بیشترین میزان کاهش نرخ ابتلا به سرطان در تاریخ آمریکا

مرگ و میرها در اثر سرطان ریه کاهش یافته و وضع خدمات درمانی بهبود یافته است

انتظار می‌رود روند کاهش نرخ ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۰ نیز در آمریکا ادامه داشته باشد/SAUL LOEB / AFP

نرخ مرگ و میر در اثر سرطان در آمریکا بیشترین میزان کاهش در طول یک سال را داشته است. مرگ و میر در اثر سرطان ریه نیز کاهش یافته است، چون تعداد آمریکایی‌های سیگاری کمتر، و وضعیت خدمات درمانی نیز بهتر شده است.

گزارش تازه‌ای که انجمن سرطان آمریکا تهیه کرده است، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، مرگ و میر ناشی از سرطان ۲.۲ درصد کاهش یافته است و برای بیست و ششمین سال متوالی، میزان مرگ ناشی از سرطان کم شده است. 

ربکا زیگل، یکی از نویسندگان این گزارش، به سی ان ان گفت: «علت این امر کاهش سریع میزان مرگ و میر در اثر سرطان ریه است، چون سرطان ریه عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان است و در آمریکا این نوع سرطان به تنهایی بیش از مجموع تلفات ناشی از سرطان‌های پستان، روده بزرگ و پروستات، قربانی می‌گیرد.»

«این، نکته مهمی است و نشان از پیشرفت در زمینه درمان سرطان ریه در همه عرصه‌ها دارد؛ از پیشرفت در تشخیص مرحله گسترش این بیماری تا رسیدن به فناوری‌های پیشرفته‌تر در عمل‌های جراحی و پرتودرمانی، همه این‌ها توأماً اثرگذارند. مایه امیدواری است که نه تنها میزان مرگ و میر ناشی از سرطان رو به کاهش است، بلکه بیشترین میزان کاهش یک‌ساله در طول تاریخ را نیز در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مشاهده کرده‌ایم.»

تحلیل این گزارش نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۱ که مرگ ناشی از سرطان به بیشترین میزان خود (از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱۵ نفر) رسید، تا امروز، هر سال این تعداد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۷ نرخ مرگ و میر به ۲۹ درصد کمتر از سال ۱۹۹۱ رسید، و در آن سال، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر کمتر در اثر سرطان جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم زیگل می‌گوید، کاهش تعداد افراد سیگاری عامل اصلی کاهش مرگ و میر است. در چند دهه اخیر، مسئولان بخش سلامت کشور تلاش چشمگیری کرده‌اند تا نرخ سیگار کشیدن را کاهش دهند.  

در سال ۲۰۱۸ مرکز مراقبت و جلوگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که نرخ سیگار کشیدن به پایین‌ترین میزان خود در آمریکا رسیده است و در سال پیش از آن، حدود ۱۴ درصد از بزرگسالان (یعنی ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) سیگاری بوده‌اند.

این رقم را باید با آمار سال ۱۹۶۵ مقایسه کرد که ۴۲.۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی سیگار می‌کشیده‌اند.

مسئولان امر در توضیح این کاهش دلایل مختلفی می‌آورند، از جمله اقداماتی که برای افزایش قیمت تنباکو انجام گرفته است، برنامه‌های آموزشی‌ای که برای آگاه‌سازی مردم را از خطرات مصرف سیگار برگزار شده است، و نیز برنامه‌هایی که با هدف کمک به ترک سیگار اجرا شده است.

در گزارش جدید انجمن سرطان آمریکا آمده است که تنها نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه نیست که کاهش یافته است، بلکه این نرخ در پیوند با سرطان‌‌های پستان، پروستات و روده بزرگ نیز افت کرده است و این، حاکی از پیشرفت‌ در مقابله با این بیماری‌ها است.

مثلاً نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان نسبت به سال ۱۹۸۹ که در اوج خود بوده است، به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. نرخ سرطان پروستات نیز نسبت به سال ۱۹۹۳ به میزان ۵۳ درصد افت کرده است. این آمار در مورد سرطان روده بزرگ نسبت به سال ۱۹۶۹، در میان مردان ۵۳ درصد نسبت به سال ۱۹۸۰، و در میان زنان ۵۷ درصد کمتر شده است.

بر اساس داده‌های این گزارش، می‌توان انتظار داشت که نرخ ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۰، باز هم کاهش ‌یابد.

© The Independent

بیشتر از زندگی