قزاقستان هشدار داد: تهدید تروریسم از داخل افغانستان

افغانستان همچنان مرکز جذب گروه‌های تروریستی بین‌المللی است

روسلان سیسمبایف، معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان، هشدار داد که امکان گسترش تهدید تروریسم از افغانستان زیر حاکمیت طالبان به کشورهای عضو سازمان شانگهای وجود دارد.

او در چهلمین نشست شورای سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر آستانه تاکید کرد که طالبان پس از برگشت به قدرت در ایجاد سیستم حکومت‌داری «ناموفق» بوده‌اند. او هشدار داد که امکانات تروریستی در افغانستان باقی مانده است.

او گفت: «طالبان که در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند نتوانستند نظام موثر حکومتی ایجاد کنند و نظارت مناسب بر امنیت را تضمین کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که افغانستان همچنان مرکز جذب گروه‌های تروریستی بین‌المللی است.  

او تصریح کرد: «شاخه خراسان دولت اسلامی داعش با پتانسیل رو به رشد خود بزرگ‌ترین تهدید است.» 

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان گفت: «داعش به نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه و پاکستان حمله کرد. اعضای آن شهروندان چینی را در یک هتل در کابل کشتند. رهبران این سازمان مرتب هم علیه آمریکا و هم علیه روسیه و چین و پاکستان دعوت به جهاد می‌کنند.» 

او گفت که القاعده در افغانستان مستقر است و شمار شبه‌نظامیان آن به ۵۰۰ تن رسیده است: «داعش و القاعده بخشی از قلمرو را زیر سلطه دارند، اما کاملا قادر به انجام حمله‌های گسترده و پیچیده‌ا‌ند. به‌طور کلی، وضع کنونی تهدیدی واقعی برای اجرای پروژه‌های بزرگ در قلمرو کشورهای سازمان همکاری شانگهای است.» 

این چندمین بار است که سازمان همکاری‌های شانگهای از افزایش تهدید تروریسم در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. این سازمان از گروه طالبان خواسته بود که به تهدید تروریسم واکنش نشان دهند، اما طالبان فقط در حرف بر مبارزه با تروریسم تاکید دارند.

طالبان تاکید دارند که به هیچ کشور یا گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر اقدام کند، اما فعالیت گروه‌های تروریستی و بنیادگرا زیر چتر حکومت این گروه افزایش یافته است. طالبان فقط بر سرکوب گروه داعش تاکید دارند و عملا علیه گروه‌های دیگر اقدامی نکرده‌اند.   

بر پایه گزارش‌های موثق، القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه، و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۵ اوت (۳ شهریور) نشستی با هدف ارزیابی تهدیدهای داعش در جهان، از جمله در افغانستان، برگزار کرد. در آن نشست، گروه داعش در افغانستان تهدیدی جدی برای افغانستان و منطقه ارزیابی شد.   

ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، گفته بود که در افغانستان، افزون بر داعش، حدود ۲۰ گروه تروریستی فعالیت دارند.

بیشتر از جهان