مقام‌های فدراسیون فوتبال: احتمالا نتیجه بازی به نفع الاتحاد اعلام شود

مدیر روابط عمومی تیم فوتبال امید می‌گوید سپاهان بازنده اعلام خواهد شد و جریمه هم در راه است

مسابقه لغوشده سپاهان ایران و الاتحاد عربستان سعودی‌‌ــ AFP

در حالی که دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران و مدیر روابط‌ عمومی تیم امید ایران با تایید اشتباه مسئولان باشگاه سپاهان و مدیران سیاسی استان اصفهان در «فراهم نکردن شرایط استاندارد برای میزبانی از باشگاه الاتحاد»، از احتمال بالای سه‌ــ‌هیچ اعلام شدن نتیجه این مسابقه به سود باشگاه سعودی و صدور جریمه انضباطی سنگین برای سپاهان سخن گفته‌اند، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئيسی صبح چهارشنبه دوازدهم مهر، ادعا کرد تلاش می‌کند این مسابقه مجددا برگزار شود؛ درخواستی که موافقت با آن، با توجه به قوانین انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، اعتراف‌ مقام‌های فدراسیون فوتبال ایران، شکایت باشگاه الاتحاد و همچنین برنامه فشرده لیگ قهرمانان آسیا و لیگ‌های داخلی کشورهای عضو آن، بعید به نظر می‌رسد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مخالفت مقام‌های امنیتی و نظامی استان اصفهان با خارج کردن تندیس قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، از ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان را که باعث شد کارشناسان ای‌اف‌سی بازی را لغو کنند، باید به منزله شکست قطعی تیم سپاهان اصفهان تعبیر کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این مسابقه جنجالی، گفت که هم‌زمان با لغو آن، با وزیر خارجه عربستان سعودی در حال گفت‌وگوی تلفنی بوده است تا «روابط تهران و ریاض در مسیر درستش پیش برود و ورزش به اهرمی سیاسی تبدیل نشود».

او افزود: «توصیه ما به ای‌اف‌سی‌ هم این است که حتما درباره این اتفاق بر‌ مبنای فنی نظر بدهند. بین ما و عربستان سعودی این توافق وجود دارد که این بازی در زمان موردتوافق بعدی ‌تکرار شود.»

با این حال، محمد جماعت، مدیر روابط عمومی تیم فوتبال امید ایران و دبیر سابق سرویس ورزشی خبرگزاری فارس که طی سال‌های اخیر از شاخص‌ترین مهره‌های رسانه‌‌ای سپاه پاسداران برای پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه ورزشکاران ایرانی بوده است، در توییتر، اعلام نتیجه شکست سه بر هیچ سپاهان مقابل الاتحاد با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا را قطعی دانست.

او نوشت: «جوانب مربوط به دیدار الاتحاد و سپاهان دلالت بر این دارد که به احتمال قریب‌به‌یقین، نتیجه سه بر هیچ به سود تیم سعودی شده و طرف ایرانی نیز با جریمه سنگینی مواجه می‌شود. آنچه در فضای مجازی و عمومی گفته می‌شود، تطابق چندانی با ماجرا ندارد.»

هدایت‌الله ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، نیز درباره جزئیات پرونده مسابقه الاتحاد و سپاهان اصفهان گفت: «خودم در اصفهان بودم و با ناظر بازی و نماینده امنیتی بازی صحبت‌هایی داشتم. شرایطی که آن‌ها انتظار داشتند، میسر نشد. آن‌ها با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتباتی داشتند و در نهایت به دلیل برخی مسائل امنیتی بازی برگزار نشد. ناظران با هماهنگی ا‌ی‌اف‌سی و مکاتباتی که داشتند، تصمیم گرفتند بازی برگزار نشود.»

با توجه به این اعتراف‌ها که با ادعای محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، درباره خروج «سرخود و بدون هماهنگی» الاتحاد از ورزشگاه در تناقض کامل است و نیز تلاش تازه حسین امیرعبداللهیان برای رفع‌ورجوع پرونده به‌شکلی دوستانه و دور از تنش با مقام‌های سعودی، باید منتظر ماند تا تمام تقصیرها به گردن مدیرعامل امنیتی باشگاه سپاهان و دیگر مقام‌های نظامی و امنیتی استان اصفهان بیفتد که با خروج تندیس قاسم سلیمانی از ورزشگاه مخالفت کردند.

از سوی دیگر فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه یازدهم مهر و در فاصله‌ای کوتاه پس از لغو دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد، با صدور بیانیه‌ای تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در لغو دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد را ستود و نوشت: «آنچه در دیدار الاتحاد برابر سپاهان که قرار بود دوشنبه‌شب برگزار شود، رخ داد، دنبال کردیم. ما از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی‌ بر برگزاری بازی در شرایط مناسب تقدیر می‌کنیم. ای‌اف‌سی با کمک گزارش‌ نمایندگانش که در ورزشگاه بودند این تصمیم را گرفت. این موضوعی است که نمایندگان فدراسیون فوتبال عربستان سعودی که تیم فوتبال الاتحاد را در سفر به ایران همراهی می‌کردند نیز متوجه آن شده بودند. فدراسیون فوتبال عربستان سعودی تمام اقدام‌های لازم را برای حمایت از الاتحاد انجام خواهد داد و حقوق قانونی باشگاه دفاع می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه دوشنبه دهم مهر، پس از انتشار خبر لغو مسابقه سپاهان و الاتحاد، یکی از خبرنگاران ورزشی در اصفهان، به ایندیپندنت فارسی گفته بود که مدیران باشگاه فوتبال الاتحاد، روز یکشنبه، یک روز پیش از موعد مسابقه با سپاهان، از مسئولان باشگاه اصفهانی خواسته بودند در راستای احترام به قوانین فیفا در ممنوعیت وجود شعارها و علائم سیاسی، مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، را از کنار زمین چمن ورزشگاه نقش‌جهان بردارند، اما این درخواست با مخالفت مسئولان امنیتی و مقام‌های سپاه پاسداران اصفهان مواجه شد.

این خبرنگار همچنین گفت که مدیران فولاد مبارکه سپاهان تصمیم داشتند در ابتدای مسابقه، مراسم احترام بازیکنان این تیم به تندیس قاسم سلیمانی را برگزار کنند که این تصمیم نیز با مخالف ناظر ای‌اف‌سی لغو شد.

با این حال به نظر می‌رسد مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از آشتی سیاسی اخیر با عربستان سعودی و بازگشایی سفارت‌ دو کشور پس از هشت سال که با میانجی‌گری چین انجام شد، به تیره شدن مجدد روابط سیاسی‌شان با سعودی‌ها، آن‌ هم به دلیل وجود یک تندیس کنار زمین مسابقه فوتبال، هیچ تمایلی ندارند؛ این واقعیت را می‌توان از تماس فوری حسین امیرعبداللهیان با همتای سعودی‌اش برای رفع کدورت‌ها دریافت.

از طرفی، ناتوانی مقام‌های سیاسی و ورزشی جمهوری اسلامی در فراهم کردن یک ورزشگاه و چمن استاندارد برای میزبانی از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در کنار اتفاق‌های شامگاه دوشنبه در اصفهان، اکنون به یک آبروریزی بین‌المللی برای ایران تبدیل شده و ‌آن‌ها را در مقابل باشگاه‌های متمول سعودی در جایگاه ضعف و استیصال قرار داده است. سروش رفیعی، بازیکن تیم پرسپولیس تهران، پس از پایان مسابقه این تیم برابر الدحیل قطر که با برد تیم ایرانی همراه بود، مقابل خبرنگاران افشا کرد که گروهی از تماشاگران قطری به بازیکنان پرسپولیس طعنه می‌زدند که «می‌خواهید تکه‌ای چمن به شما بدهیم تا به تهران ببرید»؛ اشاره‌ای تمسخرآمیز به ویدیوهای منتشرشده از چاله‌های عجیب چمن ورزشگاه آزادی و ترمیم این چمن به روش بدوی و دستی از طریق کارگران روزمزد.

سرمربی تیم نساجی مازندران نیز پس از باخت سه بر هیچ سه‌شنبه شب تیمش مقابل الهلال در ورزشگاه آزادی، گفت: «یک جواب کلی می‌دهم که نیاز به توضیح نباشد؛ کل فوتبال ما تعطیل است. در حال حاضر فوتبال ما از همه جهات و نقاط تعطیل است. ما هیچ روزنه امیدی در فوتبال نداریم که به آینده امیدوار باشیم. اگر شما می‌بینید، مرا راهنمایی کنید تا حداقل من به دنبال آن بروم تا یک امیدی برای آینده داشته باشم.»

بیشتر از فوتبال