دونالد ترامپ در دادگاه منهتن: اگر در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز نبودم، متهم نمی‌شدم

ترامپ: ‌هر بار که کیفرخواست جعلی علیه من راه می‌اندازند، من در نظرسنجی‌ها بالاتر می‌روم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده که روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر)، برای محاکمه به اتهام کلاهبرداری مدنی به دادگاه منهتن رفته بود، پس از خروج از دادگاه گفت که قاضی منصوب پرونده او «حقه‌باز» است و لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک را «نژادپرست خطاب کرد.

ترامپ با اشاره به  اینکه کل دادگاه تلاش هماهنگ وزارت دادگستری دولتد بایدن است، گفت علت دادگاهی شدنش این است که او ۱۰ امتیاز از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نسبت به دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه نیز ۵۰ تا ۶۰ در نظرسنجی‌های انتخاباتی امتیاز جلو است.

به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ دوشنبه پیش از حضور در دادگاه گفت که پرونده دادستان کل نیویورک علیه او، بخشی از تلاش برای آسیب‌رساندن به کارزار انتخاباتی او است.

ترامپ گفت: «ساده و واضح، این به مداخله در انتخابات مربوط می‌شود. آن‌ها سعی می‌کنند به من آسیب برسانند، اما من آنقدر که در انتخابات خوب عمل می‌کنم، در هیچ چیزی اینطور نیستم.» او همچنین گفت: «آنچه اینجا داریم، تلاش برای صدمه زدن به من در انتخابات است. دلیل متهم شدنم این است که وارد انتخابات شدم.»

در ویدیویی که از سخنان دونالد ترامپ پیش از آغاز دادگاه منتشر شده است، او می‌گوید: «به بیان ساده، این قضیه «شکار جادوگر*» (Witch hunt) است، این مایه شرمساری است. ... این محاکمه می‌توانست سال‌ها پیش برگزار شود، اما منتظر ماندند تا من درست در میانه مبارزات انتخاباتی‌ام قرار بگیرم.»

آرتور انگورون، قاضی دادگاه نیویورک، گفته است که ترامپ و پسرانش، اریک و دان جونیور، با بیشتر نشان دادن ارزش املاک و دارایی‌‌های شرکت ترامپ (و سپس کمتر نشان دادن ارزش آن‌ها برای گریز از مالیات)، سال‌ها مرتکب کلاهبرداری شده‌اند.

به گزارش رویترز، ترامپ پیش از ورود به دادگاه گفت که «این ادامه بزرگ‌ترین ماجرای «شکار جادوگر» در تمام دوران‌ها است.»

به گزارش العربیه، دونالد ترامپ در بدو ورودش به دادگاه گفت که دادستان [لتیشیا] جیمز به شیوه‌ای غیرصادقانه، سیاسی عمل می‌کند. ترامپ افزود که اقدامات دادستان جیمز نامعقول است و او را عامل دموکرات‌ها دانست.

رئیس ‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، همچنین گفت که دلیل اقدامات دادستان نیویورک این است که او به پیروزی نزدیک شده است.

او با تاکید بر سیاسی بودن اهداف قاضی پرونده‌اش، گفت که هدف این پرونده حذف شخص او است و می‌خواهند ارزش سهام و صورت‌سرمایه (پورتفولیو) مالی او را کاهش دهند تا به شخص او آسیب برسد.

به گزارش العربیه، ترامپ همچنین گفت که بایدن «فاسد» است و از اداره کشور چیزی نمی‌فهمد و ایالات متحده در حال فروپاشی مستمر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامزد انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، همچنین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در پلتفرم «تروت سوشیال»، دادستان جیمز را «فاسد و نژادپرست» خطاب کرد و نوشت که او از ترامپ متنفر است.

ترامپ متهم است که ارزش دارایی‌های خود را میلیاردها دلار بیشتر نشان داده است تا دریافت وام و بیمه بهتری برای خود و کسب‌وکارش را تضمین کند، و سپس برای گریز از مالیات، ارزش آن‌ها را پایین‌تر نشان داده است.

دونالد ترامپ همچنین گفت: «ما یک شرکت عالی داریم. من یک شرکت بزرگ ساختم، این فوق‌العاده است. این شرکت دارای برخی از بزرگ‌ترین دارایی‌های املاک و مستغلات در جهان است و اینک باید در برابر یک قاضی حقه‌باز حاضر شوم.»

ترامپ همچنین گفت که صورت‌های مالی شرکت او «خیلی خارق‌العاده» است و مدعی شد که «هیچ بانکی تحت‌تاثیر قرار نگرفته و آسیب ندیده است.»

دادستان جیمز قبل از ورود به دادگاه به خبرنگاران گفت: «هرقدر هم که به خیال خود پول داشته باشید، هیچ کس فراتر از قانون نیست.»

آلینا هابا، وکیل ترامپ در این پرونده، پس از ورود به دادگاه گفت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، به این امید که سطحی از قانون و نظم وجود داشته باشد. اگرچه امید من به سیستم محتاطانه است، به دونالد ترامپ ایمان دارم.»

دادستان جیمز خواهان دست‌کم ۲۵۰ میلیون دلارجریمه، ممنوعیت دائمی ترامپ و پسرانش از اداره تجارت او در نیویورک و محدودیت پنج‌ساله در فعالیت‌های تجاری املاک و مستغلات ترامپ و شرکت او است.

ترامپ در چهار پرونده جداگانه متهم است. ترامپ تخلفات خود را در این پرونده‌ها رد کرده و در هر چهار مورد خود را بی‌گناه دانسته است.

* اشاره به سرکوب‌های خونین مذهبی-مسیحی بین  ۱۲۷۲ تا ۱۲۷۶ که عمدتا علیه زنانی اعمال می‌شد که به دلایل مختلف، به «جادوگری» متهم می‌شدند. گفته می‌شود که در این دوران بیش از ۳۰۰ میلیون زن به اتهام «جادوگری» و کفر علیه مسیح، شکنجه، کشته و سوزانده شدند. 

بیشتر از جهان