تداوم بازداشت‌های سالگرد مهسا امینی در ۱۰ شهر ایران ‏

معلمِ ابوالفضل آدینه‌‌زاده، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، به‌علت برگزاری جشن تولد یک نفره برای این ‏شاگردش بازداشت شد

شهروندان در شهرهای املش، نوشهر، آمل، چابهار، زنجان، تبریز، تهران، قرچک ورامین، مشهد و یاسوج از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند - Public Media

روز جمعه ۳۱ شهریور، رسانه‌های حقوق بشری و صنفی خبرهایی مبنی بر بازداشت شهروندان در ده شهر ایران منتشر کردند. بر این اساس، نهادهای امنیتی در شهرهای املش، نوشهر، آمل، چابهار، زنجان، تبریز، تهران، قرچک ورامین، مشهد، و یاسوج شمار دیگری از شهروندان را بازداشت کردند. این بازداشت‌ها بیشتر در یک هفته گذشته صورت گرفته است.

فرمانده انتظامی شهرستان املش از بازداشت چهار شهروند در این شهرستان به بهانه «انتشار مطالب توهین‌‌آمیز در فضای مجازی» خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، شریف رحیمی، فرمانده انتظامی شهرستان املش، بدون اشاره به هویت و محل نگهداری این افراد، با بیان اینکه دو نفر از بازداشت‌شدگان مرد و دو نفر دیگر زن هستند، گفت: «این افراد با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.»

نیروهای امنیتی یک معلم را نیز در شهر مشهد بازداشت کردند. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، مهدی شیبانی را نیروهای امنیتی بازداشت کردند. مهدی شیبانی پس از برگزاری جشن تولد و حضور در مراسم سالگرد ابوالفضل آدینه‌‌زاده بازداشت شده است. ویدیویی از این معلم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن او با تهیه کیک به مناسبت تولد ابوالفضل آدینه‌زاده، یاد او را گرامی داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

ابوالفضل آدینه‌زاده نوجوان جان‌باخته در خیزش سراسری سال پیش در شهر مشهد است. به گفته نزدیکان ابوالفضل، این نوجوان در پی اصابت ۲۵ گلوله به شکم و سینه جانش را از دست داد.

هه‌نگاو نیز در گزارشی اعلام کرد که نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در هفته جاری هشت شهروند را به نام‌های محراب فرساد مختاری، معصومه قاسمی‌پور، زاهد ملازهی، انور صلاح‌زهی، رامین زاهدی، آرمیتا پاویر، زینب کاظمی، و بهراد شفیعیان، در شهرهای نوشهر، آمل، چابهار، زنجان، تبریز، تهران، و یاسوج بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ٢٩ شهریور، نیروهای حکومتی محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش‌ و پرورش شهر چالوس، را در منزل شخصی‌اش واقع در نوشهر مازندران بازداشت کردند. زاهد ملازهی ۱۸ ساله و انور صلاح‌زهی ۲۷ ساله و از کارکنان شرکت فولاد چابهار و پدر سه فرزند، هر دو از اهالی روستای کُمب چابهار در استان سیستان و بلوچستان، نیز بازداشت شده‌اند.

در ادامه گزارش هه‌نگاو از بازداشت‌های این هفته اعلام شد که در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی زینب کاظمی، این شهروند در شهر تهران بازداشت شد. در ابتدای ماه جاری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران او را به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

خبرگزاری هرانا نیز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که زینب کاظمی، شهروند معترض به حجاب اجباری، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. هرانا به‌نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند نوشته است که به‌رغم پیگیری‌های خانواده زینب کاظمی، مسئولان قضایی با آزادی موقت او مخالفت کردند. به گفته این منبع مطلع، تا کنون از دلایل بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده علیه زینب کاظمی اطلاعی به دست نیامده است.

زینب کاظمی پیش‌تر به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری از نامزدی هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران کنار گذاشته شده بود. او در جلسه‌ای در این مجمع، در اعتراض به این اقدام، روسری‌اش را درآورد و محل را ترک کرد.

کاظمی در تاریخ ۱۴ شهریور امسال در دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران به اتهام «جریحه‌دار نمودن عفت عمومی» به هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است.

روز شنبه نیز بهراد شفیعیان، شهروند اهل یاسوج، پس از بازداشت به دست نیروهای حکومتی، به بازداشتگاه اداره اطلاعات یاسوج منتقل شد. روز یکشنبه ٢۶ شهریور نیز معصومه قاسمی‌پور، هنرمند سینما و تلویزیون، در شهر آمل مازندران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز شنبه نیز نیروهای حکومتی رامین احمدی ٢۶ ساله و اهل شهر زنجان را بازداشت کردند. در پی این بازداشت، صفحه شخصی او در شبکه‌های اجتماعی نیز از دسترس خارج شد.

آرمیتا پاویر، فعال دانشجویی، نیز پس از بازداشت به بند زنان زندان تبریز منتقل شد. این فعال دانشجویی پیش از این نیز در روز ۹ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری در دانشگاه مدنی آذربایجان بازداشت شده بود، ولی در ١٧ آذر همان سال، با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد.