گوشت آزمایشگاهی هم می‌تواند حلال باشد

به گفته کارشناسان شرعی، در صورتی که سلول‌های گوشت کشت‌شده از حیوانی گرفته شود که ذبح‌ اسلامی شده باشد، حلال است

گوشت مرغ آزمایشگاهی در رستوران خوزه آندرس‌، واشنگتن، ۱۳ ژوییه ۲۰۲۳ـ REUTERS

کارشناسان صنعت نوپای تولید گوشت آزمایشگاهی می‌گویند به این گوشت‌ها هم می‌شود برچسب کوشر و حلال زد، مادامی که سلول‌های گوشت از طریق شیوه‌های منطبق با اصول مذهبی گرفته شده باشند.

به گزارش رویترز، این نظر کارشناسان به‌منزله برد برای شرکت‌های کشت سلولی گوشت است، زیرا به این معنی است که پیروان معتقد یهودیت و اسلام نیز روزی از این محصولات استفاده می‌کنند.

جاش تتریک، مدیرعامل شرکت گود میت (GOOD Meat) می‌گوید: «این یک نشانگر دیگر برای تبدیل گوشت کشت‌شده به راهکاری واقعی است.»

گوشت کشت‌شده در حال حاضر فقط به مقدار محدود و اندک در ایالات متحده آمریکا و سنگاپور فروخته می‌شود، اما شرکت‌ها امیدوارند سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی پول لازم را در اختیار این بخش بگذارند تا تولید افزایش پیدا کند و برنامه غذایی مردم سراسر جهان را تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوشت کشت‌شده از نمونه سلول‌های حیوانی گرفته می‌شود، با ترکیبی مغذی تغذیه می‌شود و در ظرف‌های فولادی رشد می‌کند، بنابراین به کشاورزی صنعتی متمرکز و کشتارگاه نیازی نیست.  

شرکت‌های فعال در این صنعت نوظهور امیدوارند محصولاتشان گیاهخواران و گوشتخواران نگران تغییرات اقلیمی را جذب کند.

شرکت گود میت هیئتی متشکل از سه کارشناس شرعی تشکیل داده است که محصولات این شرکت را بررسی کنند. آن‌ها روز یکشنبه اعلام کردند گوشت کشت‌شده می‌تواند حلال باشد اگر، در کنار سایر عوامل، سلول‌هایی که گوشت از آن‌ها تولید می‌شود از حیوانی گرفته شده باشد که ذبح اسلامی‌ شده است.

به گفته تتریک، گرچه گوشت مرغ تولید شرکت گود میت در حال حاضر مطابق این استاندارد نیست، این دیدگاه مسیر تولید محصولات حلال را مشخص می‌کند.

ارتدوکس یونیون (OU)، بزرگ‌ترین سازمان صدور مجوز کوشر، در ۶ سپتامبر اعلام کرد گوشت مرغ کشت‌شده در شرکت اسرائیلی سوپرمیت استانداردهای مدنظر را دارد زیرا سلول‌های مرغ با هیچ‌گونه مواد حیوانی تغذیه نشده‌اند و از تخم‌مرغ بارور پیش از ایجاد هرگونه لکه خونی گرفته شده‌اند.

بنا بر آمار ارتدوکس یونیون و خدمات اسلامی آمریکا، سازمان صدور مجوز حلال، در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۲ میلیون نفر محصولات کوشر و بیش از ۸ میلیون نفر محصولات حلال مصرف می‌کنند.

بیشتر از جهان