداربسته می‌شوند، صحنه را ترک می‌کنند.

گمانه‌زنی‌ها درباره آخرین وضعیت آرمیتا در حالی است که کماکان امکان اطلاع‌رسانی و تحقیقات مستقل وجود ندارد و خبرها از ایران حاکی از آن است که رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی از اطلاع‌رسانی درباره آرمیتا بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی منع شده‌اند.

روز سه‌شنبه ویدیویی از مشاجره یک آمر به معروف با چند شهروند مخالف حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که در این ویدیو فرد آمر به معروف به‌صراحت می‌گوید: «آرمیتا را ما کشتیم، حقش بود.»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز سال یازدهم هنرستان، صبح یکشنبه ۹ مهر، در مسیر رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا به زمین افتاد و بیهوش شد. سازمان‌های حقوق بشری و برخی رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی تایید کرده‌اند که آرمیتا در نتیجه برخورد خشونت‌آمیز یک آمر به معروف به زمین افتاد و خونریزی مغزی کرد.

هفته گذشته، روزنامه گاردین، به نقل از دو شاهد عینی نوشت که آرمیتا در پی درگیری فیزیکی ماموران حجاب‌بان به زمین افتاد. سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای تایید کرد که آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری دچار حادثه شد.