وزارت خارجه بریتانیا: تغییر سیاسی از راه خشونت در افغانستان مورد حمایت ما نیست

وزارت خارجه بریتانیا این بیانیه را پس از آزادی چهار شهروند بریتانیا از زندان طالبان منتشر کرد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا-LEON NEALPOOL/AFP

وزارت خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه، ۱۸ مهر و پس از آزادی چهار بریتانیایی از زندان طالبان، در بیانیه‌ای بر تعامل با رژیم طالبان تاکید کرد و گفت دولت بریتانیا از کسی که از راه خشونت به دنبال تغییر سیاسی در افغانستان باشد، حمایت نمی‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است: «دولت بریتانیا در استفاده از خاک بریتانیا از سوی افراد، از جمله شهروندان افغانستان برای برنامه‌ریزی، عضوگیری، تحریک یا تامین مالی تروریسم در افغانستان و یا به‌دنبال تغییر سیاسی از طریق خشونت حمایت نمی‌کند.»

در این بیانیه مشخص نشده است که وزارت خارجه بریتانیا به چه مناسبتی آن‌را منتشر کرده، اما به نظر می‌رسد این بیانیه در پی تعامل میان دولت بریتانیا و رژیم طالبان در مورد آزادی چهار شهروند بریتانیایی از زندان طالبان، منتشر شده است.

پیش از انتشار بیانیه وزارت خارجه بریتانیا در مورد عدم حمایت این کشور از «تغییر سیاسی از طریق خشونت در افغانستان»، بیانیه‌ دیگری در مورد آزادی چهار شهروند بریتانیایی از زندان طالبان منتشر شده بود. در این بیانیه، وزارت خارجه بریتانیا گفت که افراد مذکور قوانین افغانستان را نقض کرده و از سوی طالبان زندانی شده بودند.  این زندانیان شامل کوین کورنول، یک امدادگر و مایلس روتلج یک یوتیوبر است، اما از دو نفر دیگر هنوز نامی برده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آویل سال گذشته دستکم سه شهروند بریتانیایی که از سوی طالبان بازداشت و زندانی شده بودند، پس از یک دور مذاکرات میان دیپلمات‌های بریتانیایی و وزارت خارجه طالبان، از زندان آزاد شدند. وزارت خارجه بریتانیا، ساعاتی پس از آزادی شهروندان این کشور، در بیانیه‌ای گفت، از مخالفان مسلح طالبان حمایت نمی‌کند و مخالف هرنوع خشونت و درگیری در افغانستان است.

هرچند هیچ یک از جبهه‌های مسلح نظامی مخالف طالبان تا کنون از دولت بریتانیا حمایتی دریافت نکرده است، اما به نظر می‌رسد طالبان با وارد کردن فشار، در صدد محدود کردن فضا برای حامیان جبهات مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان است. در دوسال گذشته، بارها تظاهرات گسترده‌ای از سوی حامیان جبهه‌های ضد طالبان در لندن و دیگر شهرها راه‌اندازی شده است.

وزارت خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که روز سه‌‎شنبه منتشر کرد، بار دیگر بر تعامل با طالبان و پرهیز از خشونت تاکید و افزود: «هیچ جایگزینی برای تعامل عملی با اداره فعلی افغانستان [طالبان] وجود ندارد و این کاری است که ما انجام می‌دهیم.» وزارت خارجه بریتانیا افزود که خشونت از هر نوع که باشد به نفع افغانستان و جامعه جهانی نیست.

طالبان در دوسال سلطه بر افغانستان، چند شهروند بریتانیایی و آمریکایی را که برای فعالیت‌های امدادرسانی، رسانه‌ای و گردشگری به این کشور سفر کردند بازداشت و زندانی کردند. بیشتر این افراد پس از چند دور مذاکرات میان هیئت‌های طالبان با دولت‌های بریتانیا و آمریکا آزاد شدند. هنوز چند تن از شهروندان آمریکایی که در یک سال اخیر در بازداشت شده‌اند در زندان‌های طالبان نگه‌داری می‌شوند. شماری از افراد بازداشت شده، افغان‌هایی‌اند که شهروندی آمریکا را دارند و شماری دیگر آمریکایی‌هایی‌اند که برای فعالیت‌های امدادی و گردشگری به افغانستان سفر کرده‌اند.

فارین پالیسی در فروردین امسال گزارش داد که چند شهروند آمریکایی، اتریشی و لهستانی در زندان‌های طالبان نگهداری می‌شوند و طالبان به «تجارت گروگانگیری» روی آورده‌اند. این رسانه همچنین افزود که طالبان با این روش، در تلاش باج گرفتن از کشورهای غربی است.

بیشتر از جهان