امیرعبداللهیان: تهران و قاهره در مسیر ارتقای روابط حرکت می‌کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به دیدار خود با وزیر امور خارجه مصر ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، تحولی خوب در روابط دو کشور شکل گیرد

دیدار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و مصر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل- ایسنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «تلاش‌هایی بین ما و مصر به عمل آمد که تهران و قاهره در مسیر ارتقای روابط حرکت کنند. این تلاش‌ها منجر به دیدار وزرای خارجه دو کشور در روزهای اخیر در نیویورک شد. ما توافقات خوبی را انجام دادیم.»

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و مصر در سال ١٣٥٨ و به دنبال میزبانی انور سادات از محمد رضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، به دستور روح‌الله خمینی قطع شد، اما اکنون به نظر می‌رسد که رهبران جمهوری اسلامی، پس از برقراری روابط با عربستان سعودی، به دنبال از سرگیری روابط با مصرند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه هشتم خرداد در دیدار با سلطان هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان و هیئت همراهش، از احیای روابط تهران با قاهره استقبال کرد و گفت که «در این زمینه مشکلی نداریم».

سلطان هیثم بن طارق پیش از سفر به ایران به مصر رفته بود. گمانه‌زنی‌ها از مدت‌ها پیش از عزم عمان برای میانجیگری میان تهران و قاهره حکایت داشت. به‌ویژه که عمان در چهار دهه گذشته همواره به مثابه یکی از مهم‌ترین میانجی‌ها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا عمل کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۹ شهریور گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان و سامح تاشکری، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و مصر، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و تاکید کرده‌اند که با توجه به سوابق تمدنی و تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو کشور و در راستای منافع مشترک، لازم است مسیر و گام‌های رسیدن به آن از طریق تداوم گفتگو میان مقامات دو کشور هموار شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که شامگاه دوشنبه، دهم مهرماه، در جمع میهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران سخن می‌گفت، افزود: «مصر مثل دیگر کشورهای اسلامی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نقش مصر، نقش الازهر و نقش مقامات سیاسی مصر که اکنون در کشور در مبارزه با افراط گرایی و اصلاح خطاهایی که در گذشته در مصر بود، ما را تشویق کرد که با مصر وارد یک گفتگو، تعامل و یک همکاری جدید شویم. همکاری‌ای که به نفع جهان اسلام و امت اسلامی و به نفع منطقه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان افزود:«امیدوارم بر مبنای توافقاتی که بین تهران و قاره صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد یک تحول خوب به نفع دو ملت و جهان اسلام باشیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در عین حال، با انتقاد از سیاست کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل گفت:« ما ضمن اینکه از صفحه جدید روابط استقبال می کنیم، اما در گفتگوها، رفتار و توافقات با دوستان و برادرنمان در منطقه با جدیت در مورد ضرورت حفظ منافع ارزشی در دفاع از فلسطین و نامشروع داشتن رژیم و عدم توجه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باید پیش رفت.»

او با اشاره به مذاکرات با مقام‌های امنیتی و سیاسی عربستان برای بازگرداندن روابط دو کشور به حالت عادی گفت که هر دو کشور تاکید دارند که نگاهشان در بازگشت به روابط استراتژیک است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزود:« امروز بنای ما بر این است که یک روابط عملی و گسترده بین ایران و عربستان با نگاه به مصالح جهان اسلام و آثار مثبت آن در منطقه و با هدف مایوس کردن دشمنان، با هدف اینکه مسیر عادی سازی روابط با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل باید کاملا معکوس شود.»

حسین امیرعبداللهیان در حالی از معکوس‌ کردن مسیر عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با عربستان سعودی سخن می‌گوید که شاهزاده محمد بن سلمان، اخیرا در گفتگویی با شبکه تلویزیونی فاکس به صراحت گفت که عربستان و اسرائیل هر روز به عادی‌سازی روابط خود نزدیک‌تر می‌شوند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت:« من فراموش نمی‌کنم که دو سال قبل از شهادت سردار سلیمانی، ایشان در یک جلسه‌ای و در حالی که هنوز هیچ آثاری از عادی‌سازی روابط اندک کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی وجود نداشت، ایشان در جلسه‌ای گفتند که من حس خوبی ندارم. احساس می‌کنم که باید فکری به حال جهان اسلام کرد. اگر نه ممکن است برخی کشورها به سمت عادی‌سازی روابط بروند.»

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله موشکی سپاه به نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد، پرداخت و گفت:« حتما در رسانه‌ها به کرات می‌شنیدید که رئیس‌جمهوری وقت امریکا اعلام می‌کرد که اگر در پاسخ به این اقدام ما ایران کوچک‌ترین واکنشی نشان دهد و حتی گلوله‌ای از تفنگ ساده به سمت منافع آمریکا شلیک کند، ما همزمان پنجاه و دو مکان استراتژیک را در ایران هدف قرار خواهیم داد. این یک روی سکه بود. اما روی دیگر سکه، قاصدان و پیام‌رسانان ترامپ به ایران می‌گفتند که بله ما می‌دانیم شما تصمیم به پاسخ گرفته‌اید. پیشنهاد می‌دادند به ما که ما آمادگی داریم بخش‌هایی از تحریم‌های ایران را لغو کنیم اما شما پاسخ ندهید. پاسخ ایران این بود که ما بر اساس تصمیم خود عمل خواهیم کرد.»

او گفت: «در روز سوم شهادت و تشییع پیکر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پیام شیرین و جذابی را طرف آمریکایی داد و گفت ما آمادگی داریم تعریف کنیم که شما از ما چگونه انتقام بگیرید اما ما تعریف کنیم و بعد از انتقام شما هم سکوت می‌کنیم. پاسخ ایران بی‌اعتنایی به این پیام‌ها بود. ایران سیلی لازم را به آمریکا زد. بعد از انتقام، پیام مقامات وقت کاخ سفید این بود که دیگر نزنید و تمام کنید.»