بیانیه مشترک‌ آلمان، بریتانیا و فرانسه: فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران مغایر با تعهدهای بین‌المللی این کشور است

سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، در بیانیه‌ای مشترک، در مورد غنی‌سازی فراتر از حد مجاز اورانیوم در جمهوری اسلامی ‏ایران ابراز نگرانی کردند

آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، روز چهارشنبه بیانیه مشترکی در مورد برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند. وب‌سایت رسمی دولت بریتانیا این بیانیه را منتشرکرده‌ است. 

سه کشور اروپایی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در بخشی از این بیانیه با اشاره به سخنان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بخش زیادی از اقدام جمهوری‌اسلامی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای را در «مغایرت با تعهدهای درج‌شده آن کشور در توافق جامع هسته‌ای» دانستند. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین نشست فصلی شورای حکام در روز دوشنبه گفته بود که جمهوری اسلامی ایران به توافق چهارم ماه مارس با آژانس به‌طور کامل عمل نکرده است و او نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران را تضمین کند.

نشست فصلی شورای حکام با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد. در این نشست، که تا روز جمعه ادامه خواهد یافت، موضوع‌های متعددی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد.

در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آمده‌است که «تهران به گسترش برنامه هسته‌ای تا سطحی هشداردهنده و فراتر از توجیه‌های پذیرفتنی غیرنظامی ادامه داده» و به نظر نمی‌رسد هیچ تمایلی به اجرای تعهدهای شفافش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گذشته داشته باشد.  

این سه کشور اروپایی ضمن هشدار دادن به جامعه‌ جهانی خاطرنشان کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به تولید و انباشت اورانیوم غنی‌شده فراتر از حد مجاز ادامه داده است. در این بیانیه، با استناد به مدارک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید شده است که «تهران به غنی‌سازی بیشتر از ۶۰ درصدی اورانیوم» ادامه می‌دهد. در همین‌ مورد، این سه کشور اروپایی گفته‌اند که احتمال «برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای در جمهوری‌ اسلامی بی‌تردید منتفی نیست.» 

در این بیانیه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام از جمهوری‌ اسلامی ایران خواسته‌اند که به تعهدهایش در قبال آژانس عمل کند و اجازه نصب تجهیزات نظارتی به این نهاد بین‌المللی بدهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان و فرانسه و بریتانیا در حالی این بیانیه را صادر کرده‌اند که نشست شورای حکام در وین، اتریش، در جریان است. این سه کشور از جمهوری‌ اسلامی ایران خواسته‌اند که هرچه زودتر برای مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روادید صادر شود.

این سه کشور در این بیانیه دو بار جمهوری‌ اسلامی ایران را رسما متهم کرده‌اند که در ۴ سال گذشته، درست از زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شده است، تعهدهایش مطابق با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را زیر پا گذاشته است. 

این سه کشور اروپایی در پایان بیانیه خطاب به مقام‌های جمهوری‌ اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی اتمی گفته‌اند: «ما در کنار شریکان بین‌المللی برای یافتن بهترین راه‌حل و رفع تردیدهای فزاینده در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد.»

کشورهای اروپایی امضاکننده برجام از جمهوری‌ اسلامی خواسته‌اند که تنش‌ها را کاهش دهد و «گام‌های سریع و موثر بعدی را برای اجرای تعهدهایش مطابق با بیانیه مشترک [توافق‌نامه بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران که در ماه مارس گذشته امضا شد] در مورد راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بردارد.»

آلمان، فرانسه و بریتانیا گفته‌اند که متعهد به انجام هر «اقدام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند.»

آن‌ها از مدیرکل آژانس خواسته‌اند تا پیش از جلسه ماه نوامبر شورای حکام، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اطلاعات آن‌ها را به‌روزرسانی کند. 

بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در حالی منتشر شده که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، همین هفته از همکاری کامل جمهوری‌ اسلامی با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خبر داد و ادعا کرد که «هیاهوی سیاسی» فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی تا پایان سال ۲۰۲۳ تمام می‌شود.  

هم‌زمان با این بیانیه سه کشور اروپایی، روزنامه شرق گزارش داد که ۹ کشور متحد جمهوری‌ اسلامی، از جمله چین و روسیه، در بیانیه‌ای مشترک از همکاری‌ دولت ابراهیم رئیسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند.  

این بیانیه را نماینده سوریه در جلسه شورای حکام خواند.

علاوه بر چین و روسیه و جمهوری‌ اسلامی ایران، کشورهای ونزوئلا، کوبا، بلاروس، نیکاراگوئه، زیمباوه، و سوریه این بیانیه را امضا کردند. 

در این بیانیه، از طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ خواسته شده است از فرصتی که با حسن‌نیت جمهوری‌ اسلامی فراهم شده است استفاده‌ کنند و به میز مذاکره بازگردند تا همه طرف‌ها به اجرای کامل توافق دست پیدا کنند.

بیشتر از جهان