روزنامه واشنگتن‌پست: خیزش سراسری پایه‌های جمهوری اسلامی را لرزاند

به‌گفته رئيس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، بزرگ‌ترین چالش، تضمین امنیت شاهدانی است که از داخل کشور، با وجود سرکوب و نظارت شدید، موارد شکنجه و ناپدیدسازی اجباری را مستند کردند

در سالگرد شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، بار دیگر رسانه‌های بین‌المللی ضمن اشاره به نام و سرگذشت مهسا امینی به موضوع رویارویی جنبش اعتراضی مردم ایران، به‌ويژه زنان و جوانان، با حاکمیت جمهوری اسلامی و وضعیت پیش روی پرداختند.

روزنامه واشنگتن‌پست، جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس گشت ارشاد تهران را سرآغاز شکل‌گیری یک جنبش اعتراضی گسترده در ایران توصیف کرد که پایه‌های حکومت جمهوری اسلامی را به‌لرزه درآورد.

واشنگتن‌پست، «حاکمیت روحانیون»، «دولت امنیتی» و «جداسازی جنسیتی» را به‌مثابه ارکان و پایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی معرفی کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش خود با شماری از شهروندان معترض در ایران، بدون اشاره به نام و هویت واقعی آن‌ها صحبت کرده است.

به‌گفته شهروندان و کارشناسان که در ایران با آن‌ها گفت‌وگو شده است، با وجود سرکوب گسترده و تشدید تهدیدها و فشارهای امنیتی در هفته‌های گذشته، اعتراض‌ها در ایران خاموش نشده است و بسیاری از معترضان صرفا منتظر جرقه‌‌ای برای شروع موج تازه‌ای از اعتراض‌های ضدحکومتی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مهندس زن معمار ۴۰ ساله در تهران به روزنامه واشنگتن‌پست گفت با وجود تمامی شکست‌ها و ناکامی‌ها، بزرگ‌ترین پیروزی جنبش اعتراضی مردم ایران این بود که مردم به این باور رسیدند که «تغییر» ممکن است.

روزنامه واشنگتن‌پست در بخش دیگری از گزارش خود با سارا حسین، عضو کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، گفت‌‌‌‌وگو کرده است.

سارا حسین ریاست نخستین کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل برای رسیدگی به سرکوب گسترده و خونین اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ را بر عهده دارد.

به‌نوشته واشنگتن‌پست، ۱۶ کارمند تمام‌وقت شورای حقوق بشر از راه دور با مصاحبه و گفت‌وگو با شاهدان عینی، طیف گسترده‌ای از سرکوب‌ و موارد نقض فاحش حقوق بشر در ایران، از جمله شکنجه، ناپدیدسازی اجباری، بازداشت‌های خودسرانه و اعدام‌ها را جمع‌آوری، تایید و مستند‌سازی کرده‌اند.

به‌گفته رئيس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، بزرگ‌ترین چالش، تضمین امنیت شاهدانی است که از داخل کشور، با وجود سرکوب و سانسور و نظارت‌های شدید حکومتی، حاضر می‌شوند با پژوهشگران کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل همکاری کنند.