نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و چین؛ سه کشور بر دیدار سران در «اولین زمان مناسب» توافق کردند

این نشست تا حدودی به منظور کاهش نگرانی‌های پکن در مورد تشدید همکاری سئول و توکیو با ایالات متحده آمریکا بود

فوناکوشی تاکهیرو معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن، چونگ بیونگ وون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، نونگ رونگ، معاون وزیر خارجه چین، سئول، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ــ AFP

وزارت خارجه سئول روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) پس از برگزاری نشستی کم‌سابقه با هدف آغاز تعاملات سه‌جانبه اعلام کرد که دیپلمات‌های ارشد کره جنوبی، چین و ژاپن توافق کردند سران کشورهایشان در «اولین زمان مناسب» با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش رویترز، سه کشور از سال ۲۰۰۸ توافق کرده بودند که سالانه اجلاسی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برگزار کنند، اما این ابتکار به دلیل خصومت‌های دوجانبه و همه‌گیری کوویدــ‌۱۹ از بین رفت. آخرین نشست سران ارشد کره جنوبی، چین و ژاپن در سال ۲۰۱۹ بود.

وزارت خارجه سئول از نشست آتی سران این سه کشور جزئیات بیشتری اعلام نکرد اما گفت که تاریخ‌های مشخصی موردبحث است و وزرای خارجه «تا چند ماه دیگر» با هم دیدار خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره جنوبی میزبان نشست‌های سه‌جانبه امسال است و برگزاری نشستی در اواخر دسامبر را پیشنهاد داده است.

 یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه ژاپن، در یک نشست توجیهی در این زمینه در توکیو تاکید کرد: «من معتقدم بحث درباره چالش‌های مختلف منطقه بسیار ارزشمند است؛ از این رو دیدارها را ادامه می‌دهیم.»

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز درباره این نشست گفت: «ما به اتفاق آرا معتقدیم که تقویت همکاری‌ها در راستای منافع مشترک سه طرف لازم است. باید برای تقویت همکاری عملی با هم کار کنیم و به ایجاد صلح، ثبات و رفاه منطقه‌ای کمک‌های جدید انجام دهیم.»

نشست اخیر تا حدودی به منظور کاهش نگرانی‌های پکن در مورد تشدید همکاری دو متحد آمریکا انجام گرفت. سئول و توکیو در سال جاری برای پایان دادن به اختلاف‌های حقوقی، دیپلماتیک و تجاری بر سر مسائل مربوط به اشغال کره در سال‌های ۱۹۴۵ــ۱۹۱۰ از سوی ژاپن توافق کردند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، برای بهبود روابط گام‌هایی برداشته‌اند. آن‌ها در ماه اوت یک نشست تاریخی سه‌جانبه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برگزار کردند که در آن سه طرف متعهد شدند همکاری‌ها از جمله در زمینه دفاع و امنیت اقتصادی را تقویت کنند.

 یک مقام ارشد کره جنوبی گفت چین از زمانی که روابط دوجانبه به دلیل استقرار سامانه ضدموشکی در کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ تیره شد، در جست‌وجوی همکاری‌های سه‌جانبه و ترتیب دادن منظم جلسات بوده است.

 این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: «مطمئنم در رابطه با مشارکت‌های امنیتی سه‌جانبه نزدیک ما با ایالات متحده و ژاپن، نارضایتی در طرف آن‌ها وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد این دیدگاه وجود دارد که آن‌ها باید روابط دوجانبه با ما را به‌درستی مدیریت کنند.»

تانگ ژائو، کارشناس ارشد پکن در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، نیز گفت که چین به احتمال زیاد به دنبال تقویت روابط تجاری سه‌جانبه است. به گفته او ژاپن و کره جنوبی در اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای، حفظ روابط امنیتی باثبات با چین و کمک پکن در کاهش برنامه توسعه هسته‌ای گسترده کره شمالی منافع دارند.

 تانگ ژائو افزود: «این منافع مشترک برای ارتباطات راهبردی، اعتمادسازی و جلوگیری از بحران‌ها راه‌های جدیدی باز می‌کند.»

 در دیدار سه‌جانبه تازه که روز سه‌شنبه انجام شد، فوناکوشی تاکهیرو، معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن، چونگ بیونگ وون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، و نونگ رونگ، معاون وزیر خارجه چین، حضور داشتند.

بیشتر از جهان