بدون گذرنامه از فرودگاه سنگاپور پرواز کنید

یکپارچه‌سازی سفر در سراسر جهان رو به رشد است و شناسایی از طریق فناوری بیومتریک، آینده سفر را تغییر خواهد داد

سنگاپور یکی از اولین کشورهای جهان است که مجوز مهاجرت خودکار و بدون گذرنامه را ارائه می‌کند- Canva

به گزارش سی‌ان‌ان، سفر در یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان با راحتی بیشتری همراه خواهد شد.

مقامات رسمی سنگاپور می‌گویند از سال ۲۰۲۴ ترخیص خودکار هوشمند برای مهاجران را ارائه می‌کنند. بدین ترتیب، مسافران بدون گذرنامه و تنها با استفاده از داده‌های بیومتریک، شهر یا کشور را ترک می‌کنند.

جوزفین تئو، وزیر ارتباطات سنگاپور، در جلسه پارلمان روز دوشنبه این خبر را اعلام کرد. طی این جلسه چندین تغییر در قانون مهاجرت کشور تصویب شد.

سنگاپور یکی از اولین کشورهای جهان است که مجوز مهاجرت خودکار هوشمند و بدون گذرنامه را ارائه می‌کند.

اکنون در فرودگاه چانگی در محل‌های ورودی خودکار در پست‌های بازرسی مهاجرت، تا حدودی از فناوری بیومتریک همراه با نرم‌افزار تشخیص چهره استفاده می‌شود.

تئو تاکید کرد: «تغییرات جدید باعث می‌شود مسافران نیاز کمتری به ارائه مکرر گذرنامه و مدارک سفر در فرودگاه داشته باشند و امکان پردازش یکپارچه و راحت‌تر را فراهم می‌کند.»

از بازرسی بیومتریک برای به‌وجود آوردن «نشان واحد تایید هویت» استفاده می‌شود. این بازرسی در نقاط مختلف فرودگاه از‌جمله جابه‌جایی چمدان، ترخیص مسافران و سوار شدن قرار می‌گیرد و به ارائه اسناد و مدارکی نظیر کارت پرواز و گذرنامه نیاز نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تئو تایید کرد در بسیاری از کشورهای دیگر که هنوز خدمات بیومتریک بدون گذرنامه ارائه نمی‌دهند، مدارک و اسناد سفر مانند گذرنامه مورد‌نیاز است.

فرودگاه چانگی سنگاپور که اغلب به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان و همچنین یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها شناخته می‌شود، به بیش از ۱۰۰ شرکت هواپیمایی خدمات می‌دهد که به ۴۰۰ شهر در ۱۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان پرواز می‌کنند.

این فرودگاه در ماه ژوئن حدود پنج میلیون مسافر را در جهان جابه‌جا کرد و در ژانویه ۲۰۲۰ زمانی که همه‌گیری ناشی از کووید-۱۹ رخ داد، از مرز پنج میلون نفر هم گذشت.

این فرودگاه که خودش در واقع مقصد است، چهار ترمینال دارد و قرار است یک‌پنجم دیگر هم به تعداد رو به رشد مسافران آن افزوده شود.

بنا به پیش‌بینی این فرودگاه، ایجاد سیستم بازرسی بیومتریک، به تسهیل جابه‌جایی مسافران کمک شایانی خواهد کرد.

آینده سفر

ناظران معتقدند یکپارچه‌سازی سفر در سراسر جهان رو به رشد است و شناسایی از طریق فناوری بیومتریک، آینده سفر را تغییر خواهد داد.

فرودگاه بین‌المللی دبی در سال ۲۰۱۸، تونل‌های بیومتریک را با عنوان «دروازه‌های هوشمند» عرضه کرد که از تشخیص چهره برای تایید هویت مسافران در کمتر از پنج ثانیه استفاده می‌کنند. مسافران همچنین مجازند به‌جای اتکا به گذرنامه‌های فیزیکی، از اثر انگشت یا اسکن صورت خود برای احراز هویت استفاده کنند.

از فناوری تشخیص چهره تا حدودی در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، فرودگاه‌های‌ ناریتا و هاندا در توکیو، فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی در دهلی، فرودگاه هیترو در لندن و فرودگاه شارل دوگل در پاریس و سایر فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

کارت‌های شناسایی دیجیتال، مطابق با استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) در آروبا، به مسافران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از نسخه‌های دیجیتال گذرنامه‌ بر روی تلفن همراه سفر کنند.

در ایالات متحده، خطوط هوایی بزرگی مانند امریکن ایرلاینز، یونایتد و دلتا در چند سال گذشته در برخی فرودگاه‌های منتخب‌، بازرسی بیومتریک را برای ورود، تحویل چمدان‌ها و محل‌های سوار شدن به هواپیما انجام داده‌اند.

بیشتر از سفر