مسدود ماندن گذرگاه تورخم؛ ساکنان ننگرهار تظاهرات کردند

وزارت خارجه پاکستان گفت اقدام دیگران برای ساخت‌وساز در خاک این کشور را نمی‌پذیرد

ایست بازرسی طالبان در چند قدمی گذرگاه تورخم-SHAFIULLAH KAKARAFP

گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان، برای ششمین روز به روی هرگونه تردد مسدود ماند. شماری از بازرگانان، مسافران و ساکنان شهر جلال‌آباد، دوشنبه، ۲۰ شهریور، در اعتراض به ادامه مسدود ماندن گذرگاه و وارد شدن آسیب اقتصادی به مردم، تظاهرات کردند.

تظاهر‌کنندگان با انتقاد از دولت پاکستان، گفتند که مسدود شدن گذرگاه تورخم در فصل برداشت محصول زراعتی، به آنان آسیب شدید اقتصادی زده است و اگر این گذرگاه به زودی باز نشود، بخش بزرگی از محصولات آنان که برای فرستان به بازارهای بیرونی جمع‌آوری شده‌ است، از بین می‌رود.

شماری از بازرگانان با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، از خراب شدن ده‌ها تن میوه که برای صدور به پاکستان در کامیون‌ها بارگذاری شده بود، خبر دادند. این بازرگانان می‌گویند که از پنج روز پیش تاکنون در مقابل گذرگاه تورخم در انتظار باز شدن مرز بوده‌اند، اما گفت‌وگوهای طالبان و مقام‌های پاکستانی برای بازگشایی این گذرگاه بی‌نتیجه‌ مانده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذرگاه تورخم چهارشنبه، ۱۵ شهریور، پس از وقوع درگیری نظامی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی، به روی هرگونه تردد مسدود شد. این درگیری حدود دو ساعت به طول انجامید و در نتیجه آن شماری از نظامیان و شهروندان غیرنظامی مجروح شدند. طالبان کشته شدن نیروهای خود را انکار کردند، اما برخی رسانه‌ها گزارش دادند که دست‌کم یک عضو طالبان کشته شده است.

مقام‌های پاکستان ادعا کردند که درگیری پس از آن آغاز شد که طالبان در یک منطقه ممنوعه در مرز دو کشور، اقدام به ایجاد پاسگاه کردند، اما سخنگویان طالبان نظامیان پاکستان را متهم کردند که نخست به سمت نیروهای طالبان آتش گشوده‌اند.

در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، این پنجمین درگیری مسلحانه میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستان است. پیش از این نیز درگیری‌های مرزی به مسدود شدن موقت گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان انجامیده است و در اثر آن، بازرگانان و مسافران دو طرف آسیب دیده‌اند. دوشنبه، ۱۱ سپتامبر، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در واکنش به انتقاد طالبان از عملکرد دولت پاکستان در مواجهه با گذرگاه تورخم، گفت که پاکستان هرگونه اقدام به ساخت‌وساز را در خاک خود نمی‌پذیرد و طالبان نیز به درستی می‌دانند که گذرگاه تورخم چرا مسدود مانده است. او شنبه، ۹ سپتامبر، نیز گفت که گذرگاه تورخم به دلیل «تهدیدهای امنیتی» مسدود مانده است.

بخش بزرگی از واردات و صادرات افغانستان، به گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک در مرز پاکستان وابسته است.  بخش زیادی از میوه، خشکبار، فرش و دیگر اقلام صادراتی افغانستان، از طریق این دو گذرگاه‌ها به پاکستان، و از آنجا به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود. در کنار این، روزانه صدها نفر از طریق این گذرگاه‌ها میان دو کشور تردد می‌کنند. هدف بخشی از افرادی که روزانه از افغانستان به پاکستان می‌روند، درمان بیماری‌هایی است که مداوای آن‌ها در بیمارستان‌های داخل افغانستان ممکن نیست.

با این حال، در شش روز گذشته هیچ ترددی از طریق گذرگاه تورخم انجام نگرفته است و بر اساس گفته‌ها و نگرانی‌های ساکنان ننگرهار و بازرگانانی که کالاهای تجاری خود را از این طریق به بیرون از افغانستان انتقال می‌دهند، اگر گذرگاه به زودی باز نشود، آسیب بزرگی به بازار افغانستان وارد خواهد شد.

بیشتر از جهان