تایید حکم زندان دو روزنامه‌نگار و بازداشت ده‌ها شهروند و هنرمند معترض دیگر

سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار در تهران، به دلیل تهیه گزارش‌هایی با موضوع فقر، تبعیض و تورم، باید به زودی خود را برای تحمل سه سال و شش ماه حبس به زندان معرفی کنند

تجمع گروهی از روزنامه‌نگاران مقابل ساختمان دادگاه سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی-مینا اکبری

در ادامه افزایش سرکوب و بازداشت شهروندان منتقد به دست نیروهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر)، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار، از تایید حکم سه سال و شش ماه زندان علیه خود در دادگاه تجدیدنظر تهران خبر دادند، مجید برزگر، کارگردان و مدرس سینما، خبر داد که همسرش، لیلا نقدی‌پری، سینماگر و عضو هیئت‌مدیره انجمن طراحان فیلم سینمای ایران، به زندان قرچک تهران منتقل شده است، و خبر بازداشت ده‌ها شهروند دیگر، ازجمله محمدمهدی معارفی، معروف به «متین دو حنجره»، رسانه‌ای شد.

سعید شفیعی، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت که حکم پرونده او و نسیم سلطان‌بیگی، دیگر روزنامه‌نگار ایرانی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شده و بر این اساس، حکم سه سال و شش ماه و یک روز زندان به اتهام اجتماع و تبانی، و هفت ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام، علیه این دو روزنامه‌نگار صادر شده است.

حسن همایون، همسر سعیده شفیعی، تاکید کرده است که مصادیق اتهام این دو روزنامه‌نگار که سال گذشته و در میانه خیزش سراسری ایرانیان مدتی بازداشت شده بودند، «گزارش‌های روزنامه‌نگاری از فقر، تبعیض و تورم» بوده است. سعیده شفیعی نیز متذکر شد که «عفو اخیر شامل حال ما نمی‌شود و حکم قطعی شده و لازم‌الاجرا است».

از زمان آغاز خیزش سراسری سال گذشته تاکنون، حکومت جمهوری اسلامی شمار چشمگیری از روزنامه‌نگاران را در شهرهای مختلف ایران به جرم فعالیت خبرنگاری و پوشش حوادث اعتراضات یا تهیه گزارش از ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بازداشت و با احکام سنگین زندان مواجه کرده است تا بر این مبنا و به استناد گزارش نهادهای حقوق‌بشری، به بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان بر اساس جمعیت کشورها تبدیل شود.

از سوی دیگر، انصاف‌نیوز خبر داده است که  محمدمهدی معارفی، خواننده ایرانی که به نام هنری «متین دوحنجره» شهرت دارد، شامگاه یکشنبه، ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر)، به دست نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. دلیل بازداشت این خواننده،  تهیه و انتشار کلیپ ویدیویی موسیقی با نام «حضرت متین» اعلام شده است.

در همین حال، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مهاباد، با شکستن در خانه اشکان فهیم، فعال اجتماعی و منتقد، او و یکی از دوستانش را به نام رضا اندیشه که در خانه‌اش مهمان بود، با خشونت و ضرب‌وشتم بازداشت کردند. به گفته نزدیکان اشکان فهیم، این جوان به دلیل مشکل قلبی دارو مصرف می‌کند و به دلیل دسترسی نداشتن او به این داروها پس از بازداشت، خانواده‌اش نگران جان سلامتی اویند.

مجید برزگر که همسرش، لیلا نقدی‌پری، ۲۵ شهریور در تهران بازداشت شد، نیز می‌گوید که برای این سینماگر «حکم بازداشت موقت» صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید برزگر بامداد دوشنبه در اینستاگرام نوشت که همسرش ظهر شنبه، ۲۵ شهریور، از خانه خارج شد و شامگاه یکشنبه، پس از حدود ۳۰ ساعت بی‌خبری، از زندان قرچک تماس گرفته و «قاطع و مسلط» گفته است که حالش خوب است.

لیلا نقدی‌پری پیش‌تر نیز به دلیل انتشار ویدیویی در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران چند بار به نهادهای امنیتی احضار شده بود. او سال گذشته و هنگام خروج از کشور برای حضور در یک کارگاه آموزشی سینمایی، در فرودگاه خمینی ساعاتی بازداشت و بازجویی شد و پس از ضبط گذرنامه‌اش، یک‌ سال ممنوع‌الخروج شده بود.

مجید برزگر که خود نیز سال گذشته به دلیل امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» به یک سال حبس و ممنوعیت از فعالیت‌های حرفه‌ای محکوم شد، دوشنبه در یادداشت خود در اینستاگرام با اشاره به اینکه «تمام شهر تا بن دندان نظامی و مسلح» را برای پیدا کردن همسرش جست‌وجو کرده بوده است، افزود: «جمعیتی یک، دوهزار نفری» از خانواده‌های شهروندان بازداشت‌شده یکشنبه، ۲۶ شهریور، در برابر «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» در محله افسریه حضور داشته‌اند.

او با بیان اینکه هیچ‌یک از مسئولان در این مرکز انتظامی پاسخگو نبوده‌، از قول افراد تازه‌آزادشده نوشت که «هزار نفر» از بازداشت‌شدگان در این مکان نگهداری می‌شدند.

روز گذشته روزنامه شرق با استناد به اظهارات مقام‌های رسمی نوشته بود که فقط در روز شنبه، ۲۵ شهریور و  سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری، «دست‌کم ۲۷۰ تن در شهرهای مختلف غیر از تهران» بازداشت شده‌اند و «آمار و ارقام غیررسمی حکایت از بازداشت‌های بیشتری دارد».

این درحالی است که خبرگزاری‌های حقوق‌بشری و نیز برخی رسانه‌های رسمی در ایران، در ۲۴ ساعت گذشته خبر بازداشت ده‌ها شهروند منتقد را در شهرهای مختلف منتشر کرده‌اند؛ ازجمله ۲۰ شهروند منتقد و فعال اجتماعی در استان مرکزی، محسن اسدی در کامیاران، مهدی حاتمی، رضا ابراهیمی و سجاد صیدمرادی در دهلران، پژمان عزیزی در هرسین، پریسا محمدی در کرمانشاه، رحمان قبادی و کریم قبادی در مریوان، شیدا صابری در یاسوج، بهمن بالوی در اراک، جمال حسین‌پور، مهدی حسین‌پور و احمد حسین‌پور در بانه و دو شهروند معترض دیگر در شهریار.