نشریه پزشکی لانست: مهسا امینی هرگز فراموش نمی‌شود

سردبیر نشریه معتبر علمی لانست در مقاله‌ای نوشت تغییر در راه است و رژیم جمهوری اسلامی هیچ هدفی جز اطمینان از بقایش ندارد

در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی که جرقه جنبش «زن، زندگی، آزادی» را زد، علاوه بر ایرانیان سراسر جهان که بار دیگر تاکید کردند نه می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند و شعله جنبش آزادی‌خواهی ایرانیان همچنان روشن است، رسانه‌های جهان هم به این موضوع پرداختند.

ریچارد هورتون، سردبیر نشریه معتبر علمی لانست، نیز در اقدامی بی‌سابقه، در مقاله‌ای ضمن شرح آنچه رخ داد که جرقه جنبش اعتراضی بی‌سابقه را در ایران زد و به مرگ بیش از ۵۰۰ نفر، و بازداشت هزاران نفر منجر شد، می‌نویسد: «مهسا امینی به فهرست بلند افرادی پیوست که در سرکوب وحشیانه جمهوری اسلامی جان باخته‌اند.»

او در ادامه می‌افزاید: «زنان ایران مدت‌ها است که در خط مقدم مبارزات برابری‌خواهی بوده‌اند‌ــ از کارزار یک میلیون امضا در سال ۲۰۰۶ گرفته تا جنبش سال گذشته. جنبش حقوق مدنی در ایران وجود دارد، شکننده و زیر حمله مداوم است. اما وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته هورتون، نشانه‌هایی از اضطراب در رژیم ایران دیده می‌شود. با موفقیت زنان در تحصیل و افزایش شمار زنان شاغل، انتظارها رو به تغییر است؛ گرچه اعتراض‌های عمومی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، شمار بیشتری از زنان تصمیم گرفته‌اند مقابل رژیم بایستند و حجاب اجباری را کنار بگذارند.

سردبیر لانست در ادامه با اشاره به ادامه مقاومت به‌رغم افزایش سرکوب و بازداشت‌ها از جمله بازداشت خانواده‌های معترضان کشته‌شده، می‌نویسد: «آن‌ها [معترضان] دارند نیرویی، جبهه‌ای ایجاد می‌کنند تا بر مصونیت رهبران جمهوری اسلامی از مجازات غلبه کنند.»

او معتقد است: «تغییر در راه است. رژیم هیچ هدفی جز اطمینان از بقایش ندارد.»

از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، از توافق برجام، قدرت در ایران به سمت روحانیون تندرو بازگشته است. به عقیده هورتون، دولت هیچ برنامه‌ای برای آینده کشور ندارد و ایران تحت حکومت علی خامنه‌ای برابر است با خشونت، سرکوب و آپارتاید جنسیتی.

سردبیر لانست می‌نویسد رژیم ایران روزی سقوط می‌کند و روزی که چنین اتفاقی بیفتد، زنان و مردان زندگی و آزادی‌شان را دوباره به دست می‌آورند.  

او در پایان تاکید می‌کند در رهایی هر روز و اندک اندک باز می‌شود و مهسا امینی هرگز فراموش نمی‌شود.