تظاهرات گسترده ایرانیان در خارج از کشور هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی

در بسیاری از تجمع‌های ایرانیان خارج از کشور، مقام‌های سیاسی کشوری و محلی با حضورشان همبستگی خود را با جنبش «زن، زندگی، آزادی» ابراز داشتند

Photo by Kena Betancur / AFP

شمار بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، همزمان با نخستین سالروز جان باختن مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری و اعتراض‌های گسترده سال گذشته، روز شنبه ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور)، با گرد‌همایی در شهرهای مختلف جهان یاد و خاطره او را گرامی‌ داشتند.

گروه‌ها و کنشگران مدنی در چهار گوشه دنیا از روزها پیش در فراخوان‌های مختلف از ایرانیان خارج از کشور خواستند تا در مکان‌های از پیش تعیین‌شده به گردهمایی گسترده در حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» و ادای احترام به جان‌باختگان خیزش سراسری بپیوندند.

هم‌زمان با تجمع‌های مختلف در شهرهای ایران، گردهمایی‌های ایرانیان خارج از کشور روز شنبه از ژاپن و کره جنوبی در شرق دور و نیوزیلند و استرالیا در نیم‌کره جنوبی آغاز شد و در ادامه، شهرهای اروپایی و پس از آن قاره آمریکا را فرا گرفت.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی‌ها با حمل نوشته‌ها و سردادن شعارهایی همبستگی خود را با جنبش «زن، زندگی و آزادی» نشان دادند.

«مرگ بر دیکتاتور»، «خامنه‌ای می‌دونه، به‌زودی سرنگونه» و «خامنه‌ای بی‌خوابه، این خود انقلابه» از جمله شعارهایی بود که شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها با آن انزجار خود را از علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی، نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما ملت کبیریم ایران را پس می‌گیریم»،‌ «خس و خاشاک تویی، دشمن این خاک تویی»، «هیز توی هرزه توی، زن آزاده منم»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «تروریست‌ها از ایران بیرون بروند» و «سپاه پاسداران تروریست است» از دیگر شعارهایی بود که آن‌ها در مخالفت و اعتراض به حاکمیت و نهادهای وابسته به آن سر می‌دادند.

برخی دیگر از شعارها نیز آینده‌ای را که آن‌ها بدان امید بسته‌اند انعکاس می‌داد. شعارهایی نظیر «دموکرسی برای ایران»، «جاوید شاه» و «شاه، رضا پهلوی» از این دسته‌اند.

در بیشتر شهرها و پایتخت‌های مهم جهان، ایرانیان در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهر تجمع‌های خود را برگزار کردند و در برخی شهرها و پایتخت‌ها نیز آن‌ها با تجمع در برابر سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی اعتراض خود به حکومت ایران را نشان دادند.

در بسیاری از تجمع‌ها، مقام‌های سیاسی کشوری و محلی با حضورشان همبستگی خود را با جنبش «زن، زندگی، آزادی» ابراز داشتند.

هم‌زمان برخی مقام‌های سیاسی کشورهای دیگر با انتشار بیانیه‌هایی، یاد و خاطره جان‌باختگان خیزش سراسری ایرانیان را گرامی داشتند و بر تداوم حمایت خود از ادامه جنبش «زن، زندگی، آزادی» تاکید ورزیدند.

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «ما از همه زنان و دختران ایران دفاع می‌کنیم. ما برای زنان می‌ایستیم، برای زندگی می‌ایستیم و برای آزادی می‌ایستیم و تعهد ما برای ایستادن در کنار زنان و مردم ایران تزلزل نکرده و نخواهد کرد.»

همزمان تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی از جمله کریس مورفی، عضو دموکرات، جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا، و کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با تمجید از خیزش ایرانیان حمایت خود را از معترضان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی اعلام کردند.
 

در فرانسه نیز، کاترین کولونا، وزیر خارجه، در حساب توییتری خود با گرامیداشت یاد و خاطره مهسا امینی، به شجاعت تمامی کسانی که از حقوق زنان در ایران و سراسر جهان دفاع می‌کنند ادای احترام کرد و نوشت: «فرانسه در خط مقدم مبارزه با حقوق برابر قرار دارد».

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در حساب کاربری‌اش در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) به زبان آلمانی و انگلیسی شعار «زن، زندگی، آزادی» را منتشر کرد.

نرگس اسکندری، شهردار پیشین فرانکفورت، با حضور در گردهمایی ایرانیان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی این خیزش را «نخستین انقلاب زنانه در جهان» توصیف کرد و گفت: «زنان ما با شجاعتشان نشان دادند که اجازه نمی‌دهند چیزی به آن‌ها تحمیل شود.» او افزود: «ما بارها با تظاهرات خود نشان دادیم که صدای مردم ایران هستیم، صدای آزادی هستیم و صدای این هستیم که این رژیم نمی‌تواند با کشتار و شکنجه این صدا را خفه کند».

وری رزنتال، وزیر امور خارجه پیشین هلند، نیز با حضور در تجمع ایرانیان در لاهه، سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی و تحمیل محدودیت‌های مذهبی بر شهروندان را محکوم کرد.