اولین هیئت رسمی دولت اسرائیل برای شرکت در نشست یونسکو، وارد عربستان سعودی شد

ریاض پایتخت عربستان سعودی برای نخستین بار در تاریخ میزبان هیاتی دولتی از اسرائیل خواهدبود.

JACK GUEZ/AFP

پیامد خوش‌آمدگویی امارات عربی به شهروندان اسرائیلی

وبسایت اکسیوس می‌گوید برای نخستین‌بار در تاریخ،  هیاتی از وزارت خارجه و اداره میراث‌ فرهنگی اسرائیل برای شرکت در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به عربستان سعودی سفرکرده‌اند. این هیات یکشنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. 

به گفته وبسایت اکسیوس این سفر رسمی و علنی هیاتی از دولت اسرائیل به عربستان‌سعودی نشان‌دهنده گامی مهم در دیپلماسی منطقه‌ای است. 

شبکه «ای۲۴» اسرائیل اعلام‌کرد که «اولین سفر رسمی و علنی هیئت دولت اسرائیل به عربستان سعودی، نشان دهنده گامی مهم در دیپلماسی منطقه‌ای است.» 

جالب این‌که هیات اسرائیلی که به عربستان سفرکرده، علیه ثبت «اریحا در فهرست میراث فلسطین» در نشست یونسکو لابی خواهدکرد. 

به گفته وبسایت اکسیوس، ششم و هفتم سپتامبر گذشته، هیاتی از تاجران اسرائیلی به شهر دمام عربستان سعودی رفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان این سفر، مقامات عربستان سعودی به تجار اسرائیلی گفته‌اند که «با تمام احترامی که برای امارات متحده‌عربی، بحرین و مراکش که امضاکنندگان پیمان ابراهیم قائلند، عربستان اهمیت دیگری دارد. عربستان بزرگ، متولیان شهرهای مکه و مدینه، متولیان اماکن مقدس تقریباً دو میلیارد مسلمان‌اند. 

بنابراین، عادی سازی روابط با عربستان سعودی، اگر اتفاق بیفتد، رویدادی با ابعاد کاملاً متفاوت خواهد بود.» و به گفته وبسایت «آی۲۴» این مقامات پادشاهی سعودی خاطرنشان کرده‌اند که «صلح بین  اسرائیل و عربستان سعودی درها را باز می‌کند و به هرگونه رابطه رسمی بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان را که از حاشیه نظاره گر هستند، مشروعیت می بخشد.»

توافقات ابراهیم یا همان پیمان ابراهیم بیانیه مشترک بین اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده است که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد. به جز امارات متحده عربی که براساس این پیمان روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرارکرد، بحرین، دیگر کشور مسلمان حاشیه خلیج فارس نیز با امضای توافقنامه صلح در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ به پیمان ابراهیم پیوست. 

بیشتر از جهان