افزایش تلفات زمین‌لرزه مراکش به بیش از ۸۰۰ کشته؛ اعلام آمادگی کشورهای جهان برای کمک‌رسانی

زلزله شدید شامگاه جمعه در مراکش بیش از ۸۰۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت

آمار جان‌باختگان و مصدومان زمین‌لرزه قدرتمندی که اواخر شب جمعه هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) مراکش را لرزاند، رو به افزایش است.

به گزارش رویترز، تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده درباره تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۲ در مراکش حاکی از آن است که بیش از ۸۰۰ کشته و صدها زخمی شناسایی شده‌اند.

وزارت کشور مراکش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس آمار به‌روز شده تلفات، ۸۲۰ نفر کشته و ۶۷۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در همین حال، یک مقام محلی گفت که بیشتر مرگ و میرها در مناطق کوهستانی رخ داده که دسترسی به آن‌ها سخت بوده است.

در شهر مراکش، نزدیکترین شهر بزرگ به مرکز زمین‌لرزه، شهروندان از ترس وقوع پس‌لرزه، شب را در فضای باز سپری کردند و به خانه‌هایشان بازنگشتند. گزارش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از ساختمان‌های این شهر قدیمی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، آسیب دیده‌اند.

مرکز ژئوفیزیک مراکش اعلام کرد که این زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۲ بوده است، اما سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده شدت این زمین‌لرزه را با بزرگی ۶.۸ اعلام کرد که در عمق نسبتا کم ۱۸.۵ کیلومتری رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ مرکز ژئوفیزیک مراکش، این زمین‌لرزه بعد از ساعت ۱۱ شب در منطقه ایغیل رخ داده است. ایغیل یک منطقه کوهستانی با دهکده‌های کشاورزی کوچک، در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی مراکش قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ساکنان این منطقه، بیشتر خانه‌های این منطقه فرسوده‌اند و تجهیزات کافی امدادی نیز وجود ندارد. با توجه به دور‌افتاده بودن مناطقی که بیشترین خسارت زمین‌لرزه در آن‌ها اتفاق افتاده است، احتمال داده می‌شود که ارزیابی و اعلام نهایی میزان خسارت و تلفات طول بکشد.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، این مرگبارترین زلزله در مراکش از سال ۱۹۶۰ بوده است، در آن زمان زمین‌لرزه‌ دست‌کم جان ۱۲ هزار نفر را گرفت.

این زمین‌لرزه به قدری بزرگ بود که گفته می‌شود ساکنان برخی از مناطق اسپانیا، پرتغال و الجزایر نیز این زمین‌لرزه بزرگ را احساس کرده‌اند.

پس از انتشار اخبار زمین‌لرزه قدرتمند مراکش، کشورهای مختلف جهان با ابراز پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی، آمادگی‌شان را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام کردند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با انتشار پستی در رسانه اجتماعی ایکس، یک پیام تسلیت فرستاد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که در حال حاضر میزبان اجلاس گروه ۲۰ است نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد: «هند آماده است در این زمان سخت، تمام کمک‌های ممکن را به مراکش ارائه دهد.»

یک سخنگوی سازمان ملل نیز تاکید کرد: «سازمان ملل آماده است به دولت مراکش در تلاش‌هایش برای کمک به آسیب‌دیدگان کمک کند.»

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز در پیامی به پادشاه مراکش تسلیت گفت. همچنین کشور ترکیه که بر اثر زمین‌لرزه‌های قوی در ماه فوریه با بیش از ۵۰ هزار نفر تلفات مواجه شد، اعلام کرد که آماده ارائه کمک به مراکش است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز با بیان این‌که «از شنیدن اخبار وحشتناک مراکش شوکه شده‌ایم»، اعلام کرد کشورش آماده کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان است. اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، نیز در پیامی با خانواده‌های قربانیان زمین‌لرزه مرگبار مراکش ابراز همدردی کرد.

در همین حال کشور تایوان اعلام کرد که تیمی متشکل از ۱۲۰ امدادگر را برای اعزام به مراکش در حالت آماده باش قرار داده است.

کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم با مراکش ابراز همبستگی کردند.

 به گزارش العربیه، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، دستور ایجاد یک پل هوایی را برای ارسال تجهیزات و کمک‌های ضروری به آسیب‌دیدگان زلزله مرگبار مراکش صادر کرد.

این کمک از آن جهت مهم است که رسانه‌های محلی مراکش گزارش دادند جاده‌های منتهی به منطقه کوهستانی در اطراف مرکز زمین‌لرزه با سنگ‌های فرو‌ریخته مسدود شده و تلاش‌های امداد و نجات را کند کرده است.

این زلزله قدرتمند در حالی مراکش را لرزاند و خسارت‌های زیادی به همراه آورد که این کشور قرار است در اوایل اکتبر میزبان نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باشد.

بیشتر از جهان