سفارت افغانستان در هلند: برای ارائه خدمات کنسولی با وزارت خارجه طالبان در تماسیم

سفیر افغانستان در هلند سال ۲۰۲۲ به طور غیررسمی، با تشکیل پرونده علیه طالبان به جرم ارتکاب جنایت جنگی مخالفت کرده بود

طالبان هم تایید کرده‌اند که با سفارت افغانستان در هلند در تماس‌اندــ X/@MAsif_Rahimi

سفارت افغانستان در هلند اعلام کرد که به‌منظور ارائه خدمات کنسولی به شهروندان افغانستان، با وزارت خارجه طالبان وارد «تعامل» شده است. این نمایندگی دیپلماتیک افغانستان را آصف رحیمی اداره می‌کند که سال ۲۰۲۲ به طور غیررسمی، با تشکیل پرونده علیه طالبان در دادگاه لاهه به جرم ارتکاب جنایت جنگی مخالفت کرده بود.

دادگاه بین‌المللی لاهه در سال  ۲۰۲۲ با فرستادن نامه‌ای به سفارت افغانستان در هلند، خواستار همکاری این نمایندگی دیپلمات افغانستان برای بررسی جرائم جنگی طالبان شد. این درخواست دادگاه لاهه هم‌زمان با شکایت خانواده دانش صدیقی، عکاس و خبرنگار رویترز که طالبان او را به شکلی بی‌رحمانه‌ به قتل رساندند، صورت گرفت.

رحیمی درباره گشودن پرونده علیه طالبان در دادگاه لاهه گفته بود که طرفدار محاکمه تمام طرف‌های درگیر در جنگ ۲۰ ساله افغانستان است، نه یک جناح مشخص. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانش صدیقی ژوییه سال ۲۰۲۱، هنگام تهیه گزارش درباره عملیات ناموفق نیروهای ویژه حکومت پیشین افغانستان برای بازپس‌گیری منطقه اسپین بولدک استان قندهار از دست طالبان، کشته شد. او شهروند هند بود و برای فعالیت‌های خبرنگاری‌اش، جایزه پولیتزر را برنده شده بود.

اکنون سفارت افغانستان در هلند از تعامل و تماس با طالبان خبر داده و اعلام کرده است که این سفارت «برای رسیدگی به مشکلات شهروندان افغانستان و ارائه‌ خدمات کنسولی» با وزارت خارجه‌ افغانستان (طالبان) «تعامل می‌کند». در بیانیه این نمایندگی دیپلماتیک افغانستان که روز سه‌شنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) منتشر شد، آمده است که این سفارت مدارک را برای تایید به وزارت خارجه طالبان در کابل می‌فرستد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، هم روز چهارشنبه ۱۲ مهر در شبکه اجتماعی اکس نوشت که سفارت افغانستان در هلند با این وزارتخانه در کابل ارتباط برقرار کرده است. سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزود که سفارت افغانستان در هلند پس از این به شهروندان این کشور خدمات کنسولی ارائه خواهد کرد.

سفارت افغانستان در هلند را مانند اکثر سفارتخانه‌های دیگر افغانستان، دیپلمات‌های حکومت پیشین افغانستان اداره می‌کنند. 

طالبان تاکنون به چند کشور از جمله کشورهای منطقه دیپلمات فرستاده و در برخی کشورها، اداره سفارت افغانستان را به دست گرفته‌اند، اما تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.