خانواده‌های دادخواه رضا معظمی و فواد قدیمی نیز بازداشت شدند

یک زن مخالف حجاب اجباری به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد

با وجود همه فشارها، زنان همچنان مقاومت می‌کنند - Telegram/enghelabezananeh

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در ادامه ایجاد فشار بر خانواده‌های دادخواه، طی ۲۴ ساعت گذشته به سراغ خانواده‌های معظمی گودرزی و قدیمی رفتند. فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری، از‌جمله اقدامات نهادهای امنیتی در هفته‌هایی‌ است که به سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی و خیزش سراسری نزدیک می‌شویم.

در همین راستا هه‌نگاو اعلام کرد که فرزاد معظمی گودرزی، اهل بروجرد و پسردایی رضا معظمی گودرزی، از جانباختگان اعتراضات آبان ٩٨، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، فرزاد معظمی گودرزی ساکن بروجرد (از توابع لرستان) و عضو خانواده‌های دادخواه، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، بازداشت شد. به گفته منابع آگاه، بازداشت این جوان دادخواه با یورش و ارعاب شماری از نیروهای حکومتی حوالی ساعت ١١ شب در یکی از خیابان‌های بروجرد و بدون ارائه هرگونه برگه قضایی صورت گرفته است.

نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل فرزاد معظمی گودرزی، وسایل شخصی او را نیز ضبط کردند و با خود بردند. حساب‌های کاربری فرزاد معظمی گودرزی در رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر از دسترس خارج شده است و احتمال می‌رود تلفن همراه او نیز در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفته باشد.

رضا معظمی گودرزی، جوان ١٩ ساله اهل بروجرد و ساکن شهریار استان تهران، روز ٢٧ آبان ١٣٩٨، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی زخمی شد و در اثر خونریزی شدید جان باخت. پیکر او در بروجرد به خاک سپرده شد.

نهادهای امنیتی در اقدامی دیگر نیز امید قدیمی، برادر فواد قدیمی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در دیواندره را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، امید قدیمی ٣١ ساله و از اعضای خانواده‌های دادخواه، صبح روز پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲، به دست نهادهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای اداره اطلاعات طی مدت اخیر چند بار امید قدیمی را احضار کردند و روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در یکی از خیابان‌های دیواندره بازداشت کردند. مراجعه خانواده امید قدیمی به اداره اطلاعات دیواندره بی‌نتیجه بوده و هیچ‌گونه اطلاعی در مورد فرزندشان به آن‌ها ارائه نشده است.

فواد قدیمی ٣٩ ساله، روز دوشنبه ٢٨ شهریور۱۴۰۱، در جریان خیزش «زن زندگی آزادی» در دیواندره با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر زخمی شد و روز چهارشنبه ٣٠ شهریور، در بیمارستان کوثر سنندج جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت شهروندان و فشار بر روی زنان مخالف حجاب اجباری نیز کماکان ادامه دارد. در همین راستا، هرانا خبر داد که زینب کاظمی، شهروند معترض به حجاب اجباری، در دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران، به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در‌آمده است. هرانا نوشت صدور این حکم در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر‌آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

بر اساس این حکم که روز سه‌شنبه چهاردهم شهریور ۱۴۰۲ در دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران صادر و به او ابلاغ شده است، زینب کاظمی بابت اتهام «جریحه‌دار نمودن عفت عمومی»، به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در‌آمده است.

کیفرخواست پرونده این شهروند پیش‌تر در تاریخ دوم مردادماه در دادسرای ناحیه ۳۸ تهران، به این مجتمع قضایی ارسال شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات زینب کاظمی در تاریخ ششم شهریور سال جاری برگزار شد.

زینب کاظمی ۳۸ ساله، شهروند ساکن تهران و مهندس پایه یک معماری نظام مهندسی تهران، پیش‌تر به‌دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری از نامزدی هیئت‌‌رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران کنار گذاشته شده بود. او طی جلسه‌ای در این مجمع در اعتراض به این اقدام، روسری خود را درآورد و محل را ترک کرد.

در ادامه بازداشت شهروندان معترض در شهرهای مختلف نیز یک شهروند اهل دیواندره به نام حیدر صمدی، به دست شماری از نیروهای امنیتی با توسل به خشونت بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای امنیتی ساعت ٣ بامداد چهارشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۲، حیدر صمدی اهل روستای شاقلا از توابع دیواندره را بازداشت کرد‌اند. حیدر صمدی طی یورش تعداد زیادی از نیروهای امنیتی، بدون ارائه هرگونه برگه قضایی و با اعمال خشونت شدید، بازداشت شده است.

از سوی دیگر، کولبرنیوز نیز از بازداشت دو برادر اهل روستای قلعه هلاکوخان به دست ادارە اطلاعات میاندوآب خبر داد و اعلام کرد که این دو شهروند به مکان نامعلومی منتقل شدند.

دو برادر به نام‌های حسن و حسین چاکوچ، ١٢ شهریور ۱۴۰۲، بازداشت شدند و با وجود گذشت پنج روز از بازداشت‎شان، کماکان اطلاعی از آن‌ها در دست نیست. بر اساس این گزارش، همچنین از علت بازداشت و اتهامات منتسب به این دو برادر نیز با وجود پیگیری‌های خانوادە آنان اطلاعی حاصل نشده است.