علی‌اف: هدف فرانسه از ارسال تسلیحات به ارمنستان ایجاد یک درگیری تازه‌ است

پیشتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با انتقاد از جمهوری آذربایجان گفته بود: «به نظر می‌رسد باکو با قوانین بین‌المللی مشکل دارد

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در نشست خبری‌ــ Azerbaijani presidency / AFP

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، می‌گوید در صورت بروز درگیری جدیدی بین کشورش و ارمنستان، فرانسه مسئول آن خواهد بود.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آذربایجان با انتقاد از اروپا، هشدار داد که تصمیم فرانسه برای ارسال کمک نظامی به ارمنستان می‌تواند به درگیری جدیدی در قفقاز جنوبی منجر شود.

الهام علی‌اف هفته گذشته با رد درخواست اتحادیه اروپا برای شرکت در نشستی با حضور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، اعلام کرد که بروکسل از ارمنستان حمایت می‌کند. پس از آن، دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در بیانیه‌ای، نوشت که علی‌اف در تماس شارل میشل، رئیس ‌شورای اروپا، از رویکرد اتحادیه اروپا و به‌ویژه موضع فرانسه انتقاد کرده است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ارسال تسلیحات از فرانسه به ارمنستان رویکردی نیست که در خدمت صلح باشد، بلکه «هدف آن ایجاد یک درگیری تازه‌ است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اگر درگیری جدیدی در منطقه رخ دهد، فرانسه مسئول آن خواهد بود.»

پیش از آن، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، هفته گذشته در جریان بازدید از ایروان از موافقت پاریس با ایروان در زمینه تامین تجهیزات نظامی به منظور تضمین سامانه دفاعی این کشور خبر داده بود. کولونا در مورد نوع کمک‌های نظامی به ارمنستان توضیح بیشتری نداد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته از حضور در نشستی که قرار بود با موضوع حل‌وفصل بحران قره‌باغ در گرانادای اسپانیا برگزار شود، خودداری کرد. رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور دلیل امتناع علی‌اف از شرکت در این نشست را مخالفت فرانسه و آلمان با مشارکت ترکیه در این گفت‌وگوها عنوان کردند، آن هم در حالی که الهام علی‌اف بر نقش ترکیه در این نشست اصرار می‌ورزید.

در پی آن، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با انتقاد از جمهوری آذربایجان گفت که «به نظر می‌رسد باکو با قوانین بین‌المللی مشکل دارد». هم‌زمان، رئیس شورای اروپا هم خبر داد که اتحادیه اروپا در ماه جاری با هدف کاهش تنش‌ها در پی «تهاجم «برق‌آسای باکو به قره‌باغ کوهستانی» میزبان مذاکراتی میان رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌شود.

جمهوری آذربایجان اواخر ماه گذشته در یک عملیات نظامی ۲۴ساعته‌، کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی را بار دیگر در اختیار گرفت. در پی این عملیات، نزدیک به ۱۲۰ هزار ارمنی از بیم انتقام‌جویی و پاکسازی قومی خانه و زندگی خود را ترک کردند و به ارمنستان گریختند.

بیشتر از