وزارت خارجه آمریکا درخواست امیرعبداللهیان را برای سفر به واشنگتن رد کرد

وزارت خارجه آمریکا: فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی جان‌باخته در زندان اوین، شهروند یا مقیم آمریکا نبوده است

عکس ترکیبی از توییتر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این وزارتخانه درخواست حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، را  برای سفر به واشنگتن رد کرده است.

به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته در جریان سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از این وزارتخانه درخواست صدور مجوز برای سفر به واشنگتن کرده بود، اما وزارت خارجه آمریکا به این درخواست پاسخ منفی داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه، ۲۵ سپتامبر (۳ مهر)، در یک نشست خبری با اعلام این خبر گفت: «ما موظفیم به مقام‌های ایرانی و مقا‌م‌های سایر کشورهای خارجی برای سفر به نیویورک مجوز بدهیم، اما برای سفر آن‌ها به واشنگتن دی‌سی هیج الزامی نداریم.»

 او در ادامه با اشاره به شهروندانی که سال‌ها در زندان‌های ایران در بند بودند، تاکید کرد که به باور او، طرح چنین درخواستی از جانب وزیر خارجه جمهوری اسلامی در چنین زمانی، ضروری یا مناسب به نظر نمی‌رسد.

ساعاتی پیش از آن، امیرعبداللهیان در پایان سفرش به نیویورک، با اشاره به احتمال ازسرگیری مذاکرات سیاسی و اتمی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده، گفت: «همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ اشاره‌ای به درخواست مجوز از وزارت خارجه آمریکا برای سفر به واشنگتن، افزود: «ما بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد.»

دو روز پیش از آن، امیرعبداللهیان در جریان نشستی در مرکز جامعه آسیایی در نیویورک، مقام‌های آمریکایی را متهم کرد که «گفتار و رفتار یکسانی ندارند» و «در گفتار چیزی می‌گویند و در عمل به گونه‌ای دیگری اقدام می‌کنند».

به گفته یک منبع آگاه، امیرعبداللهیان پیش‌تر در سال ۱۴۰۰ خورشیدی و در جریان نخستین سفرش به نیویورک در مسند وزیر خارجه، نیز قصد داشت به واشنگتن برود. اما پس از رایزنی‌های داخلی، از این سفر چشم‌پوشی کرد.

همزمان، وزارت خارجه ایالات متحده گفت که فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی که شامگاه جمعه، ۳۱ شهریور، در زندان اوین جان باخت، شهروند یا مقیم آمریکا نبوده است.

پیش‌تر، رسانه‌ها از این زندانی با عنوان شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی یاد کرده بودند. فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی ۶۳ ساله، که گفته می‌شود پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت می‌کرد، اسفند ۱۴۰۰ و در پی شکایت «ستاد اجرایی فرمان امام» با اتهام مالی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، او که به بیماری‌ قلبی، دیابت و خونریزی معده مبتلا بود، به دلیل  تعلل مسئولان زندان در اعزامش به بیمارستان، جان باخته است.