برگزاری نماز جمعه زاهدان در محاصره نیروهای سرکوبگر

عبدالغفار نقشبندی: «خطری متوجه رهبر مذهبی اهل سنت شود، ایران را گورستان رژیم آخوندی می‌کنیم»

در جمعه خونین زاهدان ده‌ها نفر کشته شدند-رسانه‌های اجتماعی

گزارش‌ها از زاهدان در روز جمعه ۱۴ مهرماه، از حضور پرشمار ماموران سرکوبگر در نقاط مختلف شهر، کنترل کامل تردد شهروندان و محاصره مسجد مکی خبر می‌دهد. بر اساس اعلام فعالان و رسانه‌های بلوچ، به‌رغم جو شدید امنیتی، مردم به‌طور گسترده در نماز جمعه زاهدان شرکت کرده‌اند. گفته می‌شود ماموران حکومتی قصد داشتند مانع حضور مولوی عبدالحمید به مصلا شوند.

همچنین ویدیوهایی منتشر‌شده نشان می‌دهد کارکنان مسجد مکی در مقابل نیروهای سرکوب برای محافظت از مردم زنجیره انسانی تشکیل داده‌اند. در برخی ویدیوها هم حضور پرشمار نیروهای نظامی در خودروهای زرهی ضد شورش مشاهده می‌شوند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیوها و تصاویری از زاهدان از نوعی «حکومت نظامی اعلام‌نشده» در این شهر پرده برداشت و نوشت: «نیروهای نظامی همه معابر و خیابان‌های منتهی به مصلی و مسجد مکی را مسدود کرده‌اند و شهروندان اعم از زنان و مردان را تفتیش می‌کنند.»

برمبنای این گزارش، نیروهای سرکوب در خیابان‌های خیام، مدنی، مدرس، توحید، خرمشهر، رازی، شیرآباد، کوثر، کریم‌آباد و اطراف مصلای زاهدان مستقر شده‌اند و از ورود افراد بدون کارت شناسایی به مسجد مکی خودداری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهایی که از فضای عمومی شهر زاهدان در روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها با برپا کردن خیمه و ایجاد ایستگاه‌های بازرسی، مسیرهای منتهی به مسجد مکی و مصلا را مسدود کرده‌اند.

فعالان بلوچ تصریح کرده‌اند که این اقدام با هدف ممانعت از ورود مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، به مسجد مکی انجام شده است. مولوی عبدالغفار نقشبندی، از روحانیون اهل سنت، نیز با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود این موضوع را تایید کرد و از مردم زاهدان خواست به مسجد مکی بروند، «تا نقشه شوم رژیم خنثی شود».

مولوی نقشبندی با استناد به اخبار دریافتی نوشت که نیروهای نظامی مسیر تردد عبدالحمید به مصلای زاهدان را با برپایی خیمه مسدود کرده‌اند. او در ادامه مقام‌های «رژیم فاسد آخوندی» را خطاب قرار داد و نوشت: «اگر کوچک‌ترین خطری متوجه رهبر مذهبی اهل سنت ایران شود فرزندان ایشان، نه تنها بلوچستان بلکه جای جای ایران را گورستانتان خواهند ساخت.»

مولوی عبدالحمید طی یک سال اخیر به تناوب از مقام‌های جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای انتقاد کرد و خواستار برگزاری رفراندوم شد. او همچنین بارها تاکید کرد که مردم بلوچستان خواستار مجازات عاملان و آمران جمعه خونین زاهدان‌اند. او در نماز جمعه ۱۴ مهر نیز از شهروندان خواست راهپیمایی سکوت برگزار کنند. همچنین به مقام‌های حکومت هشدار داد که «زور» جواب نمی‌دهد. 

در جمعه خونین زاهدان که روز هشتم مهرماه ۱۴۰۱ رخ داد، ماموران انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به سوی معترضان بلوچ شلیک کردند. در این روز بیش از ۱۰۰ نفر، از‌جمله ۱۸ کودک، کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

ماموران حکومتی، روز هفتم مهرماه، در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان با گاز اشک‌آور و شلیک مستقیم، معترضان را هدف قرار دادند. برمبنای گزارش‌ها، شماری از شهروندان مجروح و برخی نیز بازداشت شدند.

به گزارش حال‌وش، در «بازداشت‌های فله‌ای» شماری از افراد زیر ۱۸ سال نیز حضور دارند و ماموران حکومتی در ازای آزادی آنان از خانواده‌هایشان مبالغ زیادی طلب کرده‌اند.