روسیه از «پیروزی قاطع» حزب ولادیمیر پوتین در انتخابات منطقه‌ای خبر داد

برگزاری این انتخابات در چهار منطقه اوکراینی ضمیمه‌شده به روسیه با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است

شورای اروپا رای‌گیری روسیه در مناطق تصرف‌شده اوکراین را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند_ AFP

روسیه روز یکشنبه دهم سپتامبر (۱۹ شهریور) انتخابات منطقه‌ای و شهری سه‌روزه را به پایان رساند و مدعی شد که نتیجه این انتخابات حمایت قاطع از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، را نشان می‌دهد.

مسکو در شرایطی بر حمایت گسترده رای‌دهندگان از حزب پوتین تاکید می‌کند که برخی منتقدان رئیس‌جمهوری روسیه شائبه تقلب در رای‌گیری را مطرح می‌کنند. از سوی دیگر، برگزاری این انتخابات در مناطقی که از اوکراین ضمیمه شده‌اند، با محکومیت گسترده‌ای مواجه شده است؛ به‌ویژه در شرایطی که کی‌یف برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده‌اش تلاش می‌کند.

به گزارش رویترز، اوکراین و متحدانش می‌گویند این انتخابات یک تلاش غیرقانونی برای تشدید تسلط مسکو بر مناطق جنوب و شرق اوکراین است.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رای‌گیری در این مناطق «نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، برخلاف قوانین اوکراین و قوانین بین‌المللی به‌ویژه اساسنامه سازمان ملل» است. شورای اروپا نیز این رای‌گیری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند.  

به عقیده برخی کارشناسان، پوتین تلاش دارد نشان دهد که رای قاطع به حزب حاکم در سراسر روسیه و مناطق ضمیمه‌شده نشان‌دهنده موافقت با عملکرد کرملین است. این در حالی است که در بسیاری مناطق رای‌گیری، رقابت انتخاباتی محدود بود و نامزدهای برجسته از جمله برخی اعضای حزب مخالف از شرکت در انتخابات منع شده بودند.

 استانیسلاو آندریچوک، رئیس یک گروه مخالف که از سوی دولت روسیه به عنوان «عامل خارجی» معرفی شده است، گفت که تقلب در بسیاری از مناطق رای‌گیری نشان می‌دهد که این انتخابات واقعی نیست.

آندریچوک تاکید کرد که سازمان او گزارش‌هایی مبنی بر تقلب در حوزه‌های رای‌گیری، بازداشت نامزدهای مخالف و تخریب خودروهای آنان دریافت کرده است. او افزود: «آن‌ها کارهایی کاملا غیرقابل‌تصور برای رسیدن به خواسته‌شان انجام می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرملین می‌گوید نظرسنجی‌ها و پیروزی‌های متعدد در انتخابات نشان می‌دهد که پوتین محبوب‌ترین سیاستمدار روسیه است و بر برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه تاکید دارد. با این حال احزاب و شخصیت‌هایی که توانستند در این انتخابات به عنوان رقیب ظاهر شوند، آن‌هایی بودند که به پوتین و جنگ ۱۸ ماهه او در اوکراین وفادارند.

بنا به گزارش مسکو، رای‌دهندگان در ۸۵ منطقه رایشان را برای طیف وسیعی از مراکز منطقه‌ای و شهرداری به صندوق انداختند که در نتیجه این رای‌گیری، حزب حاکم «روسیه واحد» برنده رقابت‌های استانی در سراسر این کشور شد.

یکی از روسای منطقه‌ای که بار دیگر انتخاب شد، سرگئی سوبیانین، شهردار قدرتمند مسکو و از متحدان نزدیک پوتین بود. مسکو ادعا می‌کند همان نتایج اولیه نشان داد سوبیانین بیش از ۷۵ درصد آرا را در پایتخت روسیه کسب کرده است. اگرچه منتقدان کرملین می‌گویند به دلیل سیستم رای‌گیری الکترونیکی در پایتخت که امکان بازرسی را محدود می‌کند، احتمال تقلب در انتخابات مسکو بالا است.

نامزدهای موردحمایت کرملین در چهار منطقه اشغال‌شده از اوکراین یعنی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون هم پیروز اعلام شدند. مسکو سال گذشته این مناطق را ضمیمه خاک روسیه اعلام کرد که با مخالفت و محکومیت کی‌یف و متحدانش روبرو شد. به جز تعداد انگشت‌شماری از متحدان روسیه، سایر کشورها این مناطق را همچنان به عنوان بخشی از اوکراین در نظر می‌گیرند.

در ماه مه، قانون‌گذاران روس قوانینی را تصویب کردند که برگزاری انتخابات در مناطق تحت حکومت نظامی را ممکن می‌کرد؛ مناطق اشغالی در اوکراین نیز مشمول این مقررات می‌شدند.

به گفته مقام‌های روسیه، حزب «روسیه واحد» در مناطق ضمیمه‌شده از اوکراین هم بیشتر آرا را به دست آورد و دست‌کم ۷۰ درصد آرای هر منطقه را به خود اختصاص داد. آمار دقیق رای‌گیری منتشر نشده و کرملین به همین نتایج اعلام‌شده بسنده کرده است.

هیچ یک از چهار منطقه ضمیمه‌شده به طور کامل تحت کنترل ارتش روسیه نیستند. اوکراین که در ماه ژوئن یک ضدحمله را برای آزادسازی این اراضی آغاز کرد، می‌گوید در حال بازپس‌گیری منطقه زاپوریژیا است و ادعا می‌کند که در دونتسک در اطراف شهر باخموت پیشروی‌هایی شده است.

به نوشته بلومبرگ، ادعای حزب حاکم روسیه درباره پیروزی قاطع در انتخابات محلی روز یکشنبه نشان‌دهنده تلاش برای تشدید کنترل این کشور بر مناطق اشغالی اوکراین است و همچنین از احتمال انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری کنونی روسیه، در سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.

رهبر روسیه که با حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بدترین درگیری مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به راه انداخت، در صورت دستیابی به یک دوره شش ساله جدید، می‌تواند از حکومت تقریبا سه دهه‌ای جوزف استالین، دیکتاتور شوروی، پیشی بگیرد.

در حالی که پوتین هنوز اعلام نکرده است که برای انتخاب مجدد نامزد خواهد شد یا نه، طبق قانون اساسی، او حق دارد دو دوره دیگر در انتخابات شرکت کند که به این ترتیب او را تا سن ۸۳ سالگی در قدرت نگه می‌دارد.

بیشتر از جهان